۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۱۳۰۶۲۲
وزیر ارشاد:

جایگاه معرفتی شعر در گرو میزان تأثیرگذاری آن در تحولات اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به کنگره بزرگداشت شاهی شاعر مرثیه‌سرای اهل بیت گفت: شاعر که تجلی شعور و آگاهی یک ملت است به میزان حضور و تأثیرش در تحولات اجتماعی، جایگاه معرفتی پیدا می‌کند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي


به گزارش خبرگزاری رسا از اردبیل، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیامی به کنگره بزرگداشت شاهی شاعر مرثیه‌سرای اهل بیت اظهار داشت: تکریم هنرمند، تعظیم در مقابل هنر است. تکریم ادیب، احترام به ادب است و ادب در مقابل ادب است و تکریم شاعر، تکمیل جمال کلام و تجمیل جان مطلب است و در یک سخن، تفخیم عالم، تقویم اعتبار علم در بازار سنجش عیار مردمان معرفت‌مدار این دیار است و شاعر که تجلی شعور و آگاهی یک ملت است به میزان حضور و تأثیرش در تحولات اجتماعی، جایگاه معرفتی پیدا می‌کند. شاعر آیینه تمام‌نمای خلقیات و منویات مردمان زمانه خود است.

در ادامه این پیام آمده است: زبان فارسی اگر به فردوسی قوام و دوام یافت با حافظ به فتح قله‌های کرامات بشری شتافت و به شمشیر زبان مولوی حُجُب عرفان را شکافت و البته بر رهپویان است که یا به محاکات، اعتلائی بر هنر ایشان ببخشند و خود بدرخشند و یا واسطه انتقال عظمت روح و صلابت نگاه آن بزرگان باشند.

حسینی در این پیام تاکید کرده است: آنانکه کمر به خدمت بشریت بسته‌اند و از قید تعلق به محدوده ما رسته‌اند حرمتشان را عالمیان پاس خواهند داشت و آنا‌ن که به قید شرایط، خدمتگزار قوم خود بوده‌اند بر ملت است که پاسدار وفادار کلام دُرَربار و اشعار خوش‌عیار ایشان باشند. شاعر به واسطه روح لطیفش از هر زخمه، زخم برمی‌دارد و بر هر اندوه اشک می‌بارد و هر دردی به دردش می‌آرد و به هر رنجی تن می‌سپارد و در مسیر هر ظلمی تور طغیان می‌گذارد و بر هر خطری به خاطر تعهدش سرمی‌سپارد و سرودی می‌نگارد تا حکایت خوبان به دست نسیان سپرده نشود و داستان ناراستان برای تطهیر به گرمابه و گلستان برده نشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود به کنگره بزرگداشت شاهی تصریح کرده است: این نیکمردان بندگی چو گدایان به شرط مزد نکردند و روزگاریان حافظه تاریخ را دزد نکردند و روایاتشان، دست نخورده باقی خواهد ماند که خواجه خود روش بنده‌پروری داند.

در این پیام آمده است: مردی از تبار شعر و ادب و اعتبار از خطه فریدان مولای دلدل‌سوار از دارالارشاد و دارالامان شهر عشق و ایمان، اردبیل، در عداد شاعران راه سداد و وداد به همت فرهیختگان و دل‌آویختگان به ساحت صداقت، نامش به زیور تعظیم و بزرگداشت آراسته گشته است.

در ادامه پیام آمده است: جناب آقای عسگر شاهی‌زاده که بنا به قول شاگردانشان، شعر اجتماعی سیاسی درد آشنای خویش را در شرایطی که بدعت تلقی می‌شد به پایمردی و استادگی وارد شعر متعهد نمود و فرهنگی نو بر میراث شاعری این خطه افزود، بدین ابتکار و نوآوری جایگاهی ویژه برای خود ایجاد نمود.

وی در پایان این پیام خاطرنشان کرده است: این بزرگداشت نشان داد که برای مردم این شهر غریب آشناست و ارادت فرهیختگان بدیشان گواست که او بسیار آشناست. شاعری که می‌داند زبانش باید خاستگاه حرف حق باشد در میان اردبیلیان عندلیبی شیدا و مرغی داناست با دمی که مسیحاست./935/د102/ب

ارسال نظرات