حوزه علمیه جهانی در فضای مجازی راهاندازی شود
علی محمدی، مدیر مسؤول پایگاه خبری، فرهنگی و تبلیغی طلبه بلاگ در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مورد تبلیغ دین در فضای مجازی بیان کرد: فضای مجازی به خاطر ابعاد گسترده و نفوذ شدیدی که در جامعه ایرانی، مخصوصا در میان خانوادهها و جوانها داشته، بسیار قابل توجه است؛ کشورهای دیگر هم توجه زیادی به این فضا دارند؛ به طور مثال فضای مجازی یکی از مهمترین رسانههای انقلابهای اخیر در خاورمیانه بوده است، مصر، بحرین و دیگر کشورهای منطقه که البته نمونه این فعالیتها را در کشورهای غربی نیز میتوان مشاهده کرد.
این کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: فضای مجازی بعد زمان و مکان را حذف کرده است و تقریبا بعد مکانی در فضای مجازی وجود ندارد و با این وسیله ارتباطات بسیار قویتر شده است و امروزه یکی از تاثیرگذارترین و همه گیرترین رسانههای جهانی است و در میان خانوادهها نیز خوب توانسته برای خودش جایگاهی پیدا کند.
محمدی تصریح کرد: فضای مجازی به علت گستردگیاش قشرهای مختلفی را در خودش جای داده است، از مردم عادی تا دانشجویان و اساتید و نخبگان و... همه به اندازه نیازی که دارند از آن استفاده میکنند چرا که در فضای مجازی همه نوع اطلاعات از اطلاعات عادی گرفته تا اطلاعات تخصصی یافت میشود.
مدیر مسؤول پایگاه خبری، فرهنگی و تبلیغی طلبه بلاگ اظهار کرد: فضای مجازی در حال حاضر فضایی شده است که گروههای فکری، دینی بسیاری هستند که از این ابزار برای نشر و بسط اندیشهها و تفکرات خودشان بهره میبرند؛ از بزرگترین دین دنیا گرفته تا عرفانهای کاذب و نو ظهور از فضای مجازی به عنوان یک ابزار بسیار عالی برای نشر اندیشه های خود استفاده میکنند، بر این اساس ضرورت استفاده از این ابزار برای نشر مکتب جعفری روشن میشود.
وی با اشاره به اینکه زندگی در فضای مجازی را میتوان زندگی دوم مردم در نظر گرفت تصریح کرد: فضای مجازی بیشتر از اینکه بخواهد تضارب اندیشهها باشد به نوعی زندگی دوم است. در این فضای جلوههایی از زندگی وجود دارد؛ مثل تجارت الکترونیک، دوستهای اینترنتی، زندگی اینترنتی و ... .
محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضع موجود حضور طلاب و حوزههای علمیه در فضای مجازی بیان کرد: طلبه را باید از نهاد حوزه در فضای مجازی جدا کرد و به طور کلی میتوان گفت که طلبهها قبل از نهادهای حوزوی وارد این فضا شدهاند و کارهای قابل توجهی انجام دادهاند، البته نهاد حوزه که در سالهای اخیر وارد فضای مجازی شده است حرکتهایی را شروع کرده است؛ اما هنوز آن چیزی که از حوزه انتظار میرود محقق نشده است و هنوز نیز طلاب در تبلیغ در فضای مجازی بسیار جلوتر از نهاد حوزه هستند.
مدیر مسؤول پایگاه خبری، فرهنگی و تبلیغی طلبه بلاگ اظهار کرد: اگر طلاب در فضای مجازی به عنوان کسی که جایگاهش تبیین اندیشهها و معارف اسلامی است، حضور نداشته باشند کسان دیگری به جای آنها این کار را خواهند کرد؛ بنابراین آن چیزی که از اسلام منتشر خواهد شد آن چیزی که در حقیقت وجود دارد، نخواهد بود چیزی به جز اسلام آمریکایی، اسلام تروریستی و شیعه تندرو معرفی نخواهد شد.
وی ادامه داد: حوزه باید نقش راهبری برای طلبه داشته باشد نقش پدری و راهنمایی برای آنها داشته باشد، حوزه نباید به طور مستقیم وارد این فضا شود بلکه برای بسترسازی در این فضا باید برنامه ریزی کند. تنها توقع کسانی که در این فضا تبلیغ دینی میکنند، این است که حوزه از آنها حمایت کند و منظور از حمایت، حمایت مالی نیست بلکه فعالان فضای مجازی نیازمند این هستند که حوزه آنها را جدی بگیرد و به رسمیت بشناسد و بعد حمایتهای معنوی کند، گاهی تشویق کردن بسیار تاثیر گذار است و این نمونهای از کارهایی است که نهادهای حوزه میتوانند انجام بدهند.
این کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: به نظر میرسد حوزه تا به حال از طلابی که به طور جدی در فضای مجازی فعالیت میکنند استفاده نکرده است و بعید به نظر میرسد که حوزه توانسته باشد بانک اطلاعات جامعی از طلابی که در فضای مجازی فعالیت میکنند، جمعآوری کند. حوزه باید واقع بینانه به سراغ فضای مجازی برود و در مرحله اول این فضا را بشناسد و برای آشنایی نیاز به طلاب فعالی دارد که سالها در این فضا کار کردند، حوزه باید این طلاب فعال را به عنوان کارشناس دعوت کند و از آنها برای ارائه برنامه مدون برای این فضا نظر خواهی کند.
وی ادامه داد: تبلیغ دینی در فضای مجازی باید در بین طلاب نهادینه شود و نقش حوزه و سازمانهای مرتبط حوزه برای این امر مشخص شود، حوزه باید در این زمینه مدیریت متمرکز داشته باشد؛ چرا که مدیریت پراکنده و غیر اصولی به شدت به تبلیغ دینی در فضای مجازی ضربه زده است و بسیاری از طلاب به خاطر همین عدم برنامه ریزی صحیح و متمرکز انگیزههای خود را برای تبلیغ در این فضا از دست دادهاند.
مدیر مسؤول پایگاه خبری، فرهنگی و تبلیغی طلبه بلاگ اظهار کرد: تبلیغ مجازی هیچ گاه جایگاه تبلیغ سنتی را نخواهد گرفت چرا که منبر رسانه اثربخشی است و تاثیر گذاری زیادی در ارتباطهای ملموس، حقیقی و عاطفی در بین مردم دارد، اما نباید جایگاه تبلیغ دین در فضای مجازی فراموش شود؛ چرا که اهمیت آن اگر به اندازه تبلیغ سنتی نباشد کمتر از آن نیست.
این فعال مجازی تصریح کرد: هر طلبه همانطور که در فضای حقیقی مبلغ است باید در فضای مجازی هم به تبلیغ دین بپردازد؛ چرا که ما خواسته یا ناخواسته به سمت استفاده روزافزون از فضای مجازی کشیده میشویم و فضای مجازی بخشی از زندگی ما میشود؛ لذا طلاب باید به نوعی در این فضا فعالیت کنند که به زودی بتوانیم حوزه علمیهای جهانی در فضای مجازی داشته باشیم./919/ت302/ن