۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۱۳۰۱۵۳
مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین:

اعتکاف زمینه‌ای برای توبه و بازگشت به معنویت است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به این که اعتکاف مسیر و زمینه‌ای برای توبه و بازگشت به معنویت است و باید بیش از پیش در جامعه اسلامی گسترش یابد گفت: این سنت حسنه اسلامی آیینه‌ای است برای این که خود را بشناسیم.
مدير کل تبليغات اسلامي قزوين


حجت الاسلام علی نعمت الهی، مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اعتکاف را از سنت های رسول خدا(ص) دانست و با بیان این که کمتر عبادتی است که مثل اعتکاف سازندگی و خودشناسی داشته باشد گفت: انسان به دنبال سعادت و کمال است، روح انسان نیازمند نیایش است و زمان اعتکاف بهترین فرصت برای این نیاز است تا در فکر پرورش با جان و روح انسان در آمیزد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین خاطرنشان کرد: اعتکاف در لغت به معنای اقامت کردن بوده و در شرع اسلام نیز به معنای اقامت در مکانی مقدس برای نزدیک‌شدن به خداوند متعال و خودسازی برای جلوگیری از غفلت و حرکت به سوی معنویت است.

وی بر ضرورت گسترش فرهنگ اعتکاف تأکید کرد و افزود: انسان با خودسازی در این مراسم می‌تواند به خدا نزدیک‌تر شود و این ماه متعلق به مولای متقیان علی‌(ع‌) است و با استعانت از امام شیعیان سیره و رفتار او را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم.

حجت الاسلام نعمت الهی استقبال جوانان و نوجوانان از مراسم اعتکاف رانشان دهنده آگاهی و شناخت آنها از آثار شرکت در این مراسم عبادی دانست و گفت: اعتکاف، جوانان را در مقابل فرهنگ رو به گسترش غرب در کشور بیمه می کند.

وی با اشاره به این که اعتکاف مراسمی برای خودسازی و تغذیه روح و روان انسان است چرا که انسان از دو بعد جسمانی و روحانی تشکیل شده است و روح نیز مانند جسم نیازمند رسیدگی است، خاطرنشان کرد: اعتکاف فرصت مناسبی است که می‌توان بهترین و بیشترین بهر‌ه‌برداری را از آن داشت و معتکفان باید برای تقویت هر چه بیشتر روحیه معنوی خود بکوشند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین با بیان این که در فرهنگ اسلامی روی آوردن به اعتکاف افزون بر بهره‌برداری از فیض معنوی آن جهاد مقدس نیز شمرده می‌شود، گفت: مقابله با تهاجم فرهنگ بیگانه از برکات اعتکاف است.

حجت الاسلام نعمت الهی بیان داشت: جوانی که در مراسم اعتکاف طعم شیرین ایمان و انس با خداوند را می چشد، لذت‌های مادی و شهوانی در دیدگاهش حقیر و بی ارزش شده و ایمانش تقویت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در فرهنگ اسلامی روی آوردن به اعتکاف افزون بر بهره‌برداری از فیض معنوی آن جهاد مقدس نیز شمرده می‌شود؛ زیرا این مراسم عبادی و معنوی نقش مهمی در تهذیب نفس و جهاد اکبر دارد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین ادامه داد: در این فرصت فرد می‌تواند فاصله ها را با معبود در نور دیده و عاجزانه از بارگاه ربوبی مسألت کرده و خود را از وابستگی و اطاعت غیر از او برهاند.

وی با بیان این که اعتکاف، تلاش و کوششی است تا انسان گرفتار مسائل روزمرگی از فضای دل مشغولی هایش بیرون آید و به سوی خدای خویش رجعت کند، یادآور شد: اعتکاف گریز از لذت جویی و هرگونه لذت ها و بریدن و دوری جستن از دنیا و رسیدن به معبود است.

حجت الاسلام نعمت الهی با بیان این که انسان خداجو در جستجوی فرصتی برای قرب خداوند است، بیان داشت: انسان خود را به جریان عظیم اعتکاف می افکند تا رضایت پروردگارش را حاصل کند و در این ایام روحانی از دنیا بریده به حریم امن مسجد که خانه خدا است پناه برده و کلامی غیر از ادعیه و نماز و قرآن بر زبانش جاری نمی شود.

وی با اشاره به اهمیت عبادت در خودسازی و تهذیب نفس انسان، گفت: اعتکاف در ادیان مختلف و به اشکال متنوع وجود داشته است و در دین اسلام نیز به شکل کامل تر در ایام البیض(در ماه رجب) برگزار می شود.

حجت الاسلام نعمت الهی افزود: معتکفان دارای ارزش های زیادی در نزد خداوند متعال هستند و خواستار تشویق خانواده‌ها برای حضور فرزندان شان در برنامه های عبادی اعتکاف شد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به این که اعتکاف مسیر و زمینه‌ای برای توبه و بازگشت به معنویت است و باید بیش از پیش در جامعه اسلامی گسترش یابد، ادامه داد: این سنت حسنه اسلامی آیینه‌ای است برای این که خود را بشناسیم.

وی اعتکاف را حیاتی مجدد در کویر غفلت‌ها برای انسان دانست و با بیان این که این مراسم معنوی دوره کوتاه مدت خودسازی و رفع بدی‌ها است، گفت: اعتکاف نبردی با غرور، غفلت، رفع عیوب و خودمداری بوده و فرصتی برای عبادت و بریدن از دنیا است.

حجت الاسلام نعمت الهی با اشاره به این که یکی از اهداف سازمان تبلیغات اسلامی احیای سنت الهی و حسنه اعتکاف است، اظهار داشت: در چند سال اخیر تلاش ویژه‌ای در احیا و زمینه‌سازی حضور اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان برای سنت حسنه اعتکاف صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: 12 هزار نفر در قزوین برای شرکت در مراسم معنوی اعتکاف در 70 مسجد استان ثبت نام کرده‌اند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین اظهار داشت: در سال گذشته 52 مسجد در سطح استان پذیرای معتکفان بود که با توجه به استقبال صورت گرفته از  مراسم امسال، تعداد مساجد برگزار کننده این مراسم افزایش یافته است و علاوه بر مساجد شهرها، در مساجد جامع روستاها نیز این مراسم معنوی دایر می شود.

حجت الاسلام نعمت الهی با اشاره به استقبال جوانان برای حضور در مراسم معنوی اعتکاف افزود: بیشتر معتکفان در استان کمتر از 40 سال سن دارند که در واقع حدود 90 درصد از معتکفان را قشر جوان تشکیل می دهند و در این بین استقبال زنان از این مراسم بیش از مردان است به طوری که 60 درصد معتکفان زن و 40 درصد مرد هستند./950/پ202/ب

ارسال نظرات