۰۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۱۲۹۱۵۸
استاد حوزه و دانشگاه:

علوم انسانی تجربه‌گرا دچار کاستی‌های فراوان است

خبرگزاری رسا ـ یکی از اساتید حوزه و دانشگاه علوم انسانی مبتنی بر تجربه گرایی را دچار کاستی‌هایی‌ دانست و گفت:‌ سکولاریسم یکی از مهم‌ترین منابع شناخت یعنی وحی را حذف کرد.
نخستين کنگره بين المللي علوم انساني اسلامي حجت الاسلام علي مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی مصباح یزدی از استادان حوزه و دانشگاه، روز گذشته در مراسم اختتامیه نخستین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: سکولاریسم یکی از مهم‌ترین منابع شناخت یعنی وحی را حذف کرد و پس از آن برخی محققان عقل را نیز به عنوان منبعی غیر قابل اعتماد برای شناخت معرفی کردند و تنها منبع موثق معرفت را تجربه حسی دانستند.

وی با اشاره به گسترش یافتن این دیدگاه و انتقاد از نفوذ آن به حوزه علوم انسانی، افزود: آنها گمان کردند که تنها از راه حس و تجربه است که می‌توان مسایل انسانی را حل کرد، غافل از اینکه علوم انسانی مبتنی بر تجربه گرایی دچار کاستی‌هایی‌ است که آیت الله مصباح یزدی نیز در این کنگره به تفصیل به آن پرداختند و تاکید کردند که اسلام همه گذرگاه های انسان به سوی واقعیت را ارج می‌نهد و در عین حال حد و مرز این مسیرها و ارزش معرفت شناختی آن را مشخص می کند.

حجت‌الاسلام مصباح یزدی در ادامه با ارائه گزارشی از نخستین کنگره علوم انسانی اسلامی و با تاکید بر اینکه اسلامی سازی منحصر به متون اسلامی از جمله قرآن و حدیث نیست، تصریح کرد: همه منابع معرفتی در این راستا مورد پذیرش و مد نظر اسلام است.

وی با قدردانی از شرکت کنندگان در این کنگره، افزود: در این کنگره به بررسی مسایل و موانع فراروی علوم انسانی اسلامی پرداختند که از آن دسته می توان به مساله اسلام هراسی و موضوع زبان پرداخت و بی اطلاعی و جهل زبان شناسان غربی را یکی از دلایل آن برشمرد.

حجت الاسلام مصباح یزدی پرداختن به بررسی مبانی علوم انسانی غربی از سوی یکی دیگر از شرکت کنندگان و برشمردن ماتریالیسم، اومانیسم و لیبرالیسم به عنوان پایه‌های علوم انسانی در غرب را از دیگر مسائل مطرح شده در این کنگره ذکر کرد و افزود: همچنین یکی دیگر از شرکت کنندگان در این کنگره، نیاز به پسوند "اسلامی" در عبارت "علوم انسانی اسلامی" را در تقابل با رقیبان غربی ضروری دانست و عدم کاربرد آن در عهد شکوفایی اسلامی از سوی علمای اسلام را برخاسته از جایگاه غالب ایشان ذکر کرد.

وی همچنین از همه شرکت کنندگان در میزگرد نهایی این کنگره که به بررسی مسایل مختلف و راهکارهای گوناگون در این زمینه پرداختند، تشکر کرد و افزود: در پایان کنگره پروفسور محمد لگنهاوسن با پرداختن به تضاد میان علم و دین، چگونگی و چرایی این تضاد را بررسی کرد و به عنوان نمونه، تلاش کرد تضاد میان متون مقدس دینی و نظریه های علمی را تبیین کند.

گفتنی است، بخش بین‌المللی نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، روز گذشته در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در قم با حضور آیت الله مصباح یزدی و صاحب نظران داخلی و خارجی برگزار شد و در این بخش با شرکت 15 تن از میهمانان خارجی، تمامی مقالات به زبان انگلیسی ارائه شد./981/پ203/ج
ارسال نظرات