۰۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۱۲۹۵۰۴

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ بازدید مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی از نمایشگاه رسانه های دیجیتال و وجود 314 امامزاده ثبت شده تاریخی در آذربایجان شرقی از مهم ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از تبریز، علی نواداد، مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی در حاشیه بازدید از نخستین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در تبریز اظهار داشت: فرهنگ اسلامی و ایرانی پیشنه‌ای غنی و قدرتمند دارد و باید از فرصت‌های ایجاد شده در فضای سایبر که از گستره‌ای جهانی برخوردار است استفاده کرده و پیام اسلام و انقلاب را فراتر از مرزهای جغرافیایی برای جهانیان تبیین کنیم.

وی افزود: اگر فضای مجازی، برای استفاده جوانان و نوجوانان بومی‌سازی شده و بر آداب و سنن و ارزشهای حاکم بر جامعه اسلامی منطبق باشد در این صورت فرهنگ بومی و ارزشهای ما جهانی خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت فضای دیجیتال در عصر حاضر گفت: متاسفانه هنوز مردم آگاهی کافی نسبت به فضای دیجیتال ندارند و ایجاد زمینه آشنایی اقشار مختلف با تولیدات داخلی در این حوزه از سوی رسانه ملی و مطبوعات ضروری است.

نواداد با بیان این‌که رسانه‌ملی به عنوان پرمخاطب‌ترین رسانه می تواند در معرفی حوزه دیجیتال و ترویج فرهنگ استفاده صحیح از فضای مجازی موثر باشد، گفت: با توجه به این که این نمایشگاه برای اولین بار در آذربایجان شرقی برگزار می شود مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی در خصوص میزان پوشش دریافت شبکه های دیجیتالی گفت: در حال حاضر گستره نفوذ شبکه های دیجیتالی در آذربایجان شرقی بیش از 54 درصد است که تا اواخر سال 91 افزایش چشمگیری خواهد یافت.

314 امامزاده ثبت شده تاریخی در آذربایجان شرقی موجود است

حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین‌حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی در مراسم آغاز عملیات اجرایی توسعه امامزاده سید هاشم زنوز در شهرستان مرند اظهار داشت: در راستای قطب فرهنگی شدن امامزاده‌ها و تحقق‌بخشی به فرمایشات مقام معظم رهبری بر توسعه مکان‌های فرهنگی در یک برنامه پنج ساله، تمام امامزاده موجود در استان را بنا داریم در مدت چهار سال آینده صاحب یک تربت‌خانه کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این که در سطح استان 314 امامزاده دارای‌ شناسنامه معتبر و ثبت شده تاریخی موجود است، افزود: به‌عنوان یک خادم در اداره اوقاف وضعیت موجود امامزاده‌های استان را در شأن اهالی متدین، مذهبی و ولایت‌مدار نمی‌دانم.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: بر این اساس طرح مطالعه امامزادگان به‌خصوص امامزاده‌های شاخص در حال اجراست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی گفت: از آغاز عملیات اجرایی و انعقاد تفاهمنامه با شهرداری و شورای شهر مرند به منظور طرح توسعه و ایجاد زائرسرا در امامزاده احمد مرند یک سال گذشته است و از آنجا که این مکان مهم مذهبی برای اهالی شهرستان مرند از اهمیت با ارزش معنوی خاصی برخودار است، باید فکری عاجل برای سرعت آن کرد.

طی مسیر 800 کیلومتری اهر تا حرم امام(ره) با اسکیت

دانشجوی بسیجی واحد اهر به مناسبت سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام(ره) طی مراسمی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر مسیر 800 کیلومتری تا حرم مطهر حضرت امام(ره) را با اسکیت آغاز کرد.

مصطفی مسیبی مربی نمونه اسکیت استان در سال89، آموزش بیش از یکهزار نفر در رشته اسکیت، کسب مدال نقره مسابقات اسکیت استانی و بیش از 8 سال فعالیت در رشته اسکیت را در کارنامه خود دارد.

بافت تندیس حجمی شهید مهدی باکری در تبریز

برای نخستین بار در کشور، تندیس حجمی شهید مهدی باکری، از سوی هنرمند قالی باف تبریزی طراحی و بافته شد.

مجید قلی نژاد آذر، بافنده فرش حجمی شهید مهدی باکری، انگیزه و هدف خود را از بافت این تندیس، علاقه شخصی به سردار شهید مهدی باکری خواند و گفت: شهید مهدی باکری از نظر اعتقادی و اخلاقی، انسانی تمام عیار بوده ویژگی های شخصیتی وی متمایز از دیگران بود، به طوری که خود واقعا بنده خدا بود و دیگران را نیز با عنوان « الله بنده سی» یعنی «بنده خدا» خطاب می کرد.

قلی نژاد آذر، با بیان این که بافت این اثر با هزینه شخصی اش انجام شده است، گفت: بافت نخستین تابلو فرش سه بعدی جهان با عنوان «شناسنامه تبریز» را در کارنامه هنری خود دارم.

وی با اشاره به مشخصات فنی این اثر، افزود: ابعاد این اثر در اندازه و شکل و شمایل واقعی نیم تنه یک انسان و به ارتفاع 70 سانتی متر و عرض 44 سانتی متر بوده و تمامی اجزای آن به صورت همزمان و سرهم راحی و بافته شده است.

وی ادامه داد: این قالی حجمی 50 رج بوده و برای بافتن آن 28 بار چله کشی روی 6 نوع دار قالی مختلف انجام شده و در قسمت بدن تندیس از 150 هزار گره استفاده شده است.

این هنرمند حجم باف، با بیان این که بافت این تندیس حدود 9 ماه طول کشیده است، اضافه کرد: تمامی مراحل اجرای این فرش حجمی اعم از طراحی، نقشه کشی، دارکشی، رنگرزی، بافت و پرداخت را خودم کار کرده ام و فقط کار پرداخت صورت تندیس از سوی استاد یوسف مس پوش در شهر سردرود انجام شده است./935/د101/ب

ارسال نظرات