۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۱۲۸۲۶۳

گزارشی از دیدار خصوصی قالیباف با مراجع تقلید و علما

خبرگزاری رسا ـ شهردار تهران روز گذشته در سفری به قم با برخی از مراجع تقلید و علما دیدار و گفت‌وگو و از آیت الله انصاری شیرازی هم عیادت کرد.
ديدار قاليباف با مراجع


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سما، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار قالیباف، شهردار تهران با تبریک میلاد حضرت زهرا (س) گفت: روزانه بالغ بر دوهزار نامه به دست من می‌رسد و در جریان مسائل و مشکلات مردم هستم و اقدام‌هایی که شما در شهر تهران انجام می‌دهید باعث علاقه‌مندی بیشتر مردم به انقلاب و نظام می‌شود اما باید از اقدامات و فعالیت‌ها اطلاع رسانی بهتر و گسترده‌تری صورت گیرد.

وی خطاب به شهردار تهران گفت: شما مرد موفقی هستید ، هم خوب فکر می‌کنید و هم مرد عمل هستید. مدیریت نیازمند خلاقیت و ابتکارات است که شما هم از آن برخوردارید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: هیچ موقع نباید به پیشرفت قانع شوید و بدانید همیشه راه تعالی و پیشرفت وجود دارد و خدمت به مردم و نظام از بزرگترین نعمات خداوندی است.

این مرجع تقلید افزود: ساخت مساجد، راه ها‌، پل‌ها، تونل‌ها و ... صدقات جاریه شما خواهد بود و خوب است تجربیات مهمی که به دست آورده‌اید را به دیگر شهرها منتقل کنید که در این باره شهردار تهران توضیح داد این موضوع که در دیدار قبلی هم به آن تاکید شده بود در دو سال گذشته با جدیت مورد نظر بوده و کارگاه های مختلف انتقال تجربه ها برای شهرهای دیگر برپا شده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به موضوع عفاف و حجاب و اقدامات شهرداری در این باره اشاره و اظهار کرد: هر تشکیلاتی که از خودش این گونه فعالیت ها را آغاز کند و رویکرد ایجابی و فرهنگی داشته باشد می‌تواند موفق شود. مردم در شهرها از بدحجابی‌ها گلایه دارند.

وی با اشاره به توسعه فضاهای اختصاصی بانوان در تهران گفت: گسترش بوستان‌های بانوان بسیار مهم است و باعث سربلندی نظام می‌شود.

این مرجع تقلید با تاکید بر توسعه فعالیت های فرهنگی در تهران گفت: باید 50 درصد فعالیت های شهرداری عمرانی و 50 درصد دیگر فرهنگی باشد و این موضع تبدیل به سنتی شده و آیندگان نیز بدانند که شهرداری‌ها فقط مسئول عمران شهر نیستند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین با اشاره به وجود برخی مشکلات در راه مدیریت شهر تهران گفت: شما نشان دادید با وجود مشکلات و کارشکنی ها اگر کسی بخواهد کار کند، می‌تواند.

توجه ویژه به حوزه جوانان و تهدید دشمن که پشتوانه مذهبی جوانان را نشانه رفته از دیگر توصیه ها و موارد مورد اشاره این مرجع تقلید بود.

شایان ذکر است در این دیدار شهردار تهران گزارش مبسوطی از اقدام ها و برنامه های سال گذشته و جاری شهرداری تهران را ارائه کرد.

تغییرات مثبت در جنوب تهران کاملا محسوس است

آیت الله محمد یزدی در این دیدار با تبریک ولادت حضرت زهرا (س)، با اشاره به فعالیت‌های شهرداری تهران گفت‌: بهترین قاضی عادل مردم هستند، وقتی با مردم رفت و آمد داریم و یا آن ها را به دلایل مختلف ملاقات می‌کنیم ، صحبت‌های آن‌ها نشان می‌دهد خدمات شهرداری تهران در بخش های مختلف چشمگیر بوده و برای مردم کاملا قابل لمس است.

وی افزود: به حمدالله شهرداری نشان داده به دور از بازی های سیاسی کار خود را در خط و مسیر صحیح و اصیل به خصوص در حوزه فرهنگی انجام می‌دهد و هیچکس نمی تواند این موضوع را انکار کند.

