۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۱۳۰۲۴۲
چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی؛

صحن امامزادگان شاخص آذربایجان‌شرقی توسعه می‌یابند

خبرگزاری رسا ـ تمام امامزاده های مدفون در آذربایجان شرقی طی مدت چهار سال آینده صاحب تربت خانه خواهند شد.
حجت الاسلام سيدشهاب الدين حسيني، مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان شرقي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی، امروز در جمع زائران امامزاده سیدهاشم زنوز در شهرستان مرند اظهار داشت: طرح مطالعه امامزادگان شاخص سراسر استان در حال اجرا است.

وی با بیان‌ این‌که تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر نقش‌آفرینی فرهنگی و دینی امامزادگان و بقاع متبرکه کشور است، تصریح کرد: طرح توسعه صحن امامزادگان استان در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر قطب فرهنگی شدن امامزاده ها اجرایی می شود.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به این‌که توسعه فرهنگی امامزادگان و بقاع متبرکه استان در یک برنامه 5 ساله تحقق خواهد یافت، خاطرنشان کرد: قرار بر این است تا تمام امامزاده های مدفون در استان طی مدت چهار سال آینده صاحب یک تربت خانه کنیم.

وی با اشاره به این که در سطح استان 314 امامزاده دارای شناسنامه معتبر و ثبت شده تاریخی موجود است، افزود: بنده به‌عنوان خادم اوقاف آذربایجان‌شرقی، وضعیت موجود امامزاده های استان را در شأن اهالی متدین، مذهبی و ولایتمدار نمی دانم، بایستی فرهنگ وقف و موقوفه‌داری بیش از گذشته در جامعه تبیین و ترویج شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: برای توسعه هر امامزاده 44 شرط تعریف شده که بر اساس ظرفیت موجود مکانی، زمین و مشارکت‌های مردمی در قالب طرح مودت شاهد عمران و آبادانی توسعه امامزادگان استان بخصوص امامزاده های شاخص اقدام خواهیم کرد.

حجت الاسلام حسینی با تشریح چگونگی توسعه فرهنگی فضای امامزادگان شاخص استان گفت: امامزاده ها و طرح ایجاد مکان‌های فرهنگی شامل کتابخانه و حسینیه می‌تواند بهترین پناهگاه برای حل مشکلات مردم به دلیل داشتن ویژگیهای خاص معنوی باشد.

وی در پایان اظهار داشت: طرح توسعه امامزاده سید هاشم زنوز مرند، در زمینی به وسعت یک هزار متر مربع در فاز اول با هزینه ای بالغ بر 50 میلیون تومان از سوی شهرداری زنوز مشارکت‌های مردمی و اوقاف مرند تا آخر سال جاری به بهره برداری کامل خواهد رسید.

مسابقه نمایشنامه‌نویسی با رویکرد دفاع مقدس برگزار می‌شود


علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از برگزاری دومین مسابقه نمایشنامه‌نویسی با عنوان "بدر" با رویکرد دفاع مقدس در تبریز خبر داد.


وی ادامه داد: این مسابقه در جهت پاسداشت مجاهدت‌های سردار شهید "مهدی باکری" و با بهره‌گیری از دو اثر ادبی در حوزه دفاع مقدس شامل کتاب "نورالدین پسر ایران" نوشته "معصومه سپهری" و "خاک‌های نرم کوشک" نوشته "سعید عاکف" برگزار می‌شود.


وی افزود: مسابقه یاد شده با هدف تولید متون نمایشی فاخر و مبتنی بر محتوای ارزشی آثار ادبی حوزه دفاع مقدس و در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت‌طلبی رزمندگان عرصه جهاد و شهادت در میان نسل جوان برگزار می‌شود.


داننده تقویت روحیه خودباوری،‌ابتکار و خلاقیت هنرمندان عرصه‌ هنرهای نمایشی کشور و ایجاد زمینه برای تولید و ارائه آثار نمایشی مطلوب و همچنین شناسایی استعدادهای جوان، متعهد و متخصص حوزه هنرهای نمایشی کشور را از دیگر اهداف این مسابقه برشمرد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تاکید کرد: آثار تولید شده باید مبتنی بر محتوای یکی از دو اثر یاد شده باشد و اشاره جزئی و گذرا به محتوای این دو اثر کافی نخواهد بود.


وی انتخاب متن را مهمترین گام در عرصه نمایش عنوان کرد و گفت: پیش از این نیز در این راستا مسابقه نمایشنامه‌نویسی از کتاب "دا" نوشته "اعظم حسینی" و "لشکر خوبان" نوشته "معصومه سپهری" برگزار شده است.


براساس این گزارش علاقه‎مندان می‌توانند آثار خود را تا سی‌ام آذرماه 91 به دبیرخانه مسابقه واقع در تبریز، خیابان امام خمینی، امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی www.ershad-as.ir مراجعه کنند.

  

موسسه فرهنگی و قرآنی در آذرشهر ساخته می شود


محمد دادی، معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از اهدای یک قطعه زمین برای ساخت مؤسسه فرهنگی قرآنی در شهر ینگجه شهرستان آذرشهر خبر داد و گفت: همزمان با ایام ولادت امیرمومنان عل (ع) یک قطعه زمین به مساحت 200 مترمربع از سوی اهالی و شورای اسلامی شهر ینگجه به مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت آذرشهر اهداء شد.


وی افزود: با ساخت این مؤسسه فرهنگی قرآنی زمینه مناسبی برای توسعه فعالیت های آموزشی و فرهنگی با محوریت قرآن در این منطقه فراهم می شود.


دادی گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگاه مهمی در تبیین، گسترش و تقویت تعالیم قرآنی دارد و براین اساس 45 موسسه فرهنگی قرآنی زیر نظر این اداره کل فعالیت می‌کنند.


وی همچنین افزود: کمیته امور قرآنی شورای فرهنگ عمومی نیز با مسؤولیت این اداره کل فعالیت خود را آغاز کرده و با رصد نقاط ضعف و قوت فعالیتهای قرآنی استان تلاش در آسیب‌شناسی و نیازسنجی مخاطبان در گروه های سنی مختلف داشته و مسیر را برای انجام موثرتر فعالیتهای قرآنی هموار می‌سازد.


اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان ‌شرقی فعالیتهای متعددی را در حوزه تبلیغ و ترویج فرهنگ متعالی قرآن در سطح استان انجام داده که برگزاری نخستین جشنواره وبلاگ‌نویسی قرآنی، تولید سی دی تصویری ترتیل قرآن کریم، برگزاری جشنواره تصویرگری قصص قرانی، ‌برگزاری آزمونهای حفظ و مفاهیم قرآنی از اهم این فعالیتها است./935/پ203/ب

ارسال نظرات