۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۱۲۸۷۱۱
در جلسه معرفی و نقد نرم‌افزار جامع الاحادیث مطرح شد؛

نرم‌افزار جامع‌الاحادیث حدیث محور و کاربر محور است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: در این نرم‌افزار اصل بر این بوده که از منابع شیعی نقل روایت شود اما در آن شرح ابن‌ابی الحدید که از منابع اهل سنت است وجود دارد.
نرم افزار جامع الاحاديث


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست معرفی و نقد نرم افزار جامع الاحادیث از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام بهرامی عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه و قائم مقام مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در سخنانی گفت: با تلاش‌های انجام شده در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، علم حدیث در حوزه علمیه به جایگاه واقعی خود که مد نظر مقام معظم رهبری است، رسیده است  

وی در ادامه با اشاره به نرم‌افزارهای تولید شده در این مرکز گفت:«نرم افزارهای فراوانی در این مرکز طراحی و تولید شده است که نرم افزار بحارالانوار نمونه ای از آن‌ها است که هجده سال کار تحقیقی روی آن صورت گرفته است.

حجت الاسلام بهرامی اظهار داشت: نرم‌افزار جامع الاحادیث 5/3 نرم افزاری حدیث محور است و در تهیه و تولید آن نظرات کاربران در نظر گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: در این نرم افزار و دیگر نرم افزار‌های کتابخانه‌ای اندازه صفحات بزرگتر شده است و در آینده این امکان را فراهم خواهیم کرد که اندازه صفحه را بر اساس سلیقه کاربر تغییر دهیم، همچنین دو بخش بازسازی اسناد و اضافه کردن احادیث مشابه از دیگر ویژگی های این نرم افزار است.

همچنین، در ادامه جلسه حجت الاسلام سرخه ای در نقد نرم‌افزار جامع‌الاحادیث گفت: در این نرم‌افزار اصل بر این بوده که از منابع شیعی نقل روایت شود اما در آن شرح ابن‌ابی الحدید که از منابع اهل سنت است وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین کتاب حدیثی سید بن طاووس و علی بن غیاث الدین نیلی که از منابع و مصادر شیعی است در این نرم افزار وجود ندارد، نبود چیدمان منابع نیز از نقاط ضعف این نرم افزار است، با این حال در کتاب های رجالی و لغوی این چیدمان در سیر تاریخی دیده نمی‌شود.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: در بحث جست‌و‌جوی این نرم افزار کاربر با جستجوی ساده بیشتر بهره مند می شود تا جستجوی پیشرفته و ما عملاً در جستجوی پیشرفته شاهد اتفاق خاصی نبودیم./9191/پ202/ن

ارسال نظرات