نایب رییس مجلس خبرگان با بیان اینکه در بعضی موارد ممکن است برخی با تنگ نظری‌ها مسائلی را مطرح کنند اما مردم با دیدن ظواهر امر می‌توانند تغییرات را احساس کرده و درباره عملکرد‌ها قضاوت کنند، گفت: در قرآن کریم آیات متعددی درباره شب و روز و اختلاف لیل و نهار و ماه و خورشید و زمین آمده و تأکید شده که در آن ها نشانه هایی است که توانایی خاص آفریدگار را نمایش می‌دهد.

وی ادامه داد: این آیات نشان می دهد هر کسی نمی تواند با توجه به ظواهر امر و دقت در آن ها بگوید متوجه اختلاف آسمان و زمین نشده است . چیزهایی که به چشم دیده می شود بهترین دلیل و قضاوت برای مردم است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد : تهران شهری است که جمعیت متحرک بسیاری دارد، این جمعیت متحرک وقتی تغییرات را می‌بیند و با گذشته قیاس می‌کند متوجه می‌شود که تغییرات بسیار چشمگیر بوده است و نمی توان آن‌ها را انکار کرد. این تغییرات به خصوص در جنوب شهر تهران که مسیر تردد اینجانب نیز هست کاملا محسوس بوده و قابل تقدیر است.

آیت الله یزدی گفت: اسلام می‌تواند زندگی متناسب روز را برای مردم فراهم کند و مدیریت باید به گونه ای باشد که نسبت به دنیای امروز عقب افتادگی نداشته باشیم و در عین حال احکام اسلام را هم اجرا کنیم .

آیت الله یزدی با اشاره به فعالیت های شهرداری تهران در زمینه عفاف و حجاب و همچنین احداث بوستان های بانوان گفت: این فعالیت‌های انجام شده بسیار جالب است و باید در رابطه با موضوعات مرتبط با بانوان با دقت و رعایت مسائل شرعی اقدامات مشابه صورت گیرد.

وی خطاب به قالیباف تأکید کرد : خدمت در نظام اسلامی خدمت به دین و مردم و اثبات این نکته است که اسلام می‌تواند رشد بیشتری را فراهم کند. خدا به شما این توفیق را داده و باید قدر این توفیق را بدانید.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد : نکته مهمی که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند و من در عمل می‌بینم در تهران اجرایی شده توجه به ظواهر اسلامی و معماری اسلامی در شهرسازی است. باید توجه داشت که پایتخت ایران اسلامی همان طور که شهرداری تهران تلاش کرده باید به گونه ای باشد که به دور از معماری غربی، ظواهر و ویژگی های یک شهر اسلامی را داشته باشد.

وی با اشاره به این نکته که تهران روی خط زلزله قرار دارد و برخی با صحبت های خود باعث ایجاد ترس در مردم می شوند گفت: باید به گونه‌ای رفتار کرد که با بررسی های علمی و دقیق این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین خطاب به شهردار تهران گفت: استعداد و توانایی شما لطف خداییست و باید قدر آن را بدانید. موقعیت سیاسی و اجتماعی و خدماتی که در رابطه با کارهایتان و موضع گیری‌هایتان داشته‌اید نعمتی بوده که خدا به شما داده است. انشاء الله در آینده نیز از این نعمات خداوند بهره بگیرید و در کارهایتان موفق تر باشید.

ایجاد بوستان های مخصوص بانوان اتفاق بسیار مهمی است

حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی با تبریک میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) گزارش ارایه شده از سوی شهردار تهران در ابتدای دیدار در حوزه فعالیت‌های دینی، فرهنگی و عمرانی را لذت بخش دانست و گفت: صرف بیان لفظی اقدامات انجام شده بسیار شیرین و خوشحال کننده است؛ حال که این اقدامات اجرایی شده شیرینی و حلاوت آن چند برابر می‌شود.

این مرجع تقلید با اشاره به مدیریت تهران به عنوان پایتخت ایران اسلامی گفت: در مورد تهران و شهرتی که به واسطه انقلاب اسلامی پیدا کرده است و چهره جهانی یافته باید به گونه‌ای دقیق و با تدبر عمل شود . هرچه جلوه هویت اسلامی در این شهر بیشتر باشد ، جلوه اسلام بیشتر می شود.

