۰۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۱۲۹۲۲۶
در سالروز فتح خرمشهر بازگو شد؛

خاطره آیت‌الله ممدوحی از شهید صیاد شیرازی

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حماسه فتح خرمشهر را با توجه به قابل مقایسه نبودن ابزار و ادوات نظامی ایران و رژیم بعث عراق، فراتر از اسباب و علل ظاهری دانست و به بیان خاطره‌ای از شهید صیاد شیرازی پرداخت.
آيت الله حسن ممدوحي آيت الله ممدوحي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در سالروز میلاد حضرت امام محمد باقر (ع) و سالروز آزاد سازی خرمشهر درس اخلاق این هفته مجتمع امین با حضور آیت الله حسن ممدوحی استاد درس خارج حوزه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

آیت الله ممدوحی با اشاره به اینکه هر معلولی علتی دارد، گفت: خداوند عالم را بر حسب علت و معلول آفرید و علت و معلول هم مخلوق خداوند هستند اما گاهی انسان چیزهایی را می‌بیند که از این قانون بیرون هستند و با عقل انسان ناممکن به نظر می رسد.

فتح خرمشهر؛ حماسه‌ای فراتر از اسباب و علل ظاهری

وی افزود: آزادسازی خرمشهر از آن دسته معلول هایی است که اگر می خواستیم به علت نگاه کنیم یک امر ناممکن به نظر می رسید، چرا که دشمن از پیشرفته ترین ابزار و ادوات جنگی و از امکانات فوق العاده جاسوسی برخوردار بود و عملاً آزاد سازی یک کار محال بود ولی چون خداوند که خالق علت و معلول است و اوست که علل اسباب را توجیه می کند، این کار محقق شد و حضرت امام(ره) هم دراین باره تاکید کردند که خرمشهر را خدا آزاد کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در ادامه گفت: خداوند در مورد ما طلبه ها هم بدون اسباب و علل کار می کند، مشروط بر اینکه ما به قدرت الهی و رکن عظیم او وصل شویم؛ همان گونه که انبیای الهی تنها بودند و در مقابل آنها فرعون ها و قارون ها بودند، اما با مرتبط شدن به خداوند تمام هستی در مقابل آنان کوچک می شد و از هیچ چیزی هراسی نداشتند.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: امروزه هم که تمام دنیا در مقابل دین حضرت محمد(ص) و حضرت عیسی(ع) قرار گرفته اند ما که دنباله رو این پیامبران هستیم باید با ارتباط با خداوند به جایی برسیم که از هیچ قدرتی ترسی نداشته باشیم همان گونه که حضرت امام(ره) این چنین بود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: اگر رابطه انسان با خداوند تبارک و تعالی درست شد و با او که حاکمیت توحیدی علی الاطلاق بر پیکره هستی دارد گره خوردیم، همه چیز با انسان و در اختیار انسان قرار خواهد گرفت.

وی در بیان این موضوع به خاطره‌ای از شهید صیاد شیرازی اشاره کرد و افزود: آن شهید تصریح می کرد هرگاه که در جبهه ها به چیزی نیاز داشتیم دقیقاً همان خواسته محقق می شد، مثلاً اگر نیاز بود که شب مهتابی شود و یا ظلمت و تاریکی باشد آن موضوع اتفاق می افتاد. در یکی از شب‌های عملیات ما همه محاسبات خود را کرده بودیم اما آن شب مهتابی بود، از خداوند خواستیم چنان ابری آمد و تاریکی مطلق شد که ما توانستیم عملیات را انجام دهیم، یا یک وقت صدام با تانک های فراوان قصد حمله داشت که بارانی بارید که همه تانک ها در گل ماندند.

آیت الله ممدوحی در تبیین این مسأله اظهار داشت: چهارده معصوم یا خانه نشین، یا زندانی و یا در یک منطقه نظامی در بند بودند، ولی با این حال می بینیم که در دنیا شیعیان زیادی داریم به جهت اینکه امام معصوم کار خودش را انجام می دهد و جهان کوچک‌تر از آن است که بتواند دست معصوم را ببندد.

وی افزود: امروز کتاب‌های زیادی از علمای شیعه به جای مانده است و بنا به گفته مرحوم حضرت آیت‌الله بهجت دو برابر کتاب های موجود نیز نابود شده اند، اگر همه این کتاب ها و کتاب های عرفانی را جمع آوری کنیم ارزش آنها به اندازه یک خط از زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) هم نمی شود.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به جامعیت زیارت جامعه کبیره، افزود: اگر حوزه های علمیه صد سال کار کنند نخواهند توانست معارفی را که در جامعه کبیره از امام هادی(ع) صادر شده است به دست بیاورند، چرا که زیارات و ادعیه تالی تلو قرآن هستند.

آیت الله ممدوحی در پایان درس اخلاق خود در توصیه به طلاب و روحانیان گفت: خداوند متولی ما طلبه ها است و از هیچ کس غیر او کاری ساخته نیست، نباید غم و غصه داشته باشیم، خداوند به ما لطف می کند و در لطف کردنش هم مانعی وجود ندارد، خداوند نسبت به کسی حسادت و بخل ندارد.

استاد اخلاق حوزه با تبریک حلول ماه مبارک رجب اظهار داشت: با توجه داشتن به خداوند، روزه گرفتن، دعا و نماز شب در ماه مبارک رجب خود سازی کنیم.»/9191/پ202/ج
ارسال نظرات