۱۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۱۲۹۹۱۲
آیت‌الله طباطبایی نژاد:

کار حوزه علمیه پرورش عالمان متقی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه اصفهان، کار حوزه های علمیه را تربیت عالمان متقی ذکر و تصریح کرد: استاد باید فضائل دین و فضائل علما را برای شاگرد ذکر کند و به شاگرد بگوید عالمان دین خلفای پیغمبر هستند، استاد باید مستحبات و مکروهات را تذکر دهد و در مقابل طلبه ها خضوع و تواضع داشته باشد.
آيت الله سيد يوسف طباطبايي امام جمعه اصفهان آيت الله سيد يوسف طباطبايي امام جمعه اصفهان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد مدیر حوزه علمیه اصفهان، امروز در جمع اساتید حوزه علمیه این استان، با اشاره به روایتی از امام علی(ع) یادآورشد: عالمی به درد اسلام و دین می خورد که با تقوا باشد، ما باید در حوزه های علمیه در مرحله نخست خودمان را به این مقام برسانیم و در مرحله بعد افرادی متقی و عالم تربیت کنیم.

آیت‌الله طباطبایی نژاد با بیان این‌که کار حوزه علمیه پرورش عالم با تقوا است، ‌اظهار داشت: فرشتگان بال‌ های خود را زیر پای این گونه عالمان پهن می کنند و این عالم است که مرکبش از خون شهید برتر است.
 
وی تاکید کرد: من اعتقاد ندارم که برای اخلاق در حوزه علمیه نیاز به استاد اخلاق داریم که یک کسی بیاید بنشیند و اخلاق بگوید بلکه همان استاد در ضمن درس خود باید با رفتار و کردار خود اخلاق را به خورد شاگرد بدهد، در حوزه علمیه وظیفه استاد این نیست که فقط درسی را بگوید و به تربیت شاگردان کاری نداشته باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به توطئه های دشمنان و استکبار جهانی علیه دین، گفت: حدود چهارصد شبکه ماهواره ای و هشت هزار سایت شبانه روز در حال پخش برنامه علیه دین و حکومت اسلامی هستند و تا زمانی که در جوانان عشق به دین، حوزه، روحانیت و درس خواندن بوجود نیاید، نمی توان دست‌شان را از این شبکه های ماهواره ای وسایت ها کوتاه کرد.

وی با اشاره به فرازهایی از کتاب منیه‌المرید ابراز داشت: استاد باید به گونه‌ای رفتار کند که با عمل خود اخلاق نیکو را به طلبه یاددهد و او را عادت دهد که از نفس خود صیانت کند و اگر شاگردی قابلیت رشد اخلاقی داشت استاد او را رها نکند و او را کمک کند.

نماینده ولی فقیه در اصفهان گفت: من این حرف را قبول ندارم که طلبه فقط  به قرآن توجه کند، بلکه باید مجموعه دین را با هم فرا بگیرد و اگر قرآن نباشد نه سیوطی، نه لمعه، نه مکاسب و نه کفایه بدرد می خورد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: استاد باید فضائل دین و فضائل علما را برای شاگرد ذکر کند و به شاگرد بگوید عالمان دین خلفای پیغمبر هستند، استاد باید مستحبات و مکروهات را تذکر دهد و در مقابل طلبه ها خضوع و تواضع داشته باشد.

وی ادامه داد: اینکه من اصرار می کنم که استاد باید فقط دو درس بگوید، برای این است که وقت مطالعه داشته باشد و بتواند با طلبه و شاگرد بنشیند و به مشکلات او رسیدگی کند.

آیت الله طباطبایی نژاد در ادامه گفت: استاد باید حریص بر مشکلات طلاب باشد و مشکلات او را بر مشکلات خود ترجیح دهد، او باید از طلاب مطالبه کند و ببیند محفوظات او یادش هست یا نه و اگر حرف خوبی زد او را تشویق کند و اگر اشتباه کرد به او خرده نگیرد. /929/پ202/ج
ارسال نظرات