۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۱۲۸۶۵۱
امام جمعه شبستر:

نگرش فوق برنامه‌ای به دروس اخلاق حوزه زیانبار است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شبستر گفت: تحول در کرسی های درس اخلاق حوزه می تواند بخشی از تحول در حوزه های علمیه باشد.
اخلاق و تهذيب حجت الاسلام محمدزاده، امام جمعه شبستر


حجت الاسلام علی محمدزاده، امام جمعه شبستر، در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به تشریح ضرورت توجه متولیان، مدیران و اساتید حوزه های علمیه نسبت به برپایی کرسی درس اخلاق در کنار دروس حوزوی برای طلاب علوم دینی پرداخت.

وی با بیان این‌که هدف اصلی نظام اسلامی احیای فرائض دینی و اخلاقی و به عبارت دیگر برپایی نظامی مبتنی بر اخلاق بوده است خاطرنشان کرد: منشأ اصلی تحقق این آرمان از حوزه های علمیه است که بایستی بیش از گذشته در این عرصه گام هایی برداشته شود.

حجت الاسلام محمدزاده با بیان این‎که تحول در کرسی های درس اخلاق حوزه می تواند، بخشی از تحول در حوزه های علمیه باشد افزود: نباید نگرشی فوق برنامه ای نسبت به کلاس های اخلاقی در حوزه رایج شود، گاه برگزاری چنین جلساتی بسیار مهم‌تر از برگزاری جلسات درسی است که موضوعش مبتلابه در جامعه نیست.

امام جمعه شبستر بسیاری از مشکلات امروز بشریت را نشأت گرفته از بی توجهی به ارزش های اخلاقی دانست و تصریح کرد: گاه تعاریف نادرست از اخلاق و یا عرف شدن رفتاری ناشایست موجب فاصله بشر از اصل خود می شود، رسالت خطیر حوزه های علمیه و روحانیت در این عرصه به مراتب حساس‌تر از گذشته است.

وی در ادامه روحانیت را مهم‌ترین عامل ترویج اخلاق حسنه در روابط فردی و اجتماعی دانست و گفت: علم و عمل لازم و ملزوم یکدیگرند، اگر مبلغ دین، خود عامل به گفته هایش نباشد، خلاف اخلاق عمل کرده و نباید انتظار داشت که مردم نیز کاملاً به گفته های آن عالم عمل کنند.

حجت الاسلام محمدزاده با تأکید بر این‌که نظام آموزشی و تربیتی حوزه بایستی در جاهایی ساختارشکنی کنند افزود: نظام ارزشیابی حوزه نیز بایستی نسبت به اخلاق، رفتار و منش طلاب در دوران تحصیل، نظارت ویژه داشته باشد، البته نباید سنجش طلاب در دروس اخلاق بر اساس نمره باشد.

امام جمعه شبستر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: برگزاری جلسات اخلاق در حوزه نباید منحصر به طلاب باشد، بلکه بستر به‌گونه ای فراهم شود که اساتید حوزه، خانواده های روحانیان و حتی عموم مردم در مقاطعی بتوانند در این‌گونه مباحث شرکت داشته باشند./935/ت302/ب

ارسال نظرات