۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۱۳۱۱۱۵
با سخنرانی مدیر حوزه‌های علمیه؛

مقام علمی آیت‌الله محمدی گیلانی در قم تجلیل می‌شود

خبرگزاری رسا ـ چهارمین گردهمایی اساتید علوم عقلی با تجلیل از مقام علمی آیت‌الله محمد محمدی گیلانی در قم برگزار می‌شود.
آيت الله محمدي گيلاني


محمدباقر خراسانی، دبیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از برگزاری چهارمین گردهمایی اساتید علوم عقلی به منظور تجلیل از مقام علمی حکیم متأله  آیت‌الله حاج شیخ محمد محمدی گیلانی، 31 خردادماه در قم خبر داد.

وی افزود: در این مراسم که با هدف انسجام و سازماندهی 130 نفر از اساتید علوم عقلی حوزه علمیه و با حضور مسؤولان علمی و فرهنگی استان در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی در قم برگزار می‌شود، آیت‌الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه‌های علمیه سخنرانی خواهد کرد.

دبیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی اضافه کرد: سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی، رییس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی و پخش کلیپی در خصوص زندگی آیت‌الله محمدی گیلانی، دیدگاه شخصیت‌های علمی درباره ایشان و اهدای لوح تقدیر از بخش‌های دیگر این مراسم است.

وی یادآور شد: در سومین گردهمایی اساتید علوم عقلی که خردادماه سال گذشته با حضور اعضای پیوسته مجمع عالی حکمت اسلامی و با سخنرانی حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی برگزار شد، از مقام علمی حضرت آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی تجلیل به عمل آمد.

خراسانی اظهار داشت: در دومین گردهمایی نیز که با حضور 100 نفر از اساتید برجسته علوم عقلی حوزه و سخنرانی غلامعلی حداد عادل، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، از آیت‌الله انصاری‌شیرازی به عنوان استاد برجسته علوم عقلی در حوزه علمیه تجلیل شد.

وی افزود: در نخستین گردهمایی اساتید علوم عقلی که سال 88 برگزار شد، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی درباره ضرورت برگزاری این کار و اهدافی که مجمع عالی حکمت اسلامی باید پیگیری کند، سخن گفتند و حجج اسلام والمسلمین احمد بهشتی و مرحوم مهندسی به ایراد نظرهای خود در این‌باره پرداختند.

آیت‌الله محمد محمدی گیلانی در سال ۱۳۰۷ در روستای دعوی سرا از توابع شهرستان رودسر در استان گیلان در میان خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد و در سال ۱۳۲۳ همزمان با تأسیس حوزه علمیه رودسر توسط سید محمد هادی روحانی به حوزه علمیه رودسر رفت و جامع المقدمات را فرا گرفت‌.

آنگاه در سال ۱۳۲۵ به حوزه علمیه قم رفت و به تکمیل دروس ادبیات و فراگیری دروس دوره سطح پرداخت‌. با پایان یافتن دوره سطح، به درس خارج بروجردی راه یافت و در مدت دوازده سال کتاب صلوة را اتمام رساند. به موازات آن در درس اصول امام خمینی‌(ره) نیز حضور پیدا کرد.

آیت الله بروجردی، علامه سید محمدحسین طباطبایی و حضرت امام خمینی(ره) از استادان آیت الله محمدی گیلانی بودند و کتاب‌های قضا و قضاوت در اسلام، امامت و خلافت در کتاب و سنت، قرآن و سنن الهی در اجتماع بشر و ترجمه کتاب شفا ابوعلی سینا از آثار این استاد برجسته حوزه علمیه است.

وی از مبارزان انقلاب اسلامی و از یاران نزدیک امام خمینی(ره) بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی؛ ریاست دادگاه انقلاب، دیوان عالی کشور، نماینده مردم تهران در سه دوره مجلس خبرگان رهبری، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیری و عضویت در فقهای شورای نگهبان قانون اساسی را بر عهده داشت.

گفتنی است، چهارمین گردهمایی اساتید علوم عقلی، چهارشنبه، 31 خرداد ماه ساعت 18 تا 20:30 در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی به نشانی قم ـ خیابان 19 دی ـ کوچه 10 برگزار می‌شود. /920/پ202/ن

ارسال نظرات