۰۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۲۹۱۱۱
آیت‌الله یزدی:

باید رابطه محکمی بین حوزه و نظام وجود داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از نظام اسلامی به عنوان مولود حوزه‌های علمیه یاد کرد و ضمن تاکید بر ضرورت حفظ استقلال و عدم وابستگی حوزه به دولت، خواستار تقویت و تحکیم رابطه حوزه و نظام شد.
آيت الله محمد يزدي رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم آيت الله محمد يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در نخستین هم‌اندیشی وقف و حوزه‌های علمیه که پیش از ظهر امروز در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد گفت: نیت واقفان در وقف بسیار مهم است و در هر منطقه باید به این نیت به درستی عمل شود.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کار اداره اوقاف را بسیار سنگین ارزیابی کرد و ابراز داشت: تا پیش از انقلاب، توجهی به این امر صورت نمی‌گرفت و حیف و میل و موقوفه خواری در کشور فراوان بود.

آیت‌الله یزدی پیروزی انقلاب اسلامی را سبب سامان‌دهی موقوفات توصیف کرد و اظهار داشت: در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی در زمینه احیای موقوفات انجام گرفته و توجه کافی به بحث‌های سخت افزاری و نرم افزاری در این زمینه شده است.

رییس شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه تشکیل شوراهای مدیریت استانی حوزه‌های علمیه گامی مؤثر در جهت پیشبرد اهداف حوزه است، گفت: همکاری مدیران استانی و اداره اوقاف استان‌ها به تحقق اهداف مشخص شده کمک خواهد کرد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: قسمتی از موقوفات به مدارس علمیه و طلاب علوم دینی اختصاص دارد و اداره زندگی طلاب از طریق بخشی از موقوفات انجام می‌گیرد.

آیت‌الله یزدی بر ضرورت کمک‌های مالی به حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: شهریه‌ای که به طلاب داده می شود برای اداره یک زندگی متوسط نیز کفایت نمی کند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر عدم وابستگی حوزه های علمیه به دولت تأکید کرد و افزود: بنا به فرموده مقام معظم رهبری، نظام اسلامی، مولود حوزه های علمیه است از این رو باید رابطه محکمی میان حوزه علمیه و نظام وجود داشته باشد.

آیت‌الله یزدی کمک‌های فراوان دولت به دانشگاه‌ها را یادآور شد و ابراز کرد: استادان دانشگاه از لحاظ مالی در وضعیت مطلوبی قرار دارند، اما این وضعیت در مورد استادان حوزه‌های علمیه به چشم نمی‌خورد، اساتید حوزه هر چند نیازهایی در جامعه دارند اما با وضعیت کنونی کنار آمده و به فعالیت مقدس تدریس مشغول هستند.

رییس شورای عالی حوزه های علمیه خواستار تعامل بین مدیران اوقاف استان‌ها و مدیران حوزه‌های علمیه شد و اظهار کرد: موقوفات نیازمند توجه است و نباید برخوردهای طلب کارانه در این میان صورت گیرد و فضای دوستانه برای برقراری تعامل انجام گیرد./927/پ202/ج
ارسال نظرات