۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۱۳۰۳۸۸

همایش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نخستین همایش دو سالانه انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه با عنوان «همایش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی» در پائیز 1391 در قم برگزار می‌شود.
انجمن اقتصاد حوزه


به گزارش خبرگزاری رسا، انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم در راستای ترویج و گسترش دانش اقتصاد اسلامی نخستین همایش دو سالانه انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه را با عنوان «همایش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی» با همکاری سایر مراکز آموزشی و پژوهشی حوزوی و دانشگاهی فعال در زمینه اقتصاد اسلامی در پائیز 1391 در شهر مقدس قم برگزار می‌کند.

بر اساس این گزارش، فلسفه اخلاق و اقتصاد از دیدگاه اسلام محور اول این همایش است که علاقه‌مندان ذیل این محور در عناوینی همچون رهاوردهای فلسفه اخلاق برای اقتصاد اسلامی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی موثر در نظریه‌های اقتصادی (مطلوبیت‌گرایی، لذت‌گرایی، وظیفه‌گرایی)، اقتصاد هنجاری (رفاه و توسعه) و فلسفه اخلاق، فلسفه اخلاق و ماهیت اقتصاد از حیث اثباتی و هنجاری، نقش پیش‌فرض‌های اخلاقی در نظریه‌های اقتصاد اسلامی، رابطه عقلانیت اقتصادی و اخلاق، مکتب اخلاقی مورد نظر اسلام در اقتصاد اسلامی، اخلاق و اقتصاد از دیدگاه اسلام می‌توانند به نگارش مقاله بپردازند.

اخلاق و اقتصاد از دیدگاه اسلام محور دوم این همایش است که داراری عناوینی همچون نقش گرایش‌های اخلاقی در رفتار اقتصادی انسان مسلمان، اخلاق، معنویت و اقتصاد اسلامی، نقش شعائر اسلامی در تقویت اخلاق در اقتصاد کشورهای مسلمان، اخلاق کار و نقش آن در بهره‌وری تولید، اخلاق مصرف و کارکردهای آن و اخلاق تجارت و کارکردهای آن (رابطه اخلاق و تجارت، میراث اخلاق تجاری در ایران و اسلام، راهبردهای تقویت اخلاق در کسب و کار، اخلاق تجاری و جهانی شدن، چالش‌های اخلاقی در تجارت داخلی و بین‌الملل و راهبردهای اخلاقی در حل آن) است.

اخلاق توسعه و پیشرفت (چالش‌های اخلاقی توسعه و پیشرفت، رهیافت‌های دانش اخلاق در حل معضلات پیشرفت، توسعه و اخلاق زیست محیطی)، اخلاق بانکداری و مالیه اسلامی (نقش اخلاق در تحقق اهداف بانکداری اسلامی، وظایف و رسالت‌های اخلاقی بانکداری اسلامی، دانش اخلاق و حل چالش‌های توزیعی در بانکداری اسلامی، بررسی مسائل اخلاقی بحران‌های مالی، صنعت بیمه و مخاطرات اخلاقی) از جمله دیگر عناوین محور اخلاق و اقتصاد از دیدگاه اسلام هستند.

علاقه‌مندان تا 15 تیرماه می‌توانند چکیده مقالات و تا 15 مهرماه اصل مقالات خود را به نشانی پست الکترونیکی همایش islamicec@hawzahqom.ir، یا isecco1@yahoo.com ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر به دبیرخانه همایش به نشانی قم- بلوار امین- بلوار جمهوری اسلامی- ساختمان انجمن‌های علمی- انجمن اقتصاد اسلامی حوزه مراجعه و یا با شماره 02512916402 تماس بگیرند. /907/د102/ی

ارسال نظرات