۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۲
کد خبر: ۱۲۸۲۵۲
حجت الاسلام ماندگاری:

امام راحل بر تفکر جدایی سیاست و قداست مهر باطل زد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا گفت: امام(ره) در معنویت هم پیش‌روی کردند، چهارده سال که در نجف بودند زیارت حضرت امیرشان ترک نشد، اشک و گریه و زاری‌شان ترک نشد اما مبارزه هم کردند، امام(ره) همچنان که مرد سیاست بود، مرد زهد هم بود و در واقع باید گفت مرد عمل به تکلیف بود.
حجت الاسلام ماندگاري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری، عضو هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا، شب گذشته در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به میلاد فرخنده حضرت فاطمه زهرا(س) و فرزندش امام خمینی(ره)، گفت: برخی امام(ره) را با ویژگی‌هایی مانند فقیه یا فیلسوف معرفی کرده‌اند اما باید توجه داشت که امام(ره) مرد عمل به تکلیف بود.

وی در ادامه افزود: برخی، علما را به دو دسته اهل سیاست و مسائل اجتماعی و اهل تقوا و قداست  تقسیم‌بندی می‌کنند، در حالی که سیره اهل‌بیت(ع) نشان از این دارد که این دو از هم جدا نیست.

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان این‌که سیاست، زعامت، مدیریت و رهبری معنا می‌دهد، ادامه داد: در زیارت جامعه کبیره که به بیان ویژگی‌های اهل‌بیت(ع) می‌پردازد، جمله«و ساسة‌العباد» آمده است و همچنین سیره اهل‌بیت(ع)، کناره‌گیری از سیاست نیست.

وی تصریح کرد: نخست‌وزیر شاه به امام(ره) نامه نوشت«سیاست پدرسوخته است و شأن مراجع و علما بالاتر از این حرف‌ها است»، اما امام(ره) در جواب به وی فرمود«آن سیاستی که در آن مکر و حیله است مال شماست اما ما سیاست را مدیریت و تربیت می‌دانیم، ما سیاست را راهنمایی برای تکلیف‌محوری می‌دانیم».

حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به این‌که امام(ره) بر تفکر جدایی سیاست و قداست مهر باطل زد، خاطرنشان کرد: امام(ره) در معنویت هم پیش‌روی کردند، چهارده سال که در نجف بودند زیارت حضرت امیرشان ترک نشد، اشک و گریه و زاری‌شان ترک نشد اما مبارزه هم کردند، امام(ره) همچنان که مرد سیاست بود، مرد زهد هم بود و در واقع باید گفت مرد عمل به تکلیف بود.

عضو هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا، با اشاره به این‌که امام(ره)، عصاره‌ دین که عمل به تکلیف است را ترویج می‌کرد، گفت: فاطمه زهرا(س) در خطبه غرای خودشان در مسجد کوفه و امام حسین(ع) در صحرای کربلا به مردم همین نکته را گوشزد می‌کند که چرا به تکلیف خود عمل نمی‌کنید.

وی افزود: امام زمان(عج) نیر می‌خواهد تمام افراد را به تکلیف خود آگاه کند و باید دانست که تنها دعا کردن و صدقه دادن برای ظهور امام زمان(عج) سودی ندارد، بلکه باید اقدام عملی کرد و آن اقدام، عمل به تکلیف است.

حجت‌الاسلام ماندگاری ادامه داد: افرادی از حوزه قم به امام(ره) گفتند که اگر شما انقلاب بکنی و شاه را از کشور بیرون کنی، در برابر مستکبران دنیا که نمی‌توانی مقاومت کنی، اما امام(ره) فرمودند ما مأمور به انجام وظیفه‌ایم نه به دست آوردن نتیجه.

وی با بیان این‌که عمل به وظیفه قرارداد دو طرفه‌ای میان بنده و خداست، خاطرنشان کرد: آیات «الذین جاهدو فینا لنهدینهم سبلنا» و «و کان حقا علینا نصر المؤمنین» به این مطلب اشاره دارد.

 حجت الاسلام ماندگاری اظهار داشت: کسی گمان نمی‌کرد، نام پیامبر(ص) که تعدادی اعراب فقیر و بی‌چیز دور او جمع شده بودند، عالم‌گیر شود و یا این زمان را به نام عصر امام خمینی(ره) بشناسند، همان امامی که طلبه‌ تنهایی بیش نبود.

وی با اشاره به این‌که در صورت شناخت وظیفه، به‌دست آوردن یا به‌دست نیاوردن نتیجه نباید ما را از عمل باز دارد، ادامه داد: باید در انجام وظیفه به آیه«و افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» بیندیشیم و کار خود را به خداوند واگذار کنیم.

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان این‌که باید دین را از قرآن و اهل‌بیت(ع) و مراجع دریافت کرد، افزود: امام(ره) به ما یاد داد که همان‌گونه که پیامبران دروغین، امام‌های دروغین و کتاب‌های مقدس دروغین وجود دارد، ممکن است کسانی مبلغ دروغین و دین دروغین هم درست کنند.

وی بر ضرورت اقتدای به ولایت و ولایت‌مداری تأکید کرد و گفت: پشتیبان ولایت فقیه باشید زیرا جامعه نیاز به ولایت دارد و اگر دنبال ولایت الله نباشیم، ولایت شیطان به سراغمان می‌آید.

عضو هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا خاطرنشان کرد: اگر کسی خواست به تکلیف خود عمل کند، باید معتقد به احدی الحسنیین باشد، مانند شهدا که می‌دانستد اگر کشته بشوند یا اگر بر دشمن غلبه بیابند، پیروز هستند زیرا به وظیفه خود عمل کرده‌اند./914/پ202/ن

ارسال نظرات