۰۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۱۲۹۰۲۸

شرح روایتی اخلاقی از استاد اخلاق حوزه علمیه تبریز

خبرگزاری رسا ـ مدیر استانی حوزه علمیه و استاد اخلاق آذربایجان شرقی در جمع دین‌پژوهان حوزه علوم اسلامی شهید بهشتی واحد تبریز به تشریح روایتی اخلاقی از پیامبر اکرم(ص) پرداخت.
اخلاق و تهذيب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام محمود لطیفی، مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی، روز گذشته در جمع دین‌پژوهان حوزه علوم اسلامی شهید بهشتی واحد تبریز به تشریح روایتی اخلاقی از پیامبر اکرم(ص) پرداخت.

وی اظهار داشت: شخصی نزد معاذبن جبل رسید و از او درخواست حدیثی کرد، معاذ به یاد پیامبر افتاد، گریه کرد و گفت: روزی پیامبر فرمود ‌معاذ تو را نصیحتی می کنم اگر آن را بیاد داشتی سودمند است و اگر فراموش کردی حجت خود را نزد خداوند از دست دادی.

حجت الاسلام لطیفی ادامه داد: رسول اکرم(ص) فرمود؛ خداوند آسمان را هفت طبقه قرار داد و در هر آسمانی ملائکه ای و در هر دری از این هفت طبقه فرشته ای را نگهبان گذاشت. گاه فرشتگان عمل ظاهراً نورانی بنده ای را بالا می برند؛ ولی فرشته نگهبان آسمان اول می‏گوید؛ قف فاضرب بهذا العمل وجه صاحبه انا ملک الغیبه فمن اغتاب لا ادع عمله یجاوزنی الی غیری امرنی بذلک ربّی. بایستید این عمل را بر چهره صاحبش بزنید من فرشته غیبت هستم. هر کس که غیبت کند اجازه صعود عمل او را به آسمان نمی دهم.

وی افزود: حضرت در ادامه فرمودند؛ گاه فرشتگان عمل به ظاهر صالحی را می آورند از آسمان اول به آسمان دوم می رسند، فرشته نگهبان آسمان دوم می گوید«‎قف فاضرب بهذا العمل وجه صاحبه انما اراد بهذا العمل غرض الدنیا انا صاحب الدنیا لا ادع عمله یتجاوزنی الی غیری.» بایستید عمل او را بر صورتش بزنید چه اینکه او با این عمل اراده دنیا کرد و خداوند دستور داده که اجازه ندهم عملی که صاحب آن به نیّت امور دنیائی (از قبیل شهرت و کسب مقام) انجام داده به آسمان بالا برسد.

وی گفت: گاه عملی را فرشتگان زمین به آسمان سوم می رسانند فرشته نگهبان می گوید«قف فاضرب بهذا العمل وجه صاحبه و ظهره انا ملک صاحب الکبر فیقول انه عمل و تکبر فیه علی الناس فی مجالسهم امرنی ربی ان لا ادع عمله یتجاوزنی الی غیری.» بایستید عمل او را بر صورت و پشت او بزنید چه این که او متکبرانه این عمل را انجام داده و خداوند دستور داده که عمل همراه کِبر را اجازه صعود ندهم.

حجت الاسلام لطیفی در ادامه این روایات خاطرنشان کرد: رسول اکرم(ص) در ادامه نصیحت خود به ‌معاذ فرمدند؛ گاه عمل نیک بنده ای را ملائکه به آسمان می برند که بظاهر درخشان است تا آسمان چهارم فرشته نگهبان می گوید«قف فاضرب بهذا العمل وجه صاحبه و بطنه انا ملک العُجب فانه کان یعجب بنفسه و انه عمل و ادخل نفسه العجب امرنی ربی لا ادع عمله یتجاوزنی الی غیری و اضرب به وجه صاحبه.» بایستید و عمل را بر صورت صاحبش بزنید او دچار عُجب و خود بینی شده و خداوند فرموده عمل همراه عجب را اجازه صعود ندهم.

