۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۳۰۹۰۲
معاون آموزش موسسه حوزوی امام رضا:

صبر بر مصیبت‌ و تحمل سختی‌ امام کاظم برای شیعیان الگو است

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش مؤسسه حوزوی امام رضا(ع) صبر بر مصیبت‌ها و تحمل سختی‌های امام کاظم(ع) را الگویی برای جنبش‌های شیعیان کشورهای اسلامی دانست.
امام کاظم (ع)


حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا شریعتمدار با اشاره به اخلاق پسندیده و جاذب امام موسی کاظم(ع) گفت: اخلاق نیکو و پسندیده امام هفتم شیعیان، هارون الرشید را هم وادار به اعتراف کرده بود؛ تا جایی که مدتها بعد مأمون از شیعه شدن خود و پدرش از سوی امام کاظم(ع) می‌گفت.

وی تصریح کرد: همین اخلاق و کلام نافذ امام سبب نفوذ چشمگیر تشیع و اولاد امام کاظم(ع) در ایران شد؛ به طوری که صفویه یکی از سلسه‌های پادشاهی، خود را مدعی نوادگان امام کاظم(ع) معرفی می‌کردند.

معاون آموزش مؤسسه حوزوی امام رضا(ع) با اشاره به تعداد بالای فرزندان امام کاظم‌(ع) با وجود اسارت، افزود: امام‌(ع) در دوران قبل از زندان صاحب اولاد و فرزندان زیادی شده بودند و همین فرزندان چه قبل از زندانی بودن و چه پس از زندانی شدن امام، با مهاجرت به مکان‌های مختلف سبب رساندن بیانات ایشان به مردم می‌شدند.

وی ادامه داد: بنابراین امام کاظم‌(ع) قبل از زندانی شدن با ازدواج های مکرر صاحب فرزندان زیادی شده بودند و اثرات این تعداد اولاد را در وجود اماکن زیارتی و سیل طرفداران تشیع به ویژه اطراف این امام زادگان می‌بینیم و این چنین هم ثمره تربیت امام کاظم(ع) تا ابد بر تاریخ تأثیر گذار شد.

حجت‌الاسلام شریعتمدار به بیان شأن نامگذاری امام کاظم‌(ع) به این نام پرداخت و ابراز داشت: امام بر دشمنانشان هم حتی «کظم غیض» و فرو بردن خشم داشتند، آنها از این اخلاق امام به خوبی آگاه شده بودند و علی رغم این‌که برخورد بدی با ایشان داشتند، با برخورد خوب روبرو می‌شدند؛ از این رو آن حضرت را کاظم فرا می‌خواندند.

وی همچنین با اشاره به لقب باب الحوائج آن امام همان، خاطرنشان کرد: برآورده کردن حاجات مردم و نیازهای فطری آنان، شایستگی امام کاظم‌(ع) را بر نام زیبای باب الحوائج در ذهن‌ها آذین می بست، همین امر هم سبب خشم هارون الرشید تا زمان شهادت ایشان شد.

معاون آموزش مؤسسه حوزوی امام رضا(ع) صبر بر مصیبت‌ها و تحمل سختی‌های امام کاظم(ع) را الگویی برای جنبش‌های شیعیان کشورهای اسلامی دانست و تأکید کرد: توصیه‌های امام و رفتار ایشان در برابر مشقت‌ها و سختی‌ها خطاب به مردم شیعه خارج از کشور ایران است.

وی اضافه کرد: شیعیانی که با مشقت بسیار در کشورهای غیر شیعه زندگی می‌کنند، در همه لحظات زندگی خویش این امام همام را به یاد بیاورند و سختی‌های خود را در برابر سختی‌های آن امام بزرگوار هیچ بنگارند و این‌چنین بر مقاومت خود و مبارزه با ظلم پا فشاری کنند. /9201/ت302/ن

ارسال نظرات