۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۱۳۱۲۳۶

چند خبر کوتاه از شمال غرب کشور

خبرگزاری رسا ـ مرمت مسجد جانبهان بستان آباد و اجرای طرح آسمانی‌ها در مساجد مرند از مهم‌ترین اخبار کوتاه شمال غرب است.
اخبار کوتاه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، تراب محمدی، رییس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی اظهار داشت: مسجد جانبهان در روستای بستان آباد واقع شده و تنها مسجد روستایی تاریخی این منطقه است که با توجه به ستون های منقش و کنده کاری شده اش، برخی محققان و باستان شناسان آنرا متعلق به دوران صفویه می دانند.

وی با بیان این که هنوز تمام مراحل لایه برداری این مسجد اجرایی نشده است، اظهار داشت: با انجام عملیات لایه برداری پیش بینی می شود دوره تاریخی این مسجد به دورانی پیش از صفویه باز گردد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، با اشاره به ثبت ملی مسجد جانبهان به تشریح زیبایی های این مسجد تاریخی پرداخت و گفت: فضای داخلی این مسجد شبستانی زیبایی منحصر بفردی دارد و بر خلاف دیگر مساجد شبستانی منطقه کمرپوش زنانه نداشته، یک طبقه بوده و دارای سقف کوتاهی است.

وی با بیان این که این مکان مذهبی و تاریخی در مدت دو دوره دچار تغییرات عمده شده است، گفت: مسجد پیش از این طاق هایی جناقی داشت اما در اثر تغییرات این طاق ها هلالی شده اند که در نظر داریم آنها را به همان شکل اولیه آنها بازگردانیم تا زیبایی خاص و بدیع شان احیا شود.

محمدی الحاق محراب و ورودی را در 50 و 20 سال گذشته از دیگر تغییرات این مسجد عنوان کرد و گفت: ورودی مسجد به دلیل عدم همخوانی با معماری مسجد در عملیات بازسازی به شکل اولیه اش بازگردانده شده و سردر مناسبی نیز برای مسجد ساخته خواهد شد.

وی معماری خاص داخلی مسجد که در زمان خود مناسب ترین نوع معماری بوده است را علت زیبایی منحصر به فرد جانبهان دانست و افزود: مسجد جانبهان در حالت اولیه خود چهار ستونی بوده و سه فرش انداز داشته است که سقف کوتاه، ضخامت دیوار و مصالح سنگین آن باعث تبادل حرارت می شود تا در تابستان هوایی خنک و در زمستان هوای گرمی داشته باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین از اختصاص یک میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این مسجد تاریخی خبر داد و گفت: جانبهان بستان آباد در تمام طول عمر خود همواره مسجدی فعال و پویا بوده و محل عبادت اهالی روستا و منطقه به شمار می رفته است. محمدی یادآور شد: مرمت و بازسازی این مسجد تاریخی از محل اعتبارات مرمت مساجد تاریخی آذربایجان شرقی در سال 90 انجام می گیرد.

برخورد با بد حجابی بر عهده نیروی انتظامی است

محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین امروز در حاشیه ستاد پشتیبانی اردوهای هجرت اردبیل در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: وظیفه بسیج اجرای چنین طرح هایی نیست بلکه وظیفه اش نصیحت دلسوزانه و آموزش است و اگر کسی از حدود قانونی خارج شد این مسئولیت نیروی انتظامی است که به وظایف قانونی خود عمل کند.

وی ادامه داد: اگر در جایی نیروی انتظامی با کمبود نیرو مواجه شد و از بسیج درخواست همکاری کرد، موضوع را بررسی می کنیم، بسیج تنها به عنوان یک حامی عمل می کند و انجام وظایف قانونی توسط نیروی انتظامی مورد حمایت همه مردم است.

نقدی در ادامه با اشاره به آسیب های جدی برخی شبکه های ماهواره ای گفت: مردم خود باید به این حقیقت برسند که بعضی از این شبکه های ماهواره ای و اینترنتی از سوی دشمن و به منظور جنگ با ملت ایران و از بین بردن اعتقادات و عقایدی که زمینه ساز پیروزی های بزرگ ملت ایران بوده، تدارک دیده شده است.

طرح "آسمانی‌ها" در مساجد مرند اجرا می‌شود

محمدحسین‌ شناور، رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی مرند از آغاز اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت با عنوان "آسمانی‌ها" در مساجد این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: طرح های غنی سازی اوقات فراغت با عنوان "آسمانی‌ها" و در قالب شانزده طرح در زمینه‌‌های قرآنی، احکام دینی’ فرهنگی’ هنری’علمی ودرسی’ مهارتی وفنی وحرفه ای’ محیط مجازی’ آموزش ’طرح تلاوت نور’ طرح تفسیر قرآن کریم ’طرح 1446 ’طرح خانواده و نماز’طرح سفره های آسمانی’طرح تفسیر کوتاه ’جشنواره سرود و جشنواره قرآنی مدهامتان از اول تیرماه تا پانزدهم شهریورسال جاری برگزار می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان مرند هدف از برگزاری این طرح را غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، جذب جوانان و نوجوانان در مساجد و آشنا نمودن آنان با مسائل دینی، مذهبی و قرآنی با محوریت مساجد عنوان کرد.

وی ظرفیت شهرستان مرند را جهت تاسیس وراه اندازی کانون های فرهنگی وهنری مسجدی ، بیش ازتعداد فعلی دانست وافزود: ارتقای فعالیتهای فرهنگی و کمک به راه اندازی کانون های فرهنگی مسجدی نیازمند اهتمام تمام دستگاههای فرهنگی است.

گفتنی است، شهرستان مرند دارای 21 کانون فرهنگی وهنری مسجدی است که با پشتیبانی و حمایت اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی، دبیرخانه کانون های مساجد استان و با نظارت اداره فرهنگ وارشاد اسلامی این شهرستان فعالیت می کنند.

نهمین جشنواره‌ هنرهای تجسمی مراغه برگزار می‌شود

احمد دادرس فیاض، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه از برگزاری نهمین جشنواره هنرهای تجسمی با عنوان "یک قاب، یک زندگی" در تیرماه جاری خبر داد و اظهار داشت: توجه به مضامین دینی و کاربرد دین در زندگی روزمره و همچنین به تصویر کشیدن مفاهیم عمیق فلسفی در روابط اجتماعی با رویکرد زیبایی‌شناسانه از اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی گفت: این جشنواره در رشته‌های طراحی و نقاشی، تذهیب، نگارگری، گرافیک و حجم، به شیوه‌ای نوین و در سه مرحله‌ کارگاهی برگزار می‌شود.

وی افزود: آثار تولید شده در ورک شاپ از امتیاز ویژه برخوردار بوده و پانزده امتیاز از 100 امتیاز در نظر گرفته شده به خاطر شرکت حضوری در بخش ورک شاپ برای اثر ارائه شده تعلق می‌گیرد.

سرپرست اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه گفت: آئین اختتامیه و معرفی نفرات برتر این جشنواره پانزدهم تیرماه بوده و نمایشگاهی از آثار برگزیده نیز همزمان با آئین اختتامیه در نگارخانه مهر مراغه برپا می‌شود./935/د101/س

ارسال نظرات