۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۱۳۰۵۳۸
چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی؛

مسجد سفید مراغه مرمت می‎شود

خبرگزاری رسا ـ مرمت مسجد سفید شهرستان مراغه و راه اندازی سامانه ارسال بولوتوث مذهبی در جلفا از مهم ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
اخبار کوتاه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، تراب محمدی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از آغاز عملیات مرمتی و بازسازی مسجد سفید مراغه ، یکی از مساجد کتیبه دار دوره صفویه این شهرستان خبر داد و افزود: تاریخ بنای مسجد سفید مراغه با توجه به کتیبه سنگ مرمری بالای درب ورودی مسجد متعلق به دوره شاه طهماسب صفوی است، که مرمت آن از محل اعتبارات 30 میلیارد ریالی سال 91 انجام می شود.

محمدی مسجد سفید مراغه را از نظر معماری یکی از زیباترین مساجد تاریخی مراغه و آذربایجان شرقی عنوان کرد و گفت: این مسجد بصورت سقف چوبی و با دیوارهای خشتی بنا شده که سقف آن با طرح‌های گل و بوته تزئین شده است.

وی با بیان اینکه نمای مسجد سفید مراغه با آجر و به سبک حصیری تزئین یافته است، گفت: وجود سه کتیبه سنگی، استفاده از رنگهای طبیعی در رنگ آمیزی تزئینات و داشتن سه ستون چوبی مقرنس کاری شده از ویژگیهای این مسجد تاریخی است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی تشریح کرد: این مسجد دارای ورودی کوچک و زیبایی است که یک کتیبه مرمری مربوط به دوران شاه طهماسب بر بالای آن نصب شده در هشتی ورودی آن نیز کتیبه مرمری دیگری وجود دارد که نشان از قدمت و اهمیت مسجد سفید دارد.

محمدی با اشاره به تزئینات به کار رفته در این بنا اظهار داشت: سرستونها و شاه تیرها، تیرها و پرده های چوبی این مسجد همگی دارای انواع طرح های اسلیمی و ختایی با آبرنگ هستند.

وی با اشاره به مرمت های صورت گرفته در مسجد سفید خاطرنشان کرد: تخریب بخش های الحاقی، ساخت فضای کفش کنی و آبدارخانه، همسطح سازی و حذف شمع های بتنی، خاکبرداری بخش داخلی مسجد، بندزدایی قسمت جنوبی به عنوان قدیمی ترین بخش بنا و ترمیم آجرهای فرسوده از جمله اقدامات مرمتی صورت گرفته در این مسجد به شمار می رود.

محمدی یادآور شد: سفیدکاری، ساخت حیاط احاقی با استفاده از خشت خام و احداث سرویس های بهداشتی و آشپزخانه نیز به عنوان دیگر عملیات مرمتی و بازسازی بنا به تدریج در حال انجام است که با پایان این عملیات امیدواریم در آبان ماه سال جاری شاهد بهره برداری از این مسجد باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان وسعت مسجد سفید مراغه را 100 متر مربع اعلام کرد و گفت: این بنا در سال 82 به شماره 9185 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

دو میلیارد و 929 میلیون ریال برای حمایت از خانه ‎های قرآن آذربایجان شرقی اختصاص یافت

حجت الاسلام میکاییل اسکندری، دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با بیان این‌که دو میلیارد و 929 میلیون ریال اعتبار برای حمایت از خانه ‎های قرآن استان اختصاص یافت، افزود: این مبلغ از محل اعتبارات نیم درصدی بودجه دستگاه های اجرایی برای فعالیت های قرآنی و حمایت از موسسات و خانه های قرآنی استان اختصاص یافته است.

وی اظهار کرد: همچنین برای موسسات قرآنی مردمی نیز 870 میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که در مجموع 122 خانه قرآنی در استان وجود دارد که این اعتبارات برای 87خانه از این تعداد اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه برنامه های ویژه ای برای فصل تابستان درنظر گرفته شده است، افزود: اجرای طرح 'قرآن با رمضان' با مشارکت سایر دستگاه های فرهنگی درمصلی حضرت امام (ره) در ماه رمضان بخشی از این فعالیت هاست.

حجت الاسلام اسکندری گفت: توانمند سازی آحاد مردم برای خواندن صحیح قرآن و نماز از اهداف اصلی حمایت از خانه های قرآنی و از طرح های در دست اجرا برای فصل تابستان می باشد.

معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان ابراز کرد: طرح فرهنگ انس با قرآن کودکان پیش دبستانی و حمایت از جلسات قرآنی خانگی بخش دیگری از برنامه های تابستانی این اداره کل می باشد.

برنامه رادیویی آیلی گئجه در آذربایجان شرقی پخش می شود

آیلی گئجه برنامه ای هنری و ادبی با ساختار ترکیبی ساده می باشد که ضمن پرداختن به مشکلات عرصه هنر، سعی دارد ضمن برقراری ارتباط با مسوولان و آسیب شناسی رشته های مختلف هنری، مسایل و مشکلات آنها را حل کند.

این برنامه هر شب به صورت زنده از ساعت 30/22 تا 24 به مدت 90 دقیقه تهیه و پخش می شود. پخش موسیقی های بی کلام و با کلام، معرفی هنرهای هفت گانه، معرفی شعرا، ادبا، بزرگان علم و ادب، خبرهای هنری، گزارش از نمایشگاه های هنری، همایش ها و جشنواره های ادبی، ارتباط با حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از جمله بخش های مهم این برنامه است.

بنا بر این گزارش تهیه و تولید این برنامه تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

سامانه ارسال بولوتوث مذهبی در جلفا راه اندازی شد

حجت الاسلام حسینی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جلفا از نصب و راه اندازی دستگاه های بلوتوث مذهبی در اماکن پرتردد مذهبی و مرزی خبر داد و گفت: هدف از راه اندازی این دستگاه‌ها ارائه سریع و آسان ادعیه و احادیث و حرکتی در راستای تقویت مبانی اعتقادی است.

وی افزود: گسترش استفاده عموم از دستگاه‌های گوشی موبایل به ویژه میان جوانان و نوجوانان با وجود انواع مختلف نرم افزارهای مختلف می تواند اثرات سوء و مخربی داشته باشد و هدف ما از راه اندازی این دستگاه ها خنثی نمودن خطرات احتمالی و ترویج فرهنگ ناب اسلام محمدی است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جلفا افزود: از این دستگاه ها نرم افزارهای قرآنی، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، دعاها و زیارات، احادیث و روایات، قبله نما، به زبان های آذری و فارسی ارسال شده و هر 3 ماه یکبار تعویض و بروز خواهند شد.935/د102/س

ارسال نظرات