۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۱۳۱۲۵۲
آیت الله جوادی آملی:

کار محقّقان تبیین مبارزه رسمی عسکریین است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به هتاکی صورت گرفته نسبت به امام هادی (ع) اظهار داشت: آ‌نها به ساحت مقدس امام هادی(سلام الله علیه) دهن‌کجی کردند ـ خذلهم الله ـ چهارتا شعر هم شما بخوانید، در برابر هنر کاذب، هنر صادق داشته باشید. کار محقّقان همان تبیین مبارزه رسمی عسکریین(سلام الله علیهما) است.
آيت الله جوادي آملي آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی در سخنان مهمی درباره پرداختن به سیره امامانی مانند امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) بیان داشت: ما قولاً شیعه دوازده امامی هستیم ولی عملاً ـ معاذ الله ـ شبیه واقفیه هستیم ما چون این درد را از نزدیک چشیدیم به این فکر افتادیم که زحمت این آقایان را پاس بداریم.

وی در ادامه افزود: آن دردی که ما چشیدیم این بود که زمانی که کلاً روضه‌خوانی غدغن بود و منبر هم ممنوع بود فقط در ایام عاشورا این مداحان و نوحه‌سرایان مجاز بودند! حفظ دین در آن بحبوحه قدرت رضاخانی به همین مداحی و سینه‌زنی و اینها بود بقیه ممنوع بود در آمل دو نفر شاگرد مرحوم آخوند بودند چند نفر شاگرد مرحوم آقا ضیاء عراقی و مرحوم نائینی بودند بقیه تحصیل‌کرده‌های خود داخل ایران بودند هیچ کسی حقّ منبر نداشت فقط همین مدّاحان و نوحه‌سرایان با یا حسین یا حسین حفظ کرده بودند تا شهریور بیست شد و رضاخان فرار کرد و فضا آزاد شد این مدّاح‌ها و این نوحه‌سرایان حقّ عظیمی داشتند، در طرف ما که این طور بود حالا حوزه‌های مشهد و قم و اینها قدری آزادتر بودند اما آنجا که شمال بود و مرکز قدرت پهلوی بود این طور بود ما گفتیم خدمتی به این بزرگواران بکنیم اینها همه‌شان مرحوم شده بودند این مراثی و مداحی و نوحه‌هایی که اینها گفتند اینها بنا شد جمع بکنیم و مقدمه بنویسیم و چاپ بکنیم همین کار را هم کردیم. مداحی‌ها و نوحه‌سرایی‌ها را که جمع کردیم از وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) تا امام رضا(علیهم السلام) را داشتیم از آن به بعد به زحمت باید پیدا می‌کردیم الآن هم در خود قم هم مثلاً وقتی جریان حضرت هادی و امام عسکری مطرح است دو سه جمله می‌گویند بعد مستقیم می‌روند به سراغ کربلا! ما عملاً احساس کردیم نکند ما ـ معاذ الله ـ واقفی باشیم هیچ خبری از این دو، سه امام نیست الآن این خطر هست لذا مدرسه‌ای هم که در آمل ساخته شد مدرسه امام حسن عسکری است چیزی هم در تهران به نام این ذوات قدسی باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: یک وقت عرض کردم که شما درباره امام عسکری(سلام الله علیه) هر چه قصیده‌ای، تاریخی، مدحی، نوحه‌ای، چیزی است جمع‌آوری بکنید حالا نسبت به حضرت هادی هم عرض می‌کنم که باید پیدا شود این پدر و پسر(سلام الله علیهما) سالیان متمادی در پادگان نظامی محصور بودند یک آدم عادی زاهد و عابد را که در پادگان تحت نظر نگه نمی‌دارند که شما از حضرت هادی چه توقّع دارید غیر از مبارزه و ظلم‌ستیزی، و اینها این کار را کردند عسکریین همین کار را کردند خب از وجود مبارک حضرت هادی(ع) و امام عسکری(ع) سخنانی شفاف و روشن مطرح شود این صداوسیما بگوید این رسانه‌ها بنویسند این گوینده‌ها بگویند، مدّاحان بخوانند یک وقت پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) دیدند این مشرکان شعار می‌دهند می‌گویند: «لنا عزّیٰ و لا عزّیٰ لکم» فرمود: «الله مولانا و لا مولیٰ لکم» شما هم این طور حرف بزنید.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به هتاکی صورت گرفته نسبت به امام هادی (ع) اظهار داشت: آ‌نها به ساحت مقدس امام هادی(سلام الله علیه) دهن‌کجی کردند ـ خذلهم الله ـ چهارتا شعر هم شما بخوانید، در برابر هنر کاذب، هنر صادق داشته باشید. کار محقّقان همان تبیین مبارزه رسمی عسکریین(سلام الله علیهما) است اینها سالیان متمادی در برابر بنی‌العباس ایستادند شما چه می‌خواهید حتماً باید همه مثل سیّدالشهداء باشند! خب اتفاق نیفتاد اگر اتفاق می‌افتاد این کار را می‌کردند بالأخره اینها را در پادگان نگه داشتند برای چه بود این ظلم‌ستیزی بود آزاده‌خواهی بود و مانند آن. غرض این است که آن خطر را من آن روز حس کردم خیلی از بچه‌ها خیلی از مردم اسم‌های اینها را هم نمی‌دانند سرّش این است که تبلیغ ما مناسب نیست دست مبلّغین ما هم باز نیست اینها هم موالید دارند هم وفیات دارند باید مراسم گرفت تا روشن شود. /919/د102/ج
ارسال نظرات