۰۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۱۲۹۱۳۹
به همت مدرسه علمیه خواهران حضرت خدیجه؛

همایش اخلاق عملی در آینه کلام علوی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش اخلاق عملی در آینه علوی به همت مدرسه علمیه خواهران حضرت خدیجه(س) با همکاری سازمان زیباسازی، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و بنیاد نهج البلاغه در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.
همایش اخلاق عملی در آینه کلام علوی برگزار شد


به گزارش خبرگزاری رسا، نیره فضایلی دبیر همایش اخلاق عملی در آینه کلام علوی و مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) تهران در این همایش گفت: نیاز به الگو و رهنمودهای نجات‌بخش در دنیای امروز هر روز بیشتر می‌شود زیرا پیچیدگی‌ها و زمینه‌های ناهنجار رفتار فردی و اجتماعی با یک حرکت صعودی رو به فزونی و افزایش است و این امر جامعه‌شناسان و متولیان جوامع بشری را به تکاپو و تحقیق و تلاش برای دستیابی به راه حل های متفات وادار کرده است.

وی با اشاره به لزوم ارائه الگوها در عرصه‌های مختلف زندگی فردی و ‌اجتماعی یادآور شد:‌ طلاب در موارد جزئی رفتار‌های فردی و اجتماعی برای آرام‌سازی و مناسب‌سازی محیط زندگی، از کلام معصومین بهره بگیرند و هنجارها در یک زندگی متعادل را عنوان کنند.

فضایلی از نهج‌البلاغه به عنوان سرچشمه معارف الهی و حکمت‌های نورانی یاد کرد و افزود: این کتاب پس از قرآن و احادیث پیامبر در درجه نخست اهمیت قرار دارد.

دبیر همایش اخلاق عملی در آینه کلام علوی خاطرنشان کرد: با تامل در مقالات و تحقیقات پژوهشی که با رویکرد اخلاقی در حوزه خطبه‌ها و نامه‌ها و حکمت‌های نهج‌البلاغه تهیه و انجام گرفته است، بسیاری از مولفه‌های شهروندی که محققان و اندیشمندان اجتماعی در تئوری‌های جدید خود مطرح کرده‌اند قابل دریافت است.

فضایلی با اشاره به آنچه در دنیای امروز از سوی جامعه‌شناسان به عنوان توانایی‌های ضروری مورد توجه و آموزش قرار می‌گیرد، اظهار داشت: این توانایی‌ها که شامل توانایی در برخورد منطقی و سنجیده در جهت حل و فصل رضایت بخش معضلات و دشواری ها، توانایی در کار کردن با دیگران به صورت همکاری و پذیرفتن مسؤلیت های اجتماعی خویش، توانایی درک وتفاهم وتحمل تفاوت های فرهنگی،‌ توانایی تفکر انتقادی در سامان بخشی وسازندگی، توانایی حل تعارضات خود با دیگران با روش های مسالمت آمیز می‌شود، در توصیه های کلام امیر مومنان ظهور دارد.

وی تصریح کرد: در همین راستا تلاش کردیم تا با انتخاب موضوع اخلاق عملی در کلام علوی زمینه‌های بهره‌مندی از نهج‌البلاغه را بیشتر فراهم آوریم. هیات علمی این همایش از شهریور ماه 90 با حضور اساتید و مسؤولین حوزه تشکیل و محورها و برنامه‌های همایش تنظیم شد و تلاش های فراوانی در این زمینه صورت گرفت.

فضایلی با اشاره به فعالیت‌های مقدماتی انجام گرفته در این همایش گفت: طی فراخوان اعلام شده در سطح کشور تعداد 82 اثر پژوهشی، شانزده اثر ادبی، یازده اثر هنری، دوازده خلاقیت فردی و 38 وبلاگ به دبیرخانه همایش ارسال شد.

در این همایش حجت‌الاسلام میثم امرودی قائم‌مقام معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران رفتار علوی را جامع‌ترین، کاربردی‌ترین و علمی‌ترین منشور اخلاق شهروندی دانست و افزود: امروز مشکلات و معضلات اجتماعی و اخلاقی بیش از هر زمان دیگری نیازمان به پیروی از رفتار و منش علوی را گوشزد می‌کند. تبعیت از کلام و رفتار امیرالمومنین(ع) جامعه‌ای را خواهد ساخت که ناظر بر اخلاق اجتماعی و حقوق شهروندی است.

وی گفت: اخلاق و جامعه دو رکن اساسی در فرمایشات امیرالمومنین به شمار می آید و در حوزه اخلاق شهروندی بیشترین تاکید بر جنبه اجتماعی رفتار صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام امرودی در ادامه افزود: مدیریت فرهنگی شهر تهران در تلاش است تا خصوصیات و ویژگی‌های دین مبین اسلام و فرد مسلمان را در شهر و رفتار و اخلاق شهروندان نمایان سازد به نحوی که افراد بیگانه با فرهنگ و زبان فارسی بتوانند به محض ورود به شهر و برخورد با شهروندان و نظاره رفتار آنها به جاری و ساری بودن اخلاق و نظم در قواعد اجتماعی یقین پیدا کنند.

قائم‌مقام معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در پایان خاطرنشان کرد: دستاوردهای این همایش در حوزه‌های حقوق، تکالیف و رفتارهای شهروندی مدون و در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری های فرهنگی مدنظر قرار گیرد.

در این همایش همچنین تعدادی از مقالات برگزیده در بخش عمومی و سه مقاله برتر در بخش تخصصی ارایه شد. /907/د102/ع

ارسال نظرات