۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۱۳۱۲۱۱

حضور برخی مراجع تقلید در کنگره شیخ سلّار تبریز

خبرگزاری رسا ـ دبیر کنگره شیخ سلّار نکوداشت مقام علمی و فقهی سلار به‌عنوان نخستین فقیه شیعه ایرانی از حضور تعدادی از مراجع تقلید در تبریز خبر داد.
حجت الاسلام سيدشهاب الدين حسيني، مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان شرقي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی، امروز در دیدار اعضای کمیته علمی کنگره ملی شیخ سلار با حضرت آیت الله شبستری نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی به ارائه گزارشی از مقدمات فراهم شده برای برگزاری باشکوه این کنگره پرداخت.

وی با اشاره به جایگاه علمی و فقهی شیخ سلار به‌عنوان نخستین فقیه شیعه ایرانی خاطرنشان کرد: بزرگداشت این عالم وارسته در راستای ارج نهادن به مقام فقه و فقاهت و نیز تبیین و ترویج جایگاه تشیع در منطقه آذربایجان با دعوت از علما و مراجع عظام تقلید است.

دبیر کنگره شیخ سلّار با اشاره به سفر اعضای کمیته به قم و تهران و دیدار با علما و مراجع افزود: مقرر شد تا برخی مراجع پیام هایی همزمان با برگزاری کنگره ارسال کرده و تعدادی از مراجع و علمای برجسته حوزه‌های علمیه قم و مشهد نیز در کنگره حضور خواهند داشت.

حجت الاسلام حسینی با بیان این که فراخوان ارسال مقاله به دبیرخانه این کنگره از ماه‌ها قبل منتشر شده است، گفت: زندگانی و سیره علمی و عملی، اساتید و شاگردان، دیدگاه صاحب نظران نسبت به شیخ، مبانی وقف در اندیشه فقهی شیخ سلار، تاثیر اندیشه های فقهی، اصولی و کلامی، مبانی اجتهادی شیخ سلار، نوآوری های فقهی، اصولی و .. شیخ از مهم ترین محورهای مقالات این کنگره خواهد بود.

وی فقه سیاسی در اندیشه شیخ سلار، موقعیت سیاسی اجتماعی شیخ سلار و نقد اندیشه های فقهی، اصولی و کلامی شیخ سلار را از دیگر محورهای مقالات کنگره برشمرد و گفت: همزمان با برگزاری کنگره بزرگداشت شیخ سلار نختسین فقیه شیعی ایرانی؛ وضعیت حوزه علمیه در عصر آن عالم وارسته و موقعیت علمی فرهنگی مدارس علمیه عصر شیخ سلار مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان اینکه آخرین مهلت ارسال مقالات 15 تیرماه سالجاری است، گفت: متأسفانه مقام و شأن مرحوم شیخ سلآر هنوز میان مردم آذربایجان ناشناخته است، آن عالم جلیل القدر از شاگردان حضرات آیات شیخ مفید و سیدمرتضی علم الهدی و استاد شیخ طوسی بوده است.

گفتنی است، مقبره شیخ سلآر در شهرستان خسروشهر در سی کیلومتری تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده است./935/پ203/س
ارسال نظرات