۰۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۱۲۹۰۳۴
به همت مجمع تقریب مذاهب اسلامی؛

همایش خانواده متعالی در اسلام در زاهدان برگزار شد

خبرگزاری رسا- همایش خانواده متعالی در اسلام با همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از سوی نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان در زاهدان برگزار شد.
عكس آرشيوي


به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، حجت‌السلام والمسلمین سید موسی موسوی قائم مقام مجمع تقریب مذاهب اسلامی در این همایش گفت: زنان محور اصلی هر نهضتی در جهان هستند که متاسفانه تاکنون نقش آنان در تحولات اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی دنیا مغفول مانده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

حجت السلام والمسلمین سید موسی موسوی اظهار داشت: اسلام همواره بر دفاع از حقوق زنان تاکید داشته و همچنین قرآن کریم حقوق زنان را مورد توجه ویژه قرار داده است.

وی افزود: توجه ویژه به جایگاه زن، حفظ منزلت بانوان و تبیین مقام آنان در جامعه همواره مورد تاکید قرآن کریم، پیامبر اسلام و دیگر اولیای دین بوده است.

وی ادامه داد: تحلیل دانشمندان اسلام از تاکید پیامبر(ص) مبنی بر معرفی فاطمه الزهرا(س) به جامعه و پیروی از سیره ایشان، تبیین جایگاه ویژه دخت نبی اکرم در اسلام و نمایاندن جایگاه متعالی زن در جامعه است.

وی افزود: با همه سفارشاتی که در دین مبین اسلام مبنی بر توجه ویژه به جایگاه زن و مقام وی در جامعه شده متاسفانه در طول تاریخ اسلام قصور فراوانی در این زمینه انجام گرفته و بارها جایگاه زن متزلزل شده است.

وی با تاکید بر نقش زنان در انقلاب اسلامی ایران یادآور شد: پس از نهضت مشروطه در ایران، دشمنان هرگز گمان نمی کردند که زنان در شکل گیری انقلاب اسلامی چنین نقش پررنگ و سرنوشت سازی ایفا کنند و تاثیر زنان در نهضت مشروطه اگر بیشتر از مردان نبود کمتر هم نبوده است.

حجت الاسلام موسوی اظهار داشت: دشمن می داند که آنچه انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند قدرت روحانیون و نقش آفرینی زنانی بود که در مقابل شبیخون فرهنگی غرب و حمله به عفت و حجاب، ایستادگی کرده و فرزندانی ایثارگر را در دامان پرورانده اند.

قائم مقام مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: امروز در نهضت بیداری اسلامی آنچه دشمن را متزلزل کرده، بی شک حضور فعالانه و شجاعانه زنان لیبی، بحرین، تونس و مصر است که نه تنها در مقابل دشمن تا پای جان ایستادگی می کنند بلکه پشتوانه قوی برای مردان در نبرد با دشمن هستند.

وی افزود: ایران اسلامی امروز مفتخر است که با عنایت ویژه به زنان و جلوگیری از تحقیر آنان و تضعیف جایگاهشان، بانوان این کشور را به الگویی برای سایر زنان مسلمان جهان تبدیل کرده است.

وی تاکید کرد: ضروری است علمای شیعه و سنی نسبت به حفظ جایگاهی که قرآن کریم برای زنان قائل شده است، تلاش کنند و از تکیه بر روایاتی که زن را تحقیر کرده و حقوق اجتماعی آنان را پایمال می کند، خودداری نمایند.

همچنین لاله افتخاری، مشاور دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز در این همایش با بیان اینکه دین اسلام بالاترین جایگاه را برای زن در جامعه قائل شده و به وی هویت بخشیده است، گفت: خداوند متعال برای تکمیل هویت بخشی به زنان، زهرای اطهر را به جامعه بشری ارزانی بخشید تا پیروی از سیره وی زنان را به سر منزل مقصود هدایت کند.

وی افزود: در زمانی آیاتی از قرآن کریم در شان و مقام زن بر پیامبر اسلام نازل شد که دختران زنده به گور می شدند و زنان شرایط بسیار دشواری را در جامعه سپری می کردند.

وی بیان کرد: در حالی که جهالت جامعه بشریت را فرا گرفته بود قرآن کریم زنان را مستحق تمام حقوق انسانی دانست و نقش سرنوشت ساز و تاثیرگذار آنان را در جامعه تبیین کرد.

وی اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم حقوق فردی زنان در علم آموزی و در مسایل اقتصادی و سیاسی و همچنین حقوق خانوادگی آنان در زمان عدم صلح و سازش بین زوجین را به طور شفاف بیان کرد.

وی گفت: قرآن کریم برخلاف تحریفاتی که از انجیل و تورات شده و زن را عامل لغزش مرد عنوان کرده یا وی را مازاد خلقت مرد دانسته، زنان را همطراز مردان قرار داده و آنان را از حقوق یکسانی برخوردار کرده است.

افتخاری گفت: اگر زنان به جایگاه واقعی خود در اسلام پی ببرند به جای اینکه تحت تاثیر تبلیغات دشمن بویژه فمینیست ها مبنی بر پایمال شدن حقوق اجتماعی زنان قرار گیرند سایر زنان را تحت تاثیر تبلیغات اسلام قرار می دهند.

نماینده مردم تهران و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی گفت: باید جایگاه واقعی زن را در جامعه تبیین و از حقوق، شخصیت، عفت، کرامت، انسانیت، قابلیت ها و توانمندی هایش دفاع کرد.

وی تاکید کرد: باید برای زنان به طور شفاف بیان شود که نسخه ای که دیگران برای آنان پیچیده اند نه تنها دردشان را درمان نمی کند بلکه دردآفرین است و با قرار گرفتنشان در مسیر اشتباه از سرچشمه زلال کوثر بی بهره مانده و به آب آلوده دست دیگران چشم خواهند دوخت.

وی رویکرد اصلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی نسبت به برگزاری همایش های منطقه ای، داخلی و خارجی، یافتن راهکارهایی برای پیوند بیشتر زنان شیعه و سنی، گرایش زنان به اسلام، تبیین جایگاه واقعی زنان در جامعه و جلوگیری از تفرقه افکنی دشمنان عنوان کرد.

بر اساس گزارش پایگاه خبرگزاری تقریب، در حاشیه این همایش، کارگاه آموزشی نیز با عنوان «خانواده متعالی در اسلام» با همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از سوی نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان در زاهدان برگزار شد.

نرگس کلبعلی افزود: اساتید مجرب در سه نوبت با برگزاری کلاس های مختلف به بررسی و تبیین جایگاه حقوقی بانوان و نقش آنان در تربیت فرزندان پرداختند.

وی اظهار داشت: مجمع جهانی تقریب با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص حضور بانوان در صحنه های مختلف اجتماعی اقدام به برگزاری این کارگاه آموزشی در زاهدان کرد.

وی افزود: حقوق اجتماعی و فردی زنان از دیدگاه اسلام و نقش محوری آنان در تربیت فرزندان و تحکیم بنیان خانواده ها در این کارگاه آموزشی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد با برگزاری این کارگاه ها هر روز شاهد ارتقای بیش از پیش جایگاه زنان ایرانی در صحنه های مختلف فرهنگی، اجتماعی باشیم. /9192/د102/ی

ارسال نظرات