۱۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۱۲۹۸۴۳

بابیت و بهاییت تفکرات التقاطی را با بی حجابی و وصل شدن به خدا ترویج کردند

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه پژوهشی مطالعات تاریخ معاصر گفت: بابیت و بهائیت به نوعی تفکرات التقاطی را با ترویج بی حجابی و وصل شدن به خدا ترویج کردند.
موسي حقاني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موسی حقانی، رییس مؤسسه پژوهشی مطالعات تاریخ معاصر، در نشست علمی«شهید مطهری و شناسایی جریان‌های التقاطی» صبح امروز با حضور علما، طلاب و فضلا در قم برگزار شد، گفت: با تحرکاتی که گروه‌های سیاسی با پوشش و رویکرد اسلامی داشتند، به سمت و سویی رفتند که منجر به گزینش بعضی از تفکرات غیر اسلامی شد.

وی در ادامه افزود: در این میان هم از متن قرآن کریم و هم از بعضی تفکرات غیر اسلامی کمک گرفته شد و التقاط شکل گرفت، از زمانی که با غرب روبرو شدیم نوعی گرایش‌ها و تفکرات حاصل شد که باعث شد تلفیقی از مدرنیته و تجدد اسلام به‌وجود آید.

حقانی اظهار داشت: بابیت و بهائیت هم به نوعی تفکرات التقاطی را با ترویج بی حجابی و وصل شدن به خدا ترویج کردند.

این پژوهشگر عرصه تاریخ معاصر تأکید کرد: باید مرز بین خرافات و اصول مشخص شود که سر از التقاط بیرون نیاورد در زمان رضا خان تفکرات التقاطی در همه ابعادش وجو داشت.

وی با بیان این‌که وقتی جریان دینی قوی ظاهر شود، جریان التقاط هم قوی به میدان می آید، خاطر نشان کرد: رضا خان زمانی که شاه شد علناً دین ستیزی کرد و در این زمان بود که التقاط را کنار گذاشت، گرچه در همان زمان هم جریان التقاطی در قالب سلفی گری وارد میدان شد و جریان های التقاطی کمونیستی شروع به جذب نیرو و افراد کردند.

حقانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بذری علیه تشیع به طور خاص پاشیده شد که گروه‌های دیگر مثل مارکسیست‌ها محصول آن را درو کردند و آن تفکر شیه وهابی بود، دکتر شریعتی و سازمان مجاهدین هم از تلفات همین جریان بودند.

وی در پایان در مورد تفکرات ضد کمونیستی شریعتی گفت: شریعتی آمیزه‌ای است از چند تفکر، تفکر شیعی سنتی از اصلی‌ترین تفکرات بوده است، شریعتی یک تفکر ضد مارکسیستی داشت به گونه ای که ساواک مقاله‌های او را در رد مارکسیست چاپ می‌کرد و همچنین کسی بود که وهابیت در صورتی که ولایت حضرت امیر‌المؤمنین را قبول نمی داشت، او را روشنفکر به تمام معنا می دانست./905/پ202/ن

ارسال نظرات