۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۱۲۸۶۷۴
عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی:

تولید و استفاده از سلاح اتمی مصداق افساد فی الارض است/ تولید سلاح هسته‌ای هیچ مصلحتی ندارد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) تولید و بکارگیری سلاح های هسته ای را مصداق افساد فی الارض دانست و گفت: در تولید، استفاده و بکارگیری سلاح های اتمی انسان هدف را تعیین نمی کند، بلکه سلاح از کنترل انسان خارج و موجب نابودی و تخریب همه چیز می شود از این رو نمی توان به بهانه دفاع از خود دیگران را به خطر انداخت.
نشست علمي مباني فتواي رهبري درباره حرمت ساخت سلاح هسته‌اي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در نشست علمی بررسی مبانی فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت ساخت و استفاده از سلاح هسته ای که عصر امروز در خبرگزاری رسا برگزار شد، این فتوا را از مسائل روز دانست و با تاکید بر ارائه مباحث علمی در این خصوص، تاکید کرد: باید از مبانی مختلف فقهی این مساله سخن به میان آید و رسانه ها در این خصوص رسالت مهمی بر عهده دارند.

همه کشورها حق دست‌یابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دارند

وی با قدردانی از ابتکار خبرگزاری رسا در برپایی این نشست علمی، به بیان اهمیت برخورداری از تکنولوژی هسته ای پرداخت و گفت: طبق اسناد بین المللی هر کشوری این حق را دارد که به انرژی صلح‌آمیز هسته ای دست یابد و از سویی کشورهای بهره مند از این انرژی باید دانش خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهند.

حجت الاسلام باقرزاده این مساله را از دو منظر حقوقی و شرعی قابل بحث دانست و با استناد به آیاتی از قرآن کریم، ابراز داشت: طبق آیات قرآن کریم استفاده از نعمت های الهی حق همگان است و در این عرصه نیاز به اجازه دیگران نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه به مساله سلاح های هسته ای و کشتار جمعی اشاره کرد و با بیان اینکه شناخت موضوع را باید در این مساله در اولویت قرار دهیم، اظهار داشت: اگر ندانیم سلاح هسته ای چیست و چه زیان و ضررهایی دارد، اساسا حکم درستی نیز از اسلام نمی توان درباره آن داد.

وی با تاکید بر اینکه باید در این عرصه تعاملی بین حوزه و دانشگاه صورت گیرد و دانشگاهیان ابعاد زیانبار این سلاح را برای حوزویان تبیین کنند تا موضوع برای صدور حکم برای محققان این رشته شفاف و روشن شود، گفت: سلاح هسته ای با سلاح های متعارف فرق دارد، چراکه از سویی به شدت محیط زیست را تخریب می کند و از سوی دیگر موجب نابودی حرث و نسل می شود.

تولید بمب اتم امنیت جهانی را به مخاطره می‌اندازد

حجت الاسلام باقرزاده تولید سلاح را از شؤون حکومت دانست و بیان داشت: دفاع از کیان مردم و کشور نباید توجیه و وسلیه ای شود برای اینکه ملت ها و دولت ها دست به ساخت و بکارگیری تجهیزاتی بزنند که وجود آن برای امنیت همه جوامع زیان بار است و این در حقیقت نقض غرض می شود.

وی با اشاره به اینکه انباشت سلاح های هسته ای حتی امنیت خود کشورهای دارنده این سلاح ها را نیز تهدید می کند، بیان داشت: نباید کشورها به بهانه دفاع از تمامیت ارضی به خودشان حق دهند که این سلاح ها را تولید و نگهداری کنند، چرا که داشتن سلاح هسته‌ای خلاف اصول انسانی و در حقیقت داشتن یک وسیله غیراخلاقی است.

عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که سلاح هسته ای تهدیدی برای جهان بشریت و طبیعت است، افزود: آنچه حقوق بین الملل درباره سلاح هسته‌ای بدان رسیده و معتقد است، فقه هم آن را تایید می‌کند.