وی افزود : اداره تهران با این وسعت هرچه زیباتر باشد ترویج دین و اسلام و قرآن است. آنچه که توسط شهرداری اتفاق افتاده باعث افتخار برای ما و برای کسانی است که آن را انجام داده اند. آن که برای خدمت به مردم محروم و مظلوم قدم بر دارد اجر آن بیش از آن است که در تصور بیاید ما باید در برخورد با مردم آنان را ولی نعمت خود بدانیم . کارهایی که شما انجام داده اید کثیرالجوانب و باعث شوکت است.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به وضعیت حاکمان شهرهای اسلامی گفت: متأسفانه وضعیت بدی در کشورهای اسلامی حاکم است و کسانی رأس کار آمده‌اند که توجهی به اسلام ندارند و خود فروخته هستند. ما مسلمانیم و افتخارمان به اسلامیتمان است و هرچه در این مسیر موفق تر عمل کنیم باعث جلوه بیشتر اسلام می شود.

وی گفت: خوشبختانه مردم ما بسیار فهمیده و دارای درک بالا هستند و زحماتی را که شما می کشید درک کرده و خدمات شما را از دیگران تمیز می دهند و این بهترین توفیق است برای شما .

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به فعالیت های شهرداری در زمینه‌ی حجاب و عفاف گفت: در موضوع بانوان توجه به مسائل دینی و ترویج سنت ها اهمیت بسیاری دارد. ایجاد بوستان های مخصوص برای بانوان اتفاق بسیار مهمی است و سایر دستگاه ها هم باید در این راستا قدم بردارند. موضوع حجاب از مسائل بسیار مهم جامعه است و باید به گونه ای عمل شود که چادر به عنوان لباس متحدالشکل برای همه بانوان مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: حقوق مردم بر مسئولین بسیار زیاد است و باید حق مردم ادا شود. همان گونه که در مواقع حساس مردم برای نظام به صحنه می آیند، مسئولان نیز باید حق آن ها را ادا کنند و بهترین روش ادای حق همین است که خدمات رسانی به مردم و به خصوص محرومان به خوبی انجام شود ، همانگونه که در گزارش های ارایه شده نیز به آن توجه شد.

در ابتدای این دیدار شهردار تهران گزارش مشروحی از اقدامات شهرداری را ارائه کرد.

شهردار تهران از آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی عیادت کرد
شهردار تهران با حضور در منزل آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی از استادان برجسته اخلاق و عرفان حوزه علمیه قم که در بستر بیماری است، از وی عیادت کرد.

قالیباف در این دیدار آخرین وضعیت جسمی این استاد برجسته اخلاق و عرفان حوزه علمیه قم را جویا شد.

بر این اساس این عالم برجسته حوزوی مدت‌هاست از بیماری ریوی رنج می‌برد.

گفتنی است، ‌آیت‌الله شیخ یحیی انصاری شیرازی در سال 1306 در روستای نوایگان داراب متولد شد. وی در سال 1320 برای ادامه تحصیل، راهی حوزه علمیه شیراز و تلمّذ در محضر آیت‌الله سید نورالدین حسینی هاشمی شد.

وی پس از 10 سال، یعنی در 24 سالگی، برای آموختن دروس خارج، عازم قم شد و در این مدرسه از محضر بزرگانی همچون علامه طباطبایی در درس فلسفه، کسب فیض کرد. وی از شاگردان خصوصی امام خمینی (ره) و هم‌ درس با آیات مصباح و حسن‌زاده آملی بود.

این عالم بزرگوار تدریس در حوزه علمیه را از سال 1340 به صورت رسمی آغاز کرد و بیش از 20 سال، کتاب منظومه ملا‌هادی سبزواری را تدریس کرد. او پس از این کتاب، تدریس «اسفار اربعه» ملاصدرا را آغاز کرد که تاکنون نیز ادامه دارد. کرسی تدریس این استاد فلسفه در مسجد سلماسی قم ـ یعنی همان مسجدی که امام خمینی (ره) در آن تدریس می‌کرد ـ برگزار می‌شود.

از جمله تألیفات آیت‌الله انصاری شیرازی می‌توان به مجموعه چهار جلدی شرح منظومه و حکمت اشاره کرد، که البته دو جلد آن از روی سخنان درسی وی پیاده‌سازی و منتشر شده است.

آیت‌الله انصاری در کارنامه درخشان خود، سابقه مبارزه با رژیم ستمشاهی و بازداشت در زندان‌های ساواک را دارد. وی به مدت سه سال نیز در کوهدشت لرستان و نائین اصفهان در تبعید بوده است.

آیت‌الله انصاری شیرازی، یکی از دوازده نفری است که پس از رحلت آیت‌الله بروجردی، مرجعیت امام خمینی (ره) را در سال 1342 تأیید کرد./ 916/د102/ع

ارسال نظرات