۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۱۳۱۰۱۱
معاون مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی:

پیامبر تاب دیدن گمراهی مردم را نداشت

خبرگزاری رسا ـ معاون مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤلات دینی گفت: یکی از ویژگی‌های پیامبر این بود که گمراهی مردم برای پیامبراکرم(ص) از همان ابتدای بعثت بسیار سخت بود و پیامبر تاب دیدن اینکه مردم در جهل و گمراهی باشند را نداشت و با مردم بسیار مهربان بود و نسبت به هدایت امت حرص داشت برای همین پیامبر ملقب به رسول مهربانی بود.
بعثت


حجت‌الاسلام اسماعیل روشن‌تن معاون مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤلات دینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه خداوند پیامبران را برای بشارت و بیم مردم برانگیخت، گفت: خداوند به پیامبران کتاب نازل کرد تا در میان مردم درباره آن مسائلی که اختلاف دارند داوری کنند و آنان را به راه صحیح راهنمایی کنند.

وی با اشاره به اینکه هدف بعثت انبیاء تکمیل عقول بشر است، افزود: پیامبر اسلام هم از این قاعده مستثنا نیست ودر این مورد امیرمؤمنان علی(ع) در نهج‌البلاغه می فرماید«خداوند انبیاء و رسل خود را پی‌در‌پی برانگیخت و الگو برای بندگان خود فرستاد تا میثاق فطری را از بندگان مطالبه کنند و نعمت‌های فراموش‌شده را به یاد آنها بیاورند و با رساندن احکام، دستورات و راهنمایی‌ها حجت را بر مردم تمام کنند و گنجینه‌های ناپیدای عقل‌ها را آشکار و نمایان سازند».

معاون مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی در ادامه با اشاره به سخن دیگری از امیرمؤمنان(ع) در نهج‌البلاغه که حضرت در مورد بعثت خود پیامبر(ص) فرمود«خداوند متعال برای وفای به وعده خود و کامل کردن دوران نبوت حضرت محمد(ص) را مبعوث کرد، پیامبری که از همه پیامبران پیمان پذیرش نبوت او گرفته شده بود و نشانه‌های او شهرت داشت و تولدش بر همه مبارک بود» اظهار داشت: خداوند هیچ قومی را بدون پیامبر نگذاشت و برای حل مشکلات هر قوم پیامبری مبعوث کرد.

حجت‌الاسلام روشن‌تن در ادامه افزود: امیرمؤمنان(ع) در اوایل نهج‌البلاغه می‌فرماید«در روزگاری که مردم در روی زمین دارای مذاهب پراکنده و خواسته‌های گوناگون و روش‌های متعدد بودند و عده ای خدا را به پدیده‌ها تشبیه کرده و نام های ارزشمند خدا را انکار و به بت‌ها نسبت می دادند خداوند به وسیله پیامبر اسلام مردم را ازط گمراهی نجات داد و هدایت کرد و از جهالت رهایی بخشید».

معاون مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی با اشاره به اینکه در مورد شخصیت پیامبراسلام(ص) تعابیر و ویژگی‌های بسیاری وجود دارد، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های پیامبر این بود که گمراهی مردم برای پیامبراکرم(ص) از همان ابتدای بعثت بسیار سخت بود و پیامبر تاب دیدن اینکه مردم در جهل و گمراهی باشند را نداشت و با مردم بسیار مهربان بود و نسبت به هدایت امت حرص داشت برای همین پیامبر ملقب به رسول مهربانی بود.

وی رحمت، محبت و اخلاق را از ویژگی‌های دیگر پیامبر اکرم(ص) برشمرد و خاطرنشان کرد: خداوند هم در قرآن از پیامبر تعریف و تمجید کرده است و فرموده«انک‌لعلی خلق عظیم» ای پیامبر تو دارای اخلاق بسیار بزرگی هستی، اینها همه نشان دهنده این است که پیامبر برای رسالت الهی تربیت شده بود و برای همین پیامبر خاتم شد و دینش به عنوان آخرین و کامل‌ترین دین مطرح شد.

حجت‌الاسلام روشن‌تن در ادامه گفت: حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید«خداوند پیامبر(ص) را زمانی فرستاد که مردم در فتنه‌ها گرفتار شده بودند، رشته‌های دین پاره شده بود و ستون های ایمان و یقین هم ناپایدار بود و خداوند پیامبر را هشدار دهنده جهانیان مبعوث کرد تا امین و پاسدار وحی الهی باشد.

معاون مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی به سخنی دیگری از امیرمؤمنان(ع) که فرمود«خداوند پیامبر را به حق برانگیخت تا بندگان خود را از پرستش دروغین بت‌ها رهایی بخشد و به پرستش خدا راهنمایی کند» اشاره کرد و افزود: ره‌آورد بعثت پیامبر(ص) این بود که مردم را از ذلت، شرک، دوگانه‌پرستی و بت‌پرستی نجات داد.

حجت‌الاسلام روشن‌تن بااشاره به اینکه پیامبراکرم(ص) با بعثت خود زنجیرهایی را که به پای بشریت زده شده بود را باز کرد و مردم را از عسروحرج و سختی ها نجات داد، گفت: امیرمؤمنان علی(ع) می‌فرماید:«خداوند پیامبراکرم(ص) را زمانی مبعوث کرد که مردم در حیرانی و سرگردانی بودند و در فتنه‌ها گرفتار و هوی‌وهوس بر آنها چیره شده بود وبزرگ بینی و تکبر آنها را به لغزش‌ها و چالش‌های فراوان کشانده بود».

وی یکی دیگر از ره‌آوردهای بعثت پیامبر(ص) را بحث مهم تعلیم و تزکیه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: پیامبراکرم(ص) در میان آن جاهلیت که واقعا عمیق، سخت و غیر قابل نفوذ بود کنگره ای از شخصیت‌های مهم و ممتاز را پرورش داد و افراد زیادی را تربیت و تزکیه کرد.

معاون مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی در پایان بلال حبشی، سهیب رومی، و سلمان فارسی را از شاگردان تربیت یافته پیامبراکرم(ص) برشمرد و افزود: بحث تعلیم و تزکیه از مهم‌ترین ویژگی‌های پیامبر(ص) بوده است که به فضل و مدد الهی توانست این استعدادهای نهفته را به صورت صحیح کشف کند و به ارزش حقیقی خود برساند، تمام اینها شاخصه‌های پیامبر(ص) در بعثت است که در حرم آنها بحث یگانه‌پرستی و توحید در حال تلألو است. /907/ت302/ن

ارسال نظرات