دلایل عقلی و نقلی بر حرمت تولید سلاح اتمی دلالت دارد

این استاد حوزه و دانشگاه درباره مبانی تحریم سلاح هسته ای، به مبانی حقوقی و فقهی اشاره کرد و با مبتنی دانستن این دو بر یکدیگر اظهار داشت: ما آیاتی داریم که نشان می دهد بکارگیری و تولید و استفاده از سلاح هسته ای درست نیست مانند آیه ۲۰۵ سوره بقره «و اذا تولی سعی فی الارض لیفسد فیها و یهلک الحرث و النسل و الله لا یحب الفساد».

وی بکارگیری سلاح های هسته ای و اتمی را مصداق افساد فی الارض دانست و گفت: در تولید، استفاده و بکارگیری سلاح های اتمی انسان هدف را تعیین نمی کند، بلکه سلاح از کنترل انسان خارج و موجب نابودی و تخریب همه چیز می شود و نمی توان به بهانه دفاع از خود دیگران را به خطر انداخت.

عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه جنگ جوانمردانه با تولید و استفاده از سلاح هسته ای سازگار نیست، تاکید کرد: کسانی که دارنده سلاح هسته ای هستند و بمب اتم تولید می‌کنند استدلال شان این است «دنیایی که برای ما نگردد، می خواهیم برای دیگران هم نگردد» و این استدلال به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

وی با رد استدلال به آیه «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ» برای داشتن سلاح هسته ای گفت: امروزه بمب اتم نشانه قدرت نیست بلکه نشانه رذالت و شرارت است، لکن داشتن دانش هسته‌ای نوعی قدرت است و امروز دشمن از همین دانش ما ترس دارد وگرنه ما نیازی به بمب اتم نداریم.

پیروزی ما در گرو جنگ نامتقارن است نه داشتن بمب اتم

حجت الاسلام باقرزاده با بیان این که امروز موجودیت اسراییل متزلزل است و معلوم نیست بمب‌هایی که تولید کرده در آینده چه می‌شود، خاطرنشان کرد: اکنون هیچ مصلحتی برای تولید سلاح هسته ای وجود ندارد و دلیل پیروزی ما تا حالا جنگ‌های نامتقارن بوده است یعنی اگر دشمن بمب اتم دارد ما الله اکبر داریم اگر دشمن بمب شیمیایی دارد ما نماز شب داریم و اگر دشمن بمب میکروبی دارد ما بسیجیانی داریم که همه معادلات دشمن را به هم می زنند.

وی به اصول پیشگیری از خونریزی، وفای به عهد، صلح پایدار، سیره نظامی پیامبر(ص) و قاعده لاضرر به عنوان اصل‌های منافی با تولید سلاح هسته‌ای از منظر اسلام اشاره کرد و بیان داشت: فلسفه و اهداف جنگ مشروع با سلاح هسته‌ای منافات دارد. کما این که تولید و بکارگیری سلاح هسته ای باعث می‌شود که نتوانیم  قواعد بین المللی جنگ مانند اصل تفکیک و اصل تناسب را رعایت کنیم.

حجت‌الاسلام باقرزاده با رد شبهه تقیه بر فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: تقیه در صورتی است که انسان از به خطر افتادن هستی خودش بترسد و در آن باید مصلحت اهمی وجود داشته باشد،‌ در صورتی که این دو عنوان در شرایط کنونی وجود ندارد و هیچ مصلحتی مهم‌تر از اخلاق و مردانه جنگیدن نیست.  

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حکم حکومتی دائر مدار مصلحت است،‌ گفت: مصلحتی بالاتر از جنگ و صلح انسانی نداریم و فلسفه وجودی ما حیات انسانی است که به روش غیر انسانی نمی توان حیات انسانی داشت.

وی در پایان گفت: به برکت انقلاب اسلامی بیداری اسلامی و انسانی در دنیا ایجاد شده و دیپلماسی ما در این شرایط باید شفاف و روشن باشد تا افکار عمومی جهان را اقناع کند و دشمن نیز به جای محکوم کردن ما به تولید سلاح هسته‌ای باید به عامل پیروزی ما که همان اخلاق و ایدئولو‍ژی اسلامی است توجه کند. 

گفتنی است، گزارش مشروح این نشست علمی به زودی در خبرگزاری رسا منتشر می‌شود. /924/پ202/ع

ارسال نظرات