۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۱۳۰۶۸۱
مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین:

تلاش‎های علمی امام موسی‎کاظم سبب حفظ و استحکام اسلام شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین امام موسی کاظم(ع) را احیاگر جنبش علمی پدر بزرگوارشان دانست و گفت: تلاش های علمی آن امام همام سبب حفظ و استحکام اسلام راستین شد.
مدير کل تبليغات اسلامي قزوين


حجت الاسلام علی نعمت الهی، مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این که امام موسی کاظم (ع) پس از پدر بزرگوارشان نهضت علمی حضرت امام صادق (ع) را دنبال و پیروان آن حضرت را که پراکنده شده بودند را بار دیگر گرد هم آورد و به مجلس درس آنها سر و سامان داد، گفت: آن امام همام اسلام راستین را که با تعالیم و مجاهدات امام جعفر صادق(ع) نظم و استحکام یافته بود، حفظ و تقویت و با وجود موانع بسیار در راه انجام وظایف الهی تا آنجا پایداری کرد.

وی با بیان این که امام موسی کاظم (ع) لحظه ای از تلاش و کوشش باز نایستاد و در راه تکامل جنبش علمی و نهضت فرهنگی اسلام تلاش کرد، افزود: آن امام همام صدها محدث، مفسر و مبلغ تربیت کرد و به کمک آنها توانست از مکتب تشیع پاسداری کند و حرکت آن را تداوم بخشد.

حجت الاسلام نعمت الهی یکی از بارزترین خصوصیت امام موسی کاظم (ع) را صبر و بردباری برشمرد و گفت: با توجه به شرایط امروز که بسیاری از معضلات اجتماعی و فرهنگی ناشی از بداخلاقی های موجود در جامعه و کم حوصلگی افراد است، الگوپذیری از امام موسی کاظم (ع) تا حدود زیادی می تواند موجب بهبود این معضلات و تحکیم بنیان خانواده ها شود.

وی با اشاره به این که امام موسی کاظم (ع) با مبارزات فرهنگی علیه حاکمان وقت، نقش بسزایی در آگاهی‌بخشی فکری و عقیدتی مردم داشت، خاطرنشان کرد: امام موسی کاظم (ع) با مبارزهای فرهنگی تحولات سیاسی و اجتماعی زیادی به وجود آوردند که همین امر موجب خشم حاکمان زمان آن حضرت شدند.

حجت الاسلام نعمت الهی با بیان این که گذشت از گناهان افراد یکی از ویژگی‌های بارز امام موسی کاظم (ع) بود، اظهار داشت: الگوگیری از ائمه اطهار (ع) موجب کاهش بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین ادامه داد: امام موسی کاظم (ع)در علم، تواضع، مکارم اخلاق، کثرت صدقات، سخاوت و بخشندگی ضرب المثل بود.

حجت الاسلام نعمت الهی تصریح کرد: اوج مظالم وارده به ائمه از سوی دستگاه خلفای عباسی در زمان امام کاظم (ع ) بود، بطوری که این امام بزرگوار 14 سال از دوران زندگی پر برکت خود را در بدترین زندان های هارون الرشید سپری کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به حضور مؤثر هفتمین پیشوای شیعیان جهان در شهر مدینه که پایگاه محکم اسلام آن روز به شما می رفت، خاطرنشان کرد: خلیفه سفاک عباسی به دلیل احساس خطری که از نفوذ آن امام بزرگوار در میان شیعیان داشت، آن حضرت را به بصره منتقل کرد.

حجت الاسلام نعمت الهی در بخش دیگری از سخنانش، هدایت امت و پایدار ماندن دین رسول الله را فلسفه صبر امام کاظم (ع) در برابر مصیبت ها عنوان کرد و افزود: سرافرازی شیعه در طول اعصار و قرون متمادی، پایداری دین حق و هدایت میلیون ها انسان به سعادت ابدی و جاودان، همه و همه نتیجه تحمل 14 سال زندان هفتمین پیشوای ما است.

وی با اشاره به این که صبر امام کاظم(ع) در برابر مصیبت ها، همواره به قصد تقرب به درگاه احدیت بود، تصریح کرد: آن حضرت با عمل به وظیفه حتی در سخت ترین شرایط، نقش مهمی در استمرار جریان پوینده و متصل امامت ایفا کرد و اجازه نداد این جریان پیوسته در جایی تضعیف یا گسسته شود./950/ت302/ب

ارسال نظرات