۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۱۳۱۰۴۰
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

رفتار، سلوک و اخلاق پیامبر بسیار عظیم و کامل بود

خبرگزاری رسا ـ عضو گروه تاریخ پژوهشکده حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دل پیامبر(ص) مطیع‌ترین، بالاترین و بهترین دلها نسبت به خداوند است، گفت: رفتار، سلوک و اخلاق پیامبر بسیار عظیم و کامل بود.
مبعث


حجت‌الاسلام رمضان محمدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه خداوند پیامبر را برای احیای دین توحیدی مبعوث کرد گفت: انبیای الهی جدای از یکدیگر نیستند، رسالت انبیا در استمرار حرکت انبیاء گذشته است، به این مساله در آیات قرآن اشاره شده و یک مسلمان، هم به آنچه پیامبر(ص) آورده ایمان دارد و هم آنچه را حضرت عیسی(ع) و حضرت موسی(ع) آورده‌اند می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه پیامبر‌اکرم(ص) آخرین پیامبر الهی است و بعد از آن رسولی نیامده است، افزود: بعثت پیامبر(ص) زمانی صورت ‌می‌گیرد که در ادیان توحیدی مشکلی ایجاد شود و دینی به بن بست بخورد در این زمان خداوند پیشاپیش پیامبری را مبعوث می کند تا آن دین توحیدی را احیا کند و فلسفه بعثت پیامبراکرم(ص) نیز همین بوده است.

عضو گروه تاریخ پژوهشکده حوزه و دانشگاه گریز از سلطنت الهی را برای همه موجودات عالم امری ناممکن دانست و اظهار داشت: همه موجودات عالم در وجود خود تحت سلطنت الهی هستند از این رو خداوند تمام موجودات را در پی هدفی خلق کرده است و آن این است که موجودات به عبودیت برسند و وقتی خلقت خداوند حکیمانه است و همه تحت سیطره او هستند خداوند هم بر خود واجب دیده است که هر موجودی که در این عالم وجود دارد قبل از اینکه اولین قدمش را بردارد هدایت و عبودیت خود را سر راه او قرار دهد و این امر با بعثت انبیا محقق می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه افزود: خداوند پیامبران را برای هدایت و برای اینکه فطرت انسانها را بیدار کنند مبعوث کرد و این به این دلیل است که همه انسانها فطرتا خداخواه هستند و همواره در پی خداوند هستند تا او را بیابند و کسی را می خواهند که آنها را راهنمایی کند و همین امر موجب شده تا خداوند پیامبرانی را برای هدایت بشر و رهایی آنها مبعوث کند.

وی فلسفه بعثت را در بردارنده تعلیم و تزکیه نفس دانست و گفت: بعثت انبیا به این دلیل بود که زمینه انتخاب را برای همه بشر فراهم آورند، یعنی اگر کسی خواست مؤمن شود و اگر کسی خواست ایمان نیاورد ولی خود بفهمد چرا ایمان آورده است و چرا ایمان نیاورده است و خداوند رشد و غی را به دست انبیا در مقابل مردم قرار می دهد و انبیا مردم را راهنمایی می کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به روایت امام باقر(ع) که فرمود« وقتی پیامبر(ص) به چهل سالگی رسید، خداوند به دل و درون پیامبر(ص) نگاه کرد و آن را بهترین، بالاترین و مطیع‌ترین دلها نسبت به خود یافت» اشاره کرد و اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) به نظر تشیع در همه مقولات( قبل و بعد بعثت و در مسائل دینی و غیر دینی) معصوم بود.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه رفتار، سلوک و اخلاق پیامبر بسیار عظیم و کامل بود، خاطرنشان کرد: هیچ‌کس حتی دشمنانی چون یهود و مشرکین در طول تاریخ بشریت از پیامبر به بدی یاد نکرده و مورد ناپسندی را از حضرت نقل نکرده است و همه در مورد رفتار، اخلاق و سلوک پیامبر(ص) با مردم به نیکی یاد کرده اند خداوند هم خود در این مورد فرموده است«انی بعثت لاتمم مکارم‌الاخلاق».

وی رفتار‌های دوران کودکی پیامبراکرم(ص) را نیز فوق‌العاده عنوان کرد و افزود: پیامبر نسبت به رنج مؤمنین بسیار حساس بود حتی اگر کسی حیوانی را مورد اذیت قرار می داد پیامبر(ص) به شدت ناراحت می‌شد و حیوان را مورد نوازش قرارمی‌داد و وقتی رنج و مشقتی به انسانها می رسید پیامبر اکرم این رنج و مشقت را برای خود می دید و با رنج انسانها به رنج می‌افتاد و این مطلب به گونه‌ای شد که خداوند در قرآن فرمود« ای رسول ما اینقدر خود را به رنج و مشقت میانداز».

عضو گروه تاریخ پژوهشکده حوزه و دانشگاه به روایت امیرمؤمنان(ع) و امام‌هادی(ع) که فرمودند«خداوند متعال بزرگترین فرشته خود را از دوران کودکی قرین و همراه پیامبر(ص) کرد تا راههای کرامت و بزرگواری را از جانب خداوند به پیامبر بیاموزد» اشاره کرد و گفت: خود پیامبراکرم(ص) نیز فرموده است« من تأدیب شده خداوند هستم» و چنین کسی که تأدیب شده خداوند است لایق رسالت و بعثت به عنوان پیامبر خاتم است.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه پیامبراکرم(ص) اخلاق را در اوج خود داشت، افزود: ایشان نسبت به مردم بسیار مهربان بود و در هدایت مردم بسیار تلاش می کرد و می کوشید که واقعا بعثت و حرکت پیامبر(ص) بزرگترین و مهم ترین حادثه تاریخ بشریت بود به گونه‌ای که در بیابان بی‌آب‌ و علف و خشک حجاز که مردم از هیچ چیز بویی نبرده بودند گل‌های بسیاری پرورید.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: اگر تمام دنیا را از ما بگیرند و فقط خود وجود آقا رسول‌الله یک نظر به ما کنند برای ما بس است و امیدواریم که خداوند ما راقدردان وجود پیامبراکرم حضرت محمد مصطفی(ص) قرار دهد و از دعوت کنندگان به دین و حقیقت اسلام باشیم. /907/ت302/ع

ارسال نظرات