۰۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۱۲۸۹۶۷
استاد دانشگاه لبنان:

برای اسلامی کردن علوم باید از تقلید غرب خودداری کرد

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه لبنان، دوری از تقلید غرب و آشنایی با علوم غربی را مقدمه ای برای اسلامی شدن علوم انسانی عنوان کرد.
طلال عتريسي استاد دانشگاه لبنان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، طلال عتریسی، استاد علوم اجتماعی دانشگاه لبنان و کارشناس مسائل ایران در نخستین کنگره علوم انسانی اسلامی که روز گذشته در تهران برگزار شد با اذعان به دستاوردهای علوم غربی گفت: علوم انسانی غربی به موفقیت و دستاوردهای فراوانی دست یافته است که باید به این امر اذعان داشت، اما این دستاوردها نمی توانستند جهانی شوند، لیکن با حمایت های سیاسی و نظامی غرب در جهان گسترش یافتند.

وی افزود: اسلامی کردن علوم انسانی در فضای تسلط غرب بر آن و عدم پذیرش این امر از سوی پژوهشگران و استادان اسلامی سخت است و نمی توان به راحتی علوم انسانی غرب زده را اسلامی کرد.

طلال عتریسی تاکید کرد: اگر اندیشه های غرب را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می شویم که آغاز علوم غربی با قطع رابطه با خداوند متعال همزمان شده و ملت های غربی از آن زمان از خدا دور شدند.

استاد دانشگاه لبنان ادامه داد: در آن زمان بود که عقل و تجربه بر جوامع غربی حاکم شد و در پی آن شدند که علم را بر اساس عقل و تجربه پایه گذاری کنند، پس علم را در مقابل دین و کلیسا قرار دادند.

کارشناس مسائل ایران، آشنایی کامل با علوم غربی را مقدمه اسلامی کردن علوم انسانی توصیف کرد و بیان داشت: تا زمانی که آشنایی کامل و مفصلی با علوم غربی پیدا نکرده ایم نمی توانیم به اسلامی کردن علوم انسانی بیاندیشیم. غربی ها نیز به سوی نقد علوم خود روی آورده اند و ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

وی بر لزوم دوری از تقلید غرب تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: برای تاسیس فرهنگی نوین باید در برابر علوم غربی بایستیم و از تقلید آنان خودداری کنیم، نمی توان از غرب تقلید کرد و در عین حال به نقد آنان پرداخت./980/202/ک


ارسال نظرات