۰۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۱۲۹۲۴۸
آیت‌الله علم‌الهدی:

امام باقر هویت مکتبی اسلام را در کانون اندیشه‌ها نهادینه کرد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد تاکید کرد: شخصیت انقلابی امام باقر(ع) با بهره‌برداری از ارتباطات توانست انقلاب فکری و فرهنگی در امت اسلام ایجد کند و هویت و شخصیت مکتبی اسلام را صددرصد در کانون اندیشه‌ها نهادینه و بنیان‌گذاری نماید.
آيت الله علم الهدي امام جمعه مشهد آيت الله علم الهدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی روز گذشته در مراسم افتتاح مسجد و مجتمع فرهنگی رضوان صدا و سیمای خراسان رضوی، گفت: نکته‌ای که باید در تحلیل شخصیت امام باقر(ع) به آن توجه شود این است که در سیره اهل بیت نقطه‌های عطفی داریم که اگر وجود نداشت، از اسلام و مکتب نیز خبری نبود.

وی با بیان این‌که یکی از این نقاط عطف شخصیت انقلابی امام باقر(ع) است، گفت: خفقان حاکم بر جامعه دینی در دوران عبدالملک مروان وضعیت اندیشیدن در مورد دین را بر مردم تا جایی تنزل داد که مردم شاهد فجیع‌ترین حرکت‌های رذیلانه و ضد ارزشی در فرزندان عبدالملک بودند و در عین حال با توجه به اینکه مظالم معاویه و یزید هویت مکتبی اسلام را در بینش‌ها از بین برده بود، آنها به حکومت ناهنجار این جنایتکاران تن داده بودند.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: در آن زمان اسلام در کانون افکار و بیینش‌های امت به عنوان تز قدرت مطرح بود، این بینش اگر همچنان ادامه پیدا می‌کرد اثری از جریان اسلام و دین باقی نمی‌ماند؛ شخصیت انقلابی امام باقر(ع) با بهره‌برداری از ارتباطات توانست انقلاب فکری و فرهنگی در امت اسلام ایجد کند و هویت و شخصیت مکتبی اسلام را صددرصد در کانون اندیشه‌ها نهادینه و بنیان‌گذاری نماید.

وی افزود: اگر انقلاب فرهنگی امام باقر(ع) صورت نمی‌گرفت هویت مکتبی به اسلام برنگشته و برای همیشه براندازی می‌شد، عواملی همچون توسعه ارتباطات با اندیشه‌های مختلف، استعدادهای گوناگون، جریان‌های سیاسی و فکری آن روز باعث موفقیت امام باقر(ع) در عرصه اجرای انقلاب فرهنگی و فکری شد که هویت اسلام را برگرداند.

امام جمعه مشهد با اشاره به این‌که در پای هر فضیلت، توسعه و بنیان‌گذاری ارزشی نقش مؤثری از ارتباطات مشاهده می‌کنیم، گفت: امروز هم عامل توسعه همه جریان‌های تکامل بخش زندگانی اجتماعی مردم توسعه ارتباطات است.

وی افزود: آنچه در توسعه تمدن، فرهنگ و ارزش‌ها در جوامع بشری اثرگذار است توسعه ارتباطات انسانی است، ابزار الکترونیک و جریان‌های دیجیتالی ارتباطات ماشینی است که با نوع ارتباطات انسانی و اتصال به یکدیگر متفاوت است.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: صدا و سیما رسانه‌ای ملی است و باید ارتباط ماشینی انسان‌ها به وسیله صدا و سیما مدیریت شود، رسانه ملی به همان اندازه که به ارتباطات انسانی در اجرای رسالتش نیازمند است که متکی به ارتباطات فناوری و ماشینی است، اگر بنا شد ارتباطات انسانی در حوزه رسانه ملی همپای الکترونیک قرار نگیرد، صدا و سیما به عنوان رسانه ملی نمی‌تواند رسالت و مسئولیت خود را اجرا کند.

وی افزود: تشکیل این مجتمع‌ها در مراکز استان‌ها حرکت مؤثر و جالبی برای توسعه ارتباطات انسانی است و امید می‌رود مدیریت کلان رسانه ملی در تحکیم پایه‌های ارتباطات انسانی در کنار فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات موفق باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات صدا و سیما در استان خراسان اشاره کرد و گفت: مشکلی که در مشهد وجود دارد این است که مسؤولان کشوری در مورد مشهد وپایتخت معنوی شعار زیاد می‌دهند ولی وقتی مشهد را ترک کردند کوچک‌ترین حرکتی به عنوان پایتخت مذهبی که مورد توجه شیعیان و محل رفت و آمد میلیون‌ها انسان در طول سال است انجام نمی‌دهند.

امام جمعه مشهد با بیان این‌که متاسفانه نگاه به مشهد همچون نگاه به یک مرکز استان معمولی است، خواستار تغییر نگرش در این خصوص شد و در ادامه افزود: شبکه استانی خراسان باید در شبکه‌های سراسری دیجیتالی واقع شود تا در همه نقاط کشور در دسترس مردم باشد.

وی خطاب به مسؤولان گفت: آیا شبکه‌هایی مانند آی‌فیلم و مستند از نظر آثار فرهنگی مؤثرتر از شبکه خراسان با این همه استعداد فرهنگی است؟ شبکه خراسان صدای امام هشتم(ع) و سیمای بارگاه مقدس ایشان است، مسؤولان اقدام کنند تا این شبکه حداقل در حد شبکه‌های سراسری در جریان دیجیتال قرار گیرد./932/پ202/ج
ارسال نظرات