۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۱۳۰۹۳۷
مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین:

تقیه مهم‎ترین راهکار امام موسی کاظم در حفظ شعائر اسلام بود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به نقش تقیه در سیره عملی امام موسی کاظم گفت: امام با تقیه به گونه‌ای رفتار کرد که بنی‌عباس را متزلزل کرد و این بزرگ‌ترین گام برای حفظ شعائر اسلام و فرهنگ و تمدن اسلام بود.
امام موسي کاظم عليه السلام


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی نعمت‌الهی، مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین، امروز در مراسم سالروز رحلت امام موسی کاظم(ع) در مرکز استان گفت: امام موسی کاظم(ع) در علم و حلم، تواضع و مکارم اخلاق شهرتی بسیار داشتند، آن حضرت بد اندیشان را با عفو و احسان خویش تربیت می‌فرمود.

وی اظهار کرد: امام موسی کاظم(ع) در رساله مشهور «رسالة العقل» خویش این نکته را مطرح کرده‌اند که مناسب‌ترین عقل، عقلی است که انسان و سعادت همیشگی و بهشت برین را برای او تضمین کند و نیمی از این عقل، مهربانی کردن نسبت به مردم است.

حجت‌الاسلام نعمت‌الهی افزود: اگر امروزه انسان‌ها با این نگاه با مردم رفتار کرده و رفتارهای اجتماعی خود را بر اساس آن تنظیم کند، مطمئنا زمینه بسیاری از تعارض‌های اجتماعی و فردی از بین می‌رود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین در ادامه گفت: یکی از مسائل فرهنگی اجتماعی عصر امام کاظم(ع) مسأله تقیه بود، دامنه تقیه امام موسی کاظم(ع) وسیع بود، آن حضرت در رابطه با حفظ مال، جان، عقیده، خط فکری و سیاسی شیعیان را به تقیه دعوت می‌کرد.

وی ادامه داد: به نظر گروهی از مردم عامه یا افرادی مثل شیعیان زیدی تندرو باورشان این بود که امامی که قیام مسلحانه نداشته باشد امام نیست و به همین بهانه از تسلیم در برابر امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام موسی کاظم(ع) سر باز زدند، آن‌ها نمی‌دانستند که امام با این تقیه به گونه‌ای رفتار کرد که بنی عباس را متزلزل کرد و این بزرگ‌ترین گام برای حفظ شعائر اسلام و فرهنگ و تمدن اسلام بود.

حجت الاسلام نعمت الهی با بیان این که امام موسی کاظم(ع) لحظه‌ای از تلاش و کوشش درنگ نکرد و در راه تکامل جنبش علمی و نهضت فرهنگی اسلام تلاش کرد، افزود: آن امام همام صد‌ها محدث، مفسر و مبلغ تربیت کرد و به کمک آن‌ها توانست از مکتب تشیع پاسداری کند و حرکت آن را تداوم بخشد.

حجت‌الاسلام نعمت‌الهی یکی از بارز‌ترین خصوصیت امام موسی کاظم(ع) را صبر و بردباری برشمرد و گفت: با توجه به شرایط امروز که بسیاری از معضلات اجتماعی و فرهنگی ناشی از بداخلاقی‌های موجود در جامعه است، الگوپذیری از امام موسی کاظم(ع) و عمل به سیره آن حضرت مطمئنا موجب بهبود این معضلات و تحکیم بنیان خانواده‌ها می‌شود.

وی با اشاره به این که امام موسی کاظم(ع) با مبارزات فرهنگی علیه حاکمان وقت، نقش بسزایی در آگاهی‌بخشی فکری و عقیدتی مردم داشت، خاطرنشان کرد: امام موسی کاظم (ع) با مبارزهای فرهنگی تحولات سیاسی و اجتماعی زیادی به وجود آوردند که همین امر موجب خشم حاکمان زمان آن حضرت شدند.

حجت‌الاسلام نعمت‌الهی افزود: حضرت موسی بن جعفر(ع) با این که مدت‌های مدیدی را در زندان‌های مختلف نظام طاغوتی هارون سپری کرد و در شکنجه‌گاه‌های ترسناک، به دست شقی‌ترین مأموران سپرده شده بود، اما از گفتن سخن حق و نشر حقایق الهی لحظه‌ای درنگ نکرد./950/پ202/ب

ارسال نظرات