۲۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۱۳۰۸۲۸

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی، از آغاز طرح جامع مرمت مسجد جامع شهرستان شبستر در استان خبر داد.
مسجد جامع و حوزه علميه طالبيه تبريز


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، تراب محمدی گفت: با توجه به اهمیتی که این مسجد از لحاظ عقیدتی برای مردم منطقه داشته و اهالی روستاهای منطقه برای اقامه نماز جمعه به آن مراجعه می کنند، علاوه بر مرمت مسجد، طرح جامعی نیز در بازسازی تمام مجموعه تاریخی آن اجرایی می شود.

وی افزود: علاوه بر مرمت مسجد، روابط این پایگاه با اطراف و بافت شهری آن از طریق فراهم کردن امکانات و تاسیسات مورد نیاز بهسازی می شود.

محمدی با اشاره به تغییرات عمده صورت گرفته روی این مجموعه اظهارکرد: در گذشته مسجد جامع شبستر داخل میدانی قرار داشته که علاوه بر خود مسجد شامل باغ و حمام مسجد جامع، ورودی راسته بازار قدیم و سبزه میدان می شده است.

وی یادآور شد: خود بنای اصلی مسجد نیز از بخش هایی نظیر میدانچه، مناره، سردرب ورودی، گنبدخانه، شبستان محل نماز و باغی که تخریب شده است، تشکیل شده بود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به مرمت های صورت گرفته روی این مجموعه خاطرنشان کرد: در محل سابق باغ مجموعه اکنون حیاطی با امکاناتی نظیر آشپزخانه، سرویس های بهداشتی و سیستم برق راه اندازی شده که در ادامه امیدواریم بتوانیم باغ مسجد جامع را روی سطح این حیاط الحاقی احیا کنیم.

محمدی از پایان مرمت مناره مسجد جامع شبستر به عنوان یکی از قدیمی ترین بخش های بجا مانده این مسجد تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: در دوره تیموری و اوایل قرن هشتم هجری این مناره به مسجد اضافه شده که تا پایان سال مرمت آن و مرمت میدانچه مسجد به پایان می رسد.

وی با اشاره به گنبدخانه به عنوان مهمترین بخش این مسجد اظهارکرد: روی این گنبدخانه دست نوشته هایی از دوره صفوی باقی مانده که شامل اشعاری است که نشان می دهد مسجد جامع شبستر در دوره صفویه پایگاه مهم مذهبی اهل تشیع در مبارزه با عثمانی ها بوده است.

محمدی قدمت این مسجد را چند دوره ای دانست و یادآور شد: اصل بنا مربوط به حکوت ایلخانی است که تنها سکوی سنگی و بقایای بخش پایین دست مسجد از آن باقی مانده، مناره در دوره حکومت تیموریان الحاق شده و در دوره صفوی، بنا به صورت کلی مرمت و بازسازی شده که ورودی مجموعه از قسمت شمالی به شرقی منتقل شده است.

وی با بیان اینکه نشانه های دوره های مختلف تاریخی با لایه برداری، بازخوانی و احیای خطوط هنگام مرمت مسجد جامع شبستر به دست آمده است، گفت: در دوره های پس از صفوی مانند قاجار و بعد از آن یک ردیف طاق و چشمه و نیز ایوانی در سمت شرقی مسجد اضافه شده که بعدها همین ایوان نیز تا حدودی تخریب شده است.

رییس شورای ثبت آثار تاریخی استان خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین نکات در این اثر، باقی ماندن گنبدخانه مسجد است که با توجه به تخریب اغلب گنبدها پس از زلزله، یکی از قابل توجه ترین آثار به جا مانده پس از دورره صفوی به شمار می رود.

مسجد جامع شهرستان شبستر یکی از مساجدی است که از محل اعتبارات مرمت مساجد آذربایجان شرقی در سال 90مرمت می شود.

