۰۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۱۲۹۶۷۷
رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه؛

رسانه‌های مدرن نمی توانند جایگزین منبر و خطابه شوند

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه اظهار کرد: تاریخ گواه است که سخنرانان متبحر، بسیار بیشتر از رسانه‌های امروزی در بین مردم تأثیرگذار بوده‌اند، رسانه‌های مدرن نمی‌توانند جایگزین منبر و خطابه شوند.
حجت الاسلام و المسلمين تقوي رييس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه کشور


به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌‌الاسلام سیدرضا تقوی رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در نشست «اخلاق و روش‌های تبلیغ» که به همت مدیریت ارتباطات و بین‌الملل مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) جامعةالمصطفی(ص)العالمیة در مسجد این مجتمع برگزار شد، با اشاره به لزوم بهره‌گیری از شیوه‌های نوین تبلیغی، گفت: برای آنکه ابلاغ هر پیامی در دل مخاطب جای بگیرد، باید با روش‌های مخصوص به خود ارایه شود.

وی افزود: تبلیغ به معنای رساندن فکر، پیام و ایده دینی به مخاطب برای هدایت، تربیت و افزایش دانش اوست؛ در قرآن کریم نیز کلماتی مانند بلغ و یبلغون در این رابطه نازل شده است.

حجت‌الاسلام تقوی با بیان ای که مبلغ دینی، پیام خداوند متعال را به مردم می‌رساند، خاطرنشان کرد: تبلیغ، دارای دو وجهه محتوایی و نوع قالب می‌باشد؛ مبلغ دین، باید آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع) را با بیانی زیبا و جذاب به مخاطب عرضه کند تا مخاطب انگیزه بیشتری برای فهم مطالب دینی پیدا کند.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با بیان این که قالب قرآن کریم در کنار محتوای آن دارای جذابیت خاصی است, ادامه داد: قرآن کریم، همانند کتابی هنری است که با زیباترین بیان بر پیامبر(ص) نازل شده است.

حجت‌الاسلام تقوی عمل مبلغ را رساتر از زبان گفتار او عنوان کرد و ابراز داشت: مبلغ، باید در عمل دین مبین اسلام را تبلیغ کند، نه این که زبان و عمل او متفاوت باشد؛ تبلیغ عملی نشان از اعتقاد درونی مبلغ دارد و تنها این نوع از تبلیغ اثرپذیری را خواهد داشت.

وی با تاکید بر این که باید قرآن را با صوتی جذاب برای مردم تلاوت کرد، گفت: تلاوت زیبای قرآن کریم، خود تبلیغی برای دین است، لذا باید این نکته مورد توجه مبلغان قرار گیرد.

حجت‌الاسلام تقوی با اشاره به تبلیغ دین از طریق رسانه‌های مدرن، یادآور شد: رسانه‌های مدرن، نمی‌توانند جایگزین منبر و خطابه شوند. تاریخ گواه است که سخنرانان متبحر، بسیار بیشتر از رسانه‌های امروزی در بین مردم تأثیرگذار بوده‌اند.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه امام خمینی(ره) را مبلغ نمونه اسلامی دانست و افزود: اگر مردم به عالمی اعتماد کنند، می¬تواند انقلابی در جامعه ایجاد کند که پایدار باشد. امام راحل نیز با تبلیغ گفتاری و عملی خود دگرگونی کاملی در بین مردم ایجاد کردند و بذر خداشناسی را در میان آنها پاشیدند.

حجت‌الاسلام تقوی با اشاره به حکمت نزول تدریجی قرآن کریم، گفت: آیات قرآن و احکام دینی، متناسب با رشد و بینه دینی مردم به ترتیب نازل شده است.

وی، با تأکید بر مخاطب‌شناسی مبلغان، تأکید کرد مبلغ باید قبل از ورود به هر مجلسی، اطلاع جامعی از مخاطب پیدا کند تا محتوای تبلیغی را متناسب با آنها ارایه کند.

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: توجه به نیازهای فطری و طبیعی مخاطب، تحمیل نکردن مطالب، آسان نمودن دستورات دینی برای مردم از مواردی به شمار می‌رود که مبلغ باید آنها را مورد توجه قرار دهد.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در پایان ابراز داشت: نگرش‌های سطحی به دین و سخت‌گیری در اجرای دستورات دینی می تواند باعث پیدایش دین‌گریزی در بین مردم شود. /907/د102/ن

ارسال نظرات