۰۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۱۲۹۱۳۱
آیت‌الله مقتدایی:

به دنبال آزادسازی موقوفات حوزوی از چنگال موقوفه خواران هستیم

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله مقتدایی تقویت حوزه‌های علمیه را در گرو احیای موقوفات عنوان و با تاکید بر ضرورت تعامل حوزه و اداره اوقاف تصریح کرد: توجه به موقوفات حوزه علمیه بسیاری از مشکلات این مجموعه را حل خواهد کرد.
اولين هم انديشي وقف و حوزه هاي علميه اولين هم انديشي وقف و حوزه هاي علميه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌‌الله مرتضی مقتدایی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در نخستین هم اندیشی وقف و حوزه‌های علمیه که پیش از ظهر امروز در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد، ماه رجب را ماه ضیافت و استفاده بندگان خدا توصیف کرد و گفت: در این ماه روزها و شب‌های با فضیلتی قرار دارد و شب نیمه آن با شب قدر هم طراز است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه برگزاری این جلسات و هم اندیشی‌ها در روند پیشرفت‌ حوزه‌های علمیه مؤثر است، عنوان کرد: این جلسه که برای نخستین بار است صورت می‌گیرد در صورت تداوم می‌تواند بسیاری از مشکلات حوزه‌های علمیه را برطرف کند.

آیت‌الله مقتدایی تشکیل مدیریت استانی در بیست و هفت استان را یکی از اقدامات مثبت در حوزه علمیه عنوان کرد و ابراز داشت: شورای حوزوی که نماینده ولی فقیه در استان در آن حضور دارد با انتخاب یک نفر به عنوان مدیر استانی توانسته‌اند کمبودهای حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها را برطرف و خدمات مناسبی ارائه کنند.

وی تعامل مدیران استانی و اوقاف را برای حل مشکلات خواستار شد و اظهار داشت: بسیاری از موقوفات در استان‌ها وجود دارد که می تواند به حوزه‌های علمیه کمک کند و برخی از آنها نیز از بین رفته است، تعامل این دو نهاد احیای موقوفات حوزوی را به دنبال دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ابراز کرد: در شرایط کنونی مخارج حوزه‌های علمیه بسیار سنگین است و مدیران استانی در راه تقویت علمی و رفاهی طلاب وظیفه سنگینی را بر عهده دارند.

آیت‌الله مقتدایی با بیان اینکه در جلسات علمای بلاد با جامعه مدرسین بر ضرورت احیا موقوفات مدارس علمیه تأکید شد، خاطرنشان کرد: در این جلسات بنا بر این شد که مدیر حوزه‌های علمیه و نماینده ولی فقیه در استان به همراه مدیر اوقاف وظیفه احصاء موقوفات حوزه را به عهده گیرند و برخی از موقوفات را به کمک قوه قضائیه از چنگ موقوفه خواران آزاد کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تقویت حوزه‌های علمیه شهرستان را در گرو احیا موقوفات حوزوی دانست و با بیان اینکه با همکاری شورای عالی و کمیته تشکیل شده به دنبال تحقق این مهم هستیم، اظهار داشت: امیدواریم با همدلی مسؤولان و با اجرای صحیح قوانین در هر استانی یک شورا برای رسیدگی به امور وقف و شکایات صورت گرفته در این باره صورت گیرد و با مساعدت قوه قضائیه خارج از نوبت به آن رسیدگی شود.

وی ابراز داشت: وظیفه مسؤولان و مدیران است که وقف را در جامعه احیا کنند و کسانی را که با انگیزه دینی وقف کرده و به دنبال ثواب این صدقه جاریه هستند را یاری دهند و آنها را در حل مشکلات کمک کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور کمبود امکانات در حوزه‌های علمیه کشور را یادآور شد و اظهار داشت: برای احیاء موقوفات و کمک به حل نیازهای حوزه باید اقدام مناسبی صورت گیرد تا نیاز طلاب در این زمینه برطرف شود.

آیت‌الله مقتدایی در پایان گفت: امیدواریم با جدیت و نیت خالص مدیران میان حوزه علمیه و اداره اوقاف تعامل شایسته‌ای برقرار شود و با عنایت به نیت واقعی واقف و عمل به آن به حوزه های علمیه خدمت کنیم./927/پ202/ج
ارسال نظرات