دستگیری عاملان ترور دانشمندان هسته‌ای برگ برنده در مذاکرات مسکو است

حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، امام جمعه مهربان امروز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر، با اشاره به دستگیری عوامل ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان توسط وزارت اطلاعات و با قدردانی از سربازان گمنام امام زمان اظهار کرد: اقدام مبتکرانه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی کشورمان در دستگیری عوامل ترور به معنای تسلط و سیطره این نهاد مقدس و انقلابی نسبت به دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا است.

خطیب جمعه مهربان افزود: طبیعی است که چارچوب دستگاه اطلاعاتی و امنیتی کشورمان از جوانان و نخبگان مقتدری شکل گرفته از این رو اینگونه اقدامات نشانه عمق معنویت این عزیزان است و  با توجه به اینکه کشور ما درحال حاضر با تحریم و تهدیدات غرب روبه‌رو است این اقدام هوشیارانه وزارت اطلاعات قطعاً می‌تواند برگ برنده‌ای برای کشور ما در مذاکرات مسکو باشد.

امام جمعه مهربان، هدف غرب و استکبار جهانی از سنگ‌اندازی در مقابل فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را جلوگیری از اقتدار و استقلال روزافزون نظام اسلامی دانست و گفت: تعویق 15 ماهه مذاکرات صلح‌آمیز هسته‌ای با گروه 1+5 فرصتی برای غرب در توطئه چینی جدید بود که با مقاومت و اقتدار نظام اسلامی پاسخی دندان‌شکن دریافت کرد.

حجت السالام جلیلی  با بیان اینکه نظام اسلامی تا زمان حاضر تمام اقدامات لازم و ممکن را برای اعتمادسازی انجام داده است، خاطرنشان کرد: امروز گروه 1+5 باید اقدامی موثری برای جلب اعتماد جمهوری اسلامی ایران انجام دهد و در مذاکرات با دستانی پر وارد شود.

عمل به قانون بسیاری از مشکلات کشور را حل می کند

حجت الاسلام جلیل زرنقی، امام جمعه چاراویماق امروز در خطبه های نماز جمعه این شهر با اشاره به دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر معظم انقلاب افزود: معظم له در این دیدار، آنچه را که همه باید به آن عمل کنند را بیان کردند و نکته مهم فرمایش معظم له عمل به قانون بود.

وی خاطر نشان کرد: قوای سه گانه در این زمینه باید پیشگام باشند زیرا اگر آنان به قانون عمل نکنند دیگر از من و شما انتظاری نیست.

دستگیری عوامل ترور دانشمندان هسته ای نشانگر اقتدار وزارت اطلاعات است

حجت الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب شیر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر اظهار داشت: این اقدام سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات نشان دهنده برتری قدرت سرویس اطلاعاتی ایران در منطقه بوده و بار دیگر هوشیاری آنان را به نمایش گذاشت.

وی با اشاره به سخنان نماینده سازمان ملل در امور سوریه، گفت: بسیاری از کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که ایران می‌تواند نقش اساسی در تحولات سوریه داشته باشد و باید از توان جمهوری اسلامی در این زمینه استفاده کرد.

حجت الاسلام شربیانی اعطای نشان آزادی آمریکا به رییس رژیم صهیونیستی را شوخی مسخره‌ای خواند و ادامه داد: رییس ‌جمهوری آمریکا در آستانه انتخابات برای خوش خدمتی به رژیم صهیونیستی این کار را انجام داده است.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: فرمایش معظم له باید نصب‌العین نمایندگان مجلس قرار گیرد و با نشاط و نیت خالص در عرصه‌های مختلف نظام حضور داشته باشند.

حجت الاسلام شربیانی با اشاره به شاخص‏های سلامت یک مجلس منتخب مردم، خاطرنشان کرد: سلامت یک مجلس منتخب مردم را می‏توان با شاخص‏هایی نظیر سلامت فکری، سلامت مالی و دوری از تعهد به ارکان ثروت و قدرت ارزیابی کرد./935/پ203/س

ارسال نظرات