وی ادامه داد: گاه عمل بنده ای را فرشتگان زمین به آسمان می برند تا آسمان پنجم فرشتة نگهبان می گوید«قف انا ملک الحسد فاضرب بهذا العمل وجه صاحبه و تحملّه علی عاتقه انه کان یحسد من یتعلم و یعمل الله بطاعته فاذا رأی لأحد فضلاً فی العمل و العباده حسده ووقع فیه فیحمله علی عاتقه و یلعنه عمله». بایستید این عمل همراه با حسادت انجام شده به وی برگردانید چه اینکه او حتی نسبت به شاگردانش حسادت می کرد و وقتی فضلی در کسی میدید تحمل نمی کرد. و گاه عمل بنده ای را فرشتگان زیادی به آسمان می برند تا به آسمان ششم می رسد فرشته موکل آن می گوید«قف انا صاحب الرحمه اضرب بهذا العمل وجه صاحبه و اطمس عینیه لأن صاحبه لم یرحم شیئاً اذا اصاب عبداً من عبادالله ذنباً لأخره او ضراً فی الدنیا یشمت به امرنی ربی ان لا ادع عمله یتجاوزنی الی غیری.» من فرشته رحمت هستم این عمل را به چهرة صاحبش بزنید چه این که او اهل ترحم نبود وقتی بنده ای دچار معصیت می شد یا ضرر دنیائی به او می رسید بجای دستگیری از او به شماتت او می پرداخت. خداوند به من دستور داده که اجازه صعود آن را به آسمان بالاتر ندهم.

وی ابراز داشت: گاه نگهبانان عمل بنده ای ر ابه آسمان می برند تا به آسمان هفتم می رسند. فرشته نگهبان می گوید«قف و اضرب بهذا العمل وجه صاحبه انا ملک الحجاب احجب کل عمل لیس لله انه اراد رفعه عند القوّاد و ذکراً فی المجالس و صوتا فی المدائن امرنی ربی ان لا ادع عمله یتجاوزنی الی غیری ما لم یکن خالصاً.» بایستید این عمل را به صورت صاحبش بزنید. من مأمورم که هر عمل خیر خالص را که عامل آن به نیت شهرت و رفعت و غیر الهی انجام داده اجازه دهم صعودی به نزد او داشته باشد. و گاه عمل بنده ای را فرشتگان در حالی که شاد و خوشحالند به آسمان می برند در مقابل حضرت حق قرار می دهند.

حجت الاسلام لطیفی در ادامه تصریح کرد: خداوند می فرماید«انتم حفظه عمل عبدی و انا رقیب علی ما نفسه علیه لم یردنی بهذا العمل علیه لعنتی فیقول الملائکه علیه لعتتک و لعنتنا. قال ثم بکی معاذ و قال قلت: ‌یا رسول الله ما اعمل قال افتد بنبیک یا معاذ فی الیقین قال قلت انک انت رسول الله و انا معاذ بن جبل قال و ان کان فی عملک تقصیر یا معاذ فاقطع لسانک عن اخوانک و عن حمله القرآن و لتکن ذنوبک علیک لا تحملها علی اخوانک و لا تزکّ نفسک تذمیم اخوانک و لا ترفع نفسک بوضع اخوانک و لا تراء بعملک و لا تدخل من الدنیا فی الأخره و لا تفحشّ فی مجلسک لکی یحذروک بسوء خلقک و لا تناج مع رجل وعندک آخر و لا تتعظّم علی الناس فیقطع عنک خیرات الدنیا و لا تفرق الناس فتقرّفک کلاب اهل النار قال الله و الناشطات نشطاً. نازعات/2 » اتدری ما الناشطات کلاب اهل النار تنشط اللحم و العظم قلت من یطیق هذه الخصال قال یا معاذ اما انه یسیر علی من یسّرالله علیه. قال و ما رأیت معاذاً یکثر تلاوه القرآن کما یکثر تلاوه هذا الحدیث. بحار 67/246ـ 248. شما نگهبانان عمل بنده‏ام هستید من از درون او آگاهم او قصد خالص در این عمل نداشت بر او لعنت من باد. ملائکه نیز او را لعنت می‏کنند.

وی ادامه داد: سپس معاذ گفت رسول اکرم(ص) فرمودند؛ معاذ به پیامبر اقتدا کن. در یقین گفتم یا رسول الله شما پیامبرید و من معاذم. حضرت فرمود: اگر در عمل تو کوتاهی دیده می شود لااقل نسبت به دیگران بدگوئی نکن، نسبت به حاملان قران سخن زشت نگو، گناهان خود را بر دوش خود بیافکن و هرگز خود را پاک جلوه نده،‌ در حالی که برادرانت را نکوهش می کنی و هرگز خود را با تحقیر دیگران ترفیع نبخش و هرگز ریاکار نباش و بدعت در دین و دنیا نگذار، بدزبان نباش تا دیگران از تو دوری کنند و هرگز در جمع با کسی سخن درگوشی نگو و موجب تفرقه میان مردم نباش که شعله های آتش تورا قطعه قطعه خواهد کرد... وی می گوید: گفتم یا رسول الله چه کسی توان این خصلت ها و رعایت آنها را دارد. حضرت فرمودند: هر کسی که خداوند بر او لطف نماید می تواند./935/پ202/س

ارسال نظرات