۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۲۸۱۵۱
اخلاق، گمشده عصر ارتباطات (9)؛

آیت الله خرازی: طلب علم بکنید ولی عالم متکبر نباشید

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه گفت:‌ تواضع برای ما طلبه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است و پیامبر گرامی اسلام(ص) در روایتی می فرماید«طلب علم بکنید و علماء متکبر نباشید، اگر متکبر باشید این باطل، حق شما را از بین خواهد برد».
آيت الله محسن خرازي

 

 به گزارش خبر نگار خبر گزاری، آیت‌الله سید محسن خرازی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، در جلسه اخلاق خود در مدرسه عالی فیضیه گفت: تواضع مستحب، ولی تکبر حرام است.

وی در ادامه افزود: در روایتی امام صادق(ع) می فرماید«در آسمان دو ملک هستند که موکل اند بر بندگان الهی و هر که از بندگان تواضع بکند این دو ملک باعث نزول رحمت برای او می‌شوند و هر که تکبر کند او را پایین می‌آورند و ذلیل می‌کنند.

آیت‌الله خرازی با اشاره به دستوری که جبرئیل به حضرت رسول داد مبنی بر این‌که«تواضع داشته باش» گفت: پیامبر تواضع با امتش را پیشه خود قرار داده بود.

این استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: تواضع برای ما طلبه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است و پیامبر گرامی اسلام(ص) در روایتی می فرماید«طلب علم بکنید و علماء متکبر نباشید، اگر متکبر باشید این باطل، حق شما را از بین خواهد برد».

وی در ادامه تاکید کرد: تنها علم است که می تواند ما را کمک کند و از ظلمت و تاریکی بیرون بیاورد و ما را به سمت نور ببرد و ما باید خدا را شاکر باشیم که اهل علم هستیم.

آیت الله خرازی خاطر نشان کرد: علم باید با حلم و بردباری همراه باشد تا زیبا باشد و اگر حلم و بردباری با هم همراه نباشند انسان ناقص خواهد بود.

وی گفت: در کتاب کافی از قول معصوم آمده که حضرت عیسی‌بن‌مریم به حواریون گفت من از شما تقاضایی دارم، این حاجت من را برآورده بکنید، حواریون گفتند حاجت شما برآورده است، حضرت بلند شد و پاهای حواریون را شست‌و‌شو داد، گفتند یا رسول الله ما سزاوار این کار هستیم، حضرت عیسی گفت سزاوار ترین کسی که شایستگی خدمت را دارد انسان عالم است و من این تواضع را کردم تا بعد از من همین رفتار را با مردم داشته باشید.

آیت الله خرازی ادامه داد: سپس حضرت عیسی گفت با تواضع است که حکمت رواج پیدا می کند نه با تکبر و زمینی که به آسانی می شود در آن تصرف کرد باعث رویش است ولی در زمین سخت رویش نمی شود«کنایه از اینکه انسان باید نرم باشد تا بتواند خدمت بکند»./929/پ202/ن

ارسال نظرات