۲۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۳
کد خبر: ۱۳۰۸۸۵
امام جمعه بندر امام خمینی:

امام کاظم سرشار از تواضع و مکارم اخلاق بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بندر امام خمینی، خواستار تبیین معارف و سیره علمی امام کاظم(ع) برای جوانان از سوی روحانیت شد و اظهار داشت: ایشان فردی وارسته بود به طوری که بدان و بد اندیشان را با عفو و احسان بیکران خویش تربیت می‌فرمود؛ از این رو باید معارف ایشان را برای نسل جدید جامعه تبیین کرد.
امام کاظم (ع)


حجت الاسلام محمد تابش، امام جمعه بندر امام خمینی(ره)، در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خوزستان، با اشاره به فرا رسیدن ایام شهادت امام موسی کاظم(ع)، اظهار داشت: امام موسی کاظم(ع) در علم و تواضع و مکارم اخلاق و کثرت صدقات و سخاوت و بخشندگی نمونه ای بی همتا بود.

این استاد حوزه علمیه با بیان این که باید ویژگی های شخصیتی این امام همام را برای جوانان تبیین کرد، بیان داشت: ایشان مردی وارسته بود به طوری که بدان و بد اندیشان را با عفو و احسان بیکران خویش تربیت می‌فرمود.

وی در ادامه به ابعاد معرفتی و شب گردی های ایشان در کوچه های مدینه پرداخت و گفت: امام موسی کاظم(ع) شبها به طور ناشناس در کوچه های مدینه می‌گشت و به مستمندان کمک می‌کرد؛ به طوری که کیسه‌های موسی بن جعفر(ع) در مدینه معروف بود و اگر به کسی صره ای می‌رسید بی نیاز می‌گشت، اما با این حال، خود او در اطاقی نماز می‌گذاشت که جز بوریا و مصحف و شمشیر چیزی نبود.

رییس شورای فرهنگ عمومی بندر امام خمینی(ره)، با اشاره به شیوه اسارت امام کاظم(ع)، بیان داشت: در تاریخ آمده است که خلیفه عباسی امام(ع) را در بغداد بازداشت کرد، اما بر اثر خوابی که دید و نیز تحت تأثیر شخصیت امام از او عذرخواهی کرد و به مدینه‌اش بازگرداند و نیز نقل کرده اند که از امام(ع) تعهد گرفت که بر او و فرزندانش قیام نکند؛ از این رو این روایت نشان می‌دهد که امام کاظم (ع) قیام را در آن زمان صلاح و شایسته نمی‌دانسته است و با آنکه از جهت کثرت عبادت و زهد به العبد الصالح معروف بوده به قدری در انظار مردم مقامی والا و ارجمند داشته است که او را شایسته مقام خلافت و امامت ظاهری نیز می‌دانستند و همین امر موجب تشویش و اضطراب دستگاه خلافت گردید.

امام جمعه بندر امام خمینی(ره) به القاب و کنیه امام موسی کاظم(ع) اشاره کرد و گفت: کاظم، صابر، صالح، امین و عبدالصالح برخی از القاب امام موسی است که البته در میان شیعیان به باب‌الحوائج نیز معروف است.

حجت الاسلام تابش در پایان سخنان خود، با اشاره به دلایل معروفیت امام کاظم (ع) با عنوان باب‌الحوائج، اظهار داشت: کاظم به معنای نگهدارنده‌ و فروخورنده‌ خشم‌ است و این‌ رفتار در برابر کسی‌ یا کسانی‌ بوده‌ که‌ از راه‌ جهالت‌ و نادانی‌ یا به‌ تحریک‌ دشمنان‌ به‌ این‌ کارهای‌ زشت‌ و دور از ادب‌ دست‌ می‌زدند و از آنجایی که امام کاظم قلبی مهربان و عاری از هر گونه عاز و کینه بود و همواره به مردم کمک می کرد، به وی لقب باب الحوائج را دادند./9465/ت302/ب

ارسال نظرات