۰۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۱۲۹۵۱۳

240 مسجد مازندران میزبان معتکفان هستند

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به این که مراسم اعتکاف سال گذشته در 218 مسجد استان برگزار شد، گفت: امسال 240 مسجد استان میزبان این برنامه معنوی هستند.
مدير کل تبليغات اسلامي مازندران


حجت الاسلام ناصر شکریان، مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با اشاره به این که مراسم اعتکاف سال گذشته در 218 مسجد استان برگزار شد، گفت: امسال 240 مسجد استان میزبان این برنامه معنوی هستند.

وی با اشاره به آغاز ثبت نام معتکفان گفت: ثبت نام معتکفان از سوم خرداد ماه برابر با اول رجب در شهرهای مختلف استان شروع شد و تا سیزدهم این ماه برابر با یازدهم 11 رجب ادامه می یابد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران، تعداد شرکت کنندگان در مراسم معنوی اعتکاف سال گذشته در مازندران را حدود 22 هزار نفر اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد بیش از 13 هزار نفر در مساجد شهری و بقیه نیز در مساجد روستایی آیین اعتکاف را به جای آوردند. 

حجت الاسلام شکریان، آمار شرکت کنندگان در مراسم اعتکاف سال گذشته را 21 درصد بیشتر از سال پیش از آن برآورد کرد و گفت: بیشترین تعداد شرکت کنندگان در مراسم اعتکاف سال گذشته با 15 هزار نفر از گروه سنی 15 تا 30 سال بودند.

وی با اشاره به این که در دوران قبل از انقلاب اسلامی مراسم اعتکاف با اقبال عمومی روبرو نبود خاطرنشان کرد: اما پس از پیروزی انقلاب با رویکرد مردم شاهد استقبال عمومی مردم و مؤمنان هستیم و زمانی این امر جدیت پیدا کرد که سازمان تبلیغات اسلامی در این حوزه وارد شد و با همکاری دستگاه‌های دولتی و مردم کار خود را در زمینه برگزاری مراسم اعتکاف آغاز کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به اهمیت اعتکاف در جامعه و فرهنگ‌سازی مسائل عبادی در بین اقشار مختلف به خصوص جوانان گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر شرکت جوانان در مراسم اعتکاف، باید نسبت به ایجاد فضایی معنوی با برنامه‌های متنوع زمینه‌های حضور جوانان و نوجوان را فراهم کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران، بر بهره گیری از توان مبلغان دینی در این مراسم دینی تأکید کرد و گفت: بیان احکام اعتکاف و نیت آن، نماز جماعت و قرائت دعای عهد، ختم قرآن و سخنرانی از برنامه‌های اعتکاف در سه روز متوالی است.

وی به قرائت زیارت امیرالمومنین (ع)، ختم صلوات و نماز شب چهاردهم ماه رجب اشاره کرد و بیان داشت: مناجات حضرت علی (ع)، زیارت عاشورا، اعمال و نماز شب پانزدهم ماه رجب و برنامه اعمال ام داوود از برنامه‌های مهم اعتکاف در استان است.

حجت الاسلام شکریان با بیان این که اولویت برگزاری مراسم اعتکاف، مساجد جامع هر شهر است، خاطرنشان کرد: اگر در هر شهر و روستایی مسؤولان ذی ربط برای برگزاری مراسم اعتکاف اعلام آمادگی کنند بستر لازم برای این مراسم توسط اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران فراهم می‌شود. 

وی با اعلام این که رابطه تنگاتنگی بین تفکر، تأمل و اعتکاف وجود دارد گفت: در اعتکاف انسان در خلوت خود در مکانی مثل مسجد قرار می‌گیرد و با معبود خویش به راز و نیاز می‌پردازد و با خردورزی و اندیشه به قرآن و معنویت باز می‌گردد.

وی یادآور شد: مراسم اعتکاف در سیزدهم رجب همزمان با ولادت باسعادت حضرت علی (ع) آغاز می شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران، اعتکاف را یک حرکت بزرگ الهی، دینی و فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: این برنامه پر فیض و معنوی همانند بارانی آسمانی ناخالصی ها و آلودگی ها را در جامعه شست ‌و شو می دهد و پاکسازی بزرگی را در متن جامعه ایجاد می کند.

حجت الاسلام شکریان، اعتکاف را بهترین فرصت برای ترویج گفتمان دینی دانست و ادامه داد: ماه رجب برترین ماه‌ها در نزد خداوند است و انسان باید در این ماه در بهره‌گیری از حسنات تلاش کند.

وی با بیان این که اعتکاف زمینه تقویت معرفت دینی در نسل جوان را فراهم می کند، خاطرنشان کرد: حضور گسترده نسل جوان در این مراسم معنوی نشان دهنده روح معنوی جوانان کشورمان است./950/پ202/ب

ارسال نظرات