۰۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۲۹۲۹۷
با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی؛

نخستین همایش فقه حکومتی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین همایش فقه حکومتی با موضوع ظرفیت‌های فقه جواهری در قلمرو فقه حکومتی با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی برگزار شد.
همايش


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین همایش فقه حکومتی با موضوع ظرفیت‌های فقه جواهری در قلمرو فقه حکومتی با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی صبح امروز در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آیت‌الله مصباح یزدی فقه حکومتی را مربوط به اداره جامعه اسلامی توصیف کرد و گفت: این فقه به تنهایی تابع نظر حاکم نیست بلکه بوسیله شرع حاکم آنرا استخراج و مطرح می‌کند.

همچنین،‌ حجت‌الاسلام عباسی دبیر این همایش با بیان این‌که همایش فقه حکومتی در راستای مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود، گفت: این همایش به صورت سلسله‌وار پیگیری و به موضوعات مختلف فقه حکومتی خواهد پرداخت.

در بخش ارائه مقاله، حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی به موضوع الزام شرعی از قوانین موضوعه اشاره کرد و ابراز داشت: در مسائل فردی تشخیص با انسان است اما در مسائل اجتماعی برای حفظ وحدت رویه باید به متخصصان رجوع کرد.

در ادامه آقای عباسعلی مشکانی سبزواری به ارائه مقاله با موضوع«چیستی و ضرورت نظریه پردازی در فقه حکومتی» پرداخت و گفت: فقه حکومتی مطالبه مقام معظم رهبری است که در سال 71 بر آن تأکید کردند اما بعد از گذشت بیست سال و با تأکید دوباره ایشان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام سید عباس موسویان در مقاله‌ای با موضوع مبانی فقهی پول و سرمایه، اظهار کرد: دیدگاه عمومی اسلام پیرامون قراردادهای جدید مالی این است مه انسان را محصور در قراردادها نکرد و با ارائه خطوط کلی اندیشمندان را برای ابداع قراردادهای متناسب با عصر خود تشویق می‌کند.

آیت‌الله مؤمن در ادامه این همایش طی سخنانی عنوان کرد: موضوع برخی از احکام در شرع اسلامی وابسته به حکومت است و حاکم و ولی امر در اسلام نسبت به گستره کشورهای اسلامی به وضع مسلمانان و حتی غیر مسلمانان رسیدگی می‌کند.

در ادامه این همایش میزگرد علمی با حضور آیات مدرسی، اراکی و کعبی پیرامون فقه حکومتی و ظرفیت‌های فقه جواهری در قلمرو فقه حکومتی بررسی شد./927/پ203/ن

ارسال نظرات