۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۱۳۰۷۴۴
با ارائه پایانه‎نامه مقطع کارشناسی ارشد؛

«الگوی اسلامی قرآنی پیشرفت اجتماع» بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ پایان نامه الگوی اسلامی ـ قرآنی پیشرفت اجتماع به همت یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و معارف قرآن قم ارائه شد.
دفاع از پايان‌نامه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد با عنوان«الگوی اسلامی ـ قرآنی پیشرفت اجتماع(هدایت به رشد)، شاخص‌ها، ساختار و راهبردها» روز گذشته با حضور استادان مشاور و راهنما در سالن آمفی‌تئاتر علامه طباطبایی دانشکده تفسیر و معارف قرآن کریم قم ارائه شد.

روش‌شناسی کاربردی این پژوهش، متکی بر روش‌شناسی مطالعات بنیادین، روش‌شناسی پژوهش تفسیری، روش‌شناسی مطالعات راهبردی و تحقیق و توسعه‌ای، روش‌شناسی منطق استنباط و روش‌شناسی سیستمی است.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام احمد آکوچکیان، حجت‌الاسلام عبدالرسول حسینی‌زاده به ترتیب به عنوان استاد راهنما و مشاور پایان نامه یادشده بوده اند.

این پایان نامه به همت حسین شاهباز‌پور فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و معارف قرآن قم تدوین شده است.

اثر پژوهشی الگوی اسلامی ـ قرآنی پیشرفت اجتماع دربردارنده چهار بخش کلیات، جهان معاصر اسلام و ادیان و مکاتب در مواجهه با اندیشه رشد و پیشرفت، اندیشه رشد و پیشرفت در نظام جامع آموزه‌های قرآن کریم (1) و (2) است.

عناوین «سیر تاریخی اندیشه رشد و پیشرفت در جهان معاصر اسلام» و «فرا انگیزش یا خواهانی رشد و پیشرفت به مثابه معیار نقد ادیان و مکاتب» در بخش دوم این اثر مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است.

«مبانی نظری الگوی قرآنی رشد و پیشرفت اجتماع»، «شاخص‌های الگوی قرآنی رشد و پیشرفت اجتماع» و «راهبردهای مدیریت الگوی قرآنی رشد و پیشرفت اجتماع» فصل‌های سه‌گانه بخش چهارم به شمار می‌رود.

در بخشی از چکیده این پایان نامه می خوانیم: الگوی اسلامی ـ قرآنی پیشرفت اجتماع(هدایت به رشد)، در سطح بنیادین خود، ایده و چشم‌انداز سامان‌مند و نظام‌مند کلی رشد و پیشرفت اجتماع انسانی، مبتنی بر اندیشه قرآن‌شناخت و مبانی نظری و فلسفه قرآنی رشد در چهار بعد خداشناختی، جهان‌شناختی، انسان‌شناختی و جامعه‌شناختی است، به طوری‌که کلان‌شاخص‌های رشدمحور برخاسته از این مبانی و اندیشه؛ یعنی، عدالت، قانون، حکومت، نظم، امنیت، دانش، وحدت و اصلاح‌گری اجتماعی، در ساختار آن شکل می‌گیرد و بدین قرار جهت‌گیری اجتماع انسانی را در ابعاد زیست مادی و معنوی او، در بستر جریان عبودیت و با گذار از سطوح جریان رشد، به سمت غایت رشد؛ یعنی، قرب الاهی، شکل می‌دهد./918/پ202/ن

ارسال نظرات