۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۱۳۱۲۵۶
معاون وزارت امور خارجه:

عربستان سعودی به دنبال خروج آبرومندانه از بحرین است

خبرگزاری رسا ـ معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه، از شکست عربستان سعودی در بحرین خبر داد و گفت: عربستان سعودی به دنبال خروج آبرومندانه از بحرین است.
اميرعبداللهيان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه، عصر امروز در نشست خبری که در دفتر وزارت امور خارجه در قم برگزار شد، با اشاره به اعدام 18 ایرانی از سوی دولت عربستان سعودی گفت: در چهار دهه گذشته سابقه نداشته است که در کشورهای حوزه خلیج فارس یک تبعه ایرانی اعدام شود.

امیرعبداللهیان گفت: عربستان اسنادی را ارائه داده که این افراد بیش از دو تن مواد مخدر جابه‌جا می‌کرده‌اند، اما اعتراض جمهوری اسلامی به این موضوع است که این افراد دسترسی کنسولی نداشته و طبق روال بین‌المللی محاکمه نشده‌اند.

اعدام اتباع ایرانی در عربستان یک اقدام سیاسی بود

وی با اشاره به این که این افراد پنج سال پیش در دادگاه‌های عربستان به اعدام محکوم شده‌اند و جمهوری اسلامی ایران نیز در این مدت تمام تلاش خود را در زمینه عدم اعدام این افراد انجام داد، گفت: وزیر امور خارجه عربستان نیز چندی پیش در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده بود که موضوع اعدام این افراد تعویق شده است و از سویی دیگر با مدارکی روبه‌رو شدیم که حاکی از این بود که اعدام این افراد در همان روز گفت‌وگو صورت گرفته است.

معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر این‌که این اقدام دوگانه به شدت مورد اعتراض وزارت خارجه قرار گرفته است و اتهام این افراد نیز برای ما محرز نیست، گفت: ما این اقدام را یک اقدام ساده تلقی نمی‌کنیم و قطعا نیات سیاسی پشت پرده این رفتار قرار داد.

عبداللهیان با بیان این‌که جمهوری اسلامی از تمام ابزارهای سیاسی، دیپلماتیک و حقوق بشری برای احقاق حقوق شهروندان خود استفاده خواهد کرد یادآورشد: عربستان سعودی باید هزینه سنگینی را برای این رفتار نامناسب سیاسی بپردازد، کمیته حقوقی کنسولی سریعا برای انجام تحقیقات وارد عربستان سعوی خواهد شد و سفرهای دیپلماتیک مقامات ایرانی به عربستان در اعتراض به این مساله به تعویق افتاده است.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه همچنین از ابلاغ مراتب اعتراض شدید ایران به کاردار عربستان در غیاب سفیر این کشور خبر داد.

انتقاد از رفتار دوگانه غرب در قبال تحولات منطقه

عبداللهیان در ادامه نشست خبری در باره مواضع دوگانه کشورهای غربی درباره تحولات منطقه‌ای ابراز داشت: در سوریه با وجود این‌که اقدامات اصلاحی به طور جدی در حال انجام است، بیش از 70 کشور خواهان سرنگونی دولت بشار اسد هستند، اما در بحرین و یمن با وجود اینکه اصلاحاتی صورت نگرفته است، اما آنها موضع دیگری در پیش گرفته اند.

معاون وزارت امور خارجه با اشاره به این‌که طرف‌های خارجی اعتراف کرده‌اند که سرنگونی نظام سوریه با سادگی امکان‌پذیر نیست و سوریه نیز از مرحله بحران امنیتی عبور کرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با نگاه به طرح اصلاحات بشار اسد و نگاه به حقوق مردم سوریه، با تمام توان از حکومت این کشور دفاع خواهد کرد و تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا سوریه در خط مقاومت باقی بماند.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره تحولات بحرین و لشکرکشی آل سعود به این کشور، گفت: جمهوری اسلامی در قبال این مساله نیز موضع مشخصی دارد و دخالت عربستان سعودی در بحرین را خطای راهبردی این کشور می‌داند و اکنون نیز آنها به دنبال خروج آبرومندانه از بحرین هستند. /924/پ202/ج
ارسال نظرات