همه جهانیان میدانند در موضوع 1+5 حق با ایران است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیان حوزه علمیه در مسجد اعظم قم در آخرین جلسه درس تفسیر سوره مبارکه نمل در سال تحصیلی 90ـ91 گفت: انبیا موظفند معارف الهی را با توجه به آیه شریفه «وَقُل لَّهُمْ فِی أَنفُسِهِمْ قَوْلاً بَلِیغًا» نه تنها به گوش مردم بلکه به جان آنها برسانند.
این استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به آیه شریفه «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ» و «وَمَن جَاء بِالسَّیِّئَةِ» گفت: از این که قرآن میفرماید «کسی که حسنه یا سیئه را با خود بیاورد»، معلوم میشود که اعمال هر کسی به همراه و در درون او است، هر انسانی پرونده خود را در صحنه معاد به همراه خود میآورد، اینطور نیست که پرونده در دست دیگران باشد تا انسان بگوید شما کم یا زیاد کردید، وقتی پرونده اعمال هر کسی در درون هویت اوست دیگر جایی برای دستکاری نیست، لذا به هیچ وجه انسان احتمال خلاف نمیدهد.
این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «إِنَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ رَبَّ هَذِهِ الْبَلْدَةِ الَّذِی حَرَّمَهَا وَ لَهُ کُلُّ شَیْءٍ وَأُمِرْتُ أَنْ أَکُونَ مِنَ الْمُسْلِمِینَ» گفت: در آیات دیگر قرآن، تعبیر از «رب السماوات و الارض» و مانند آن است اما در این آیه که برای ترغیب مردم مکه به توحید ربوبی است، عظمت و جلال مکه را یادآور میشود و میفرماید این شهر در روی زمین دارای ویژگی است که در جای دیگر نیست، با اینکه هیچ چیزی از خود ندارد در طول سال غرق در نعمت است، حضرت ابراهیم علیهالسلام هم از این سرزمین به وادی غیر ذی زرع یعنی درهای که اصلا قابل زراعت نیست تعبیر میکند و عرض میکند خدایا این زن و بچه را در چنین سرزمین قرار دادم که هیچ چیزی ندارد اما هر کاری از تو بر میآید، لذا میبینیم چشمه زمزم چهل هزار سال است که در این سرزمین موجود شد و به معجزه الهی خشک نمی شود.
این مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: خدای متعال این سرزمین(مکه) را هم محرّم و محترم شمرد و هم ظلم را در آن تحریم کرد، در تمام کره زمین هیچ جا این خصوصیت را ندارد که هر کسی در هر وقت سال بخواهد وارد آن شود حتی برای دیدار اقوام و یا درمان، مجبور باشد احرام ببندد، اعمال احرامش را انجام دهد بعد به کار خود هم برسد، لذا ورود غیر مسلمان به این سرزمین جایز نیست چون با توجه به اینکه احرام از او متمشی نیست نمیتواند احرام ببندد و بدون احرام هم حق ورود ندارد.
حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: خدای متعال در سوره مبارکه فیل فرمود «فَلْیَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَیْتِ الَّذی أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ» یعنی با وجود اینکه این سرزمین چیزی ندارد خدای متعال هم مسائل اقتصادی و هم امنیت آن را تأمین کرده است، از یک طرف همه ثمرات از اطراف عالم به مکه سرازیر میشود و از طرف دیگر آن را امن قرار داد، لذا حضرت می فرماید خدایی را که این سرزمین را با معجزه اینگونه قرار داده باید عبادت کرد.
اگر آلسعود به خود نیاید، گرفتار وضع قذافی و مبارک خواهد شد
وی افزود: اگر کسی خواست نسبت به این سرزمین دهنکجی کند باید بداند که بر اساس آیه شریفه «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ یَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمَسْجدِ الْحَرَامِ الَّذِی جَعَلْنَاهُ لِلنَّاسِ سَوَاءً الْعَاکِفُ فِیهِ وَالْبَادِ وَمَن یُرِدْ فِیهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُّذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ» این مکان جای ناامنی و ظلم و مانند آن نیست، اگر آلسعود به خود نیاید، گرفتار وضع قذافی و مبارک و امثال اینها خواهد شد، چرا این وهابی و غیر وهابی مزاحم حاجیان، زائران و معتمران شوند، این وعده الهی است و اینها باید قبل از دچار شدن به آن سرنوشت تلخ بیدار شوند.
در شرق و غرب عالم هر کافر و ملحدی میداند که در موضوع 1+5 حق با ایران است
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به آیه شریفه «وَأَنْ أَتْلُوَ الْقُرْآنَ فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا یَهْتَدِی لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَقُلْ إِنَّمَا أَنَا مِنَ الْمُنْذِرِینَ» گفت: بین انسان و علم، اراده فاصله نیست، یعنی اگر کسی مطلب علمی گفت انسان میفهمد و نمیتواند بگوید من نمیخواهم بفهمم، اما وقتی که فهمید، بین نفس و باور، اراده فاصله میشود، مطلب حقی که صد در صد برای او روشن است را نمیخواهد بپذیرد، در شرق و غرب عالم هر کافر و ملحدی میداند که در موضوع 1+5 حق با ایران است، با اینکه این همه تحریم کردند، میگویند ایران در صدد ساختن بمب اتم است(معاذالله)، یقین دارند که برنامه هستهای ایران صلحآمیز است اما باور نمیکنند، مثل فرمایش موسای کلیم سلاماللهعلیه که به فرعون فرمود برای تو مسلّم شد که حق با ما است.
وی ادامه داد: این خطر برای همه وجود دارد که انسان مطلبی را صد در صد بداند ولی بر خلاف آن عمل کند، نظیر بحث حجاب و حرمت نگاه به نامحرم که ممکن است کسی کاملا به مطلب آگاهی داشته باشد ولی باز به نامحرم نگاه کند، این برای این است که بین اراده و علم خیلی فرق است، اگر نفس بخواهد مطلبی را بفهمد اراده فاصله نمیشود و هیچ کس نمیتواند بگوید من نمیخواهم بفهمم ولی بعد از اینکه فهمید، از این به بعد در بخش عمل کاملا آزاد است، بین نفس و ایمان، اراده فاصله است، بخش عزم غیر از بخش جزم و ایمان غیر از علم است، خدای متعال در این آیه شریفه میفرماید بگو من حق را بیان کردم و اگر کسی هدایت را نخواست و گمراه شد من وظیفهای بیش از انذار ندارم. /913/پ202/ج