۰۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۱۳۱۲۸۲
عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان ‌شرقی:

ترویج فرهنگ دینی بدون تعامل اجتماعی مبلغان حاصل نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌ شرقی گفت: تعامل اجتماعی روحانیان به عنوان سفیران دین مبین اسلام، بایستی صمیمانه، مردمی، از روی دلسوزی و در عین حال در شأن جامعه روحانیت باشد.
حجت‌الاسلام علي انتظاري، امام جمعه جلفا حجت الاسلام انتظاري، امام جمعه جلفا
حجت الاسلام علی انتظاری، عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی ترتیب یافت، به تشریح اهمیت نقش‌آفرینی روحانیت در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی پرداخت.

وی با بیان این‌که حضور فعال و تأثیرگذار روحانیان و مبلغان دینی در تعاملات اجتماعی و برنامه‎های فرهنگی، نقش مؤثری در تغییر نگرش عده‌ای نسبت به روحانیان دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه عده‌ای تحت تاثیر تبلیغات سوء دشمنان و رسانه‌های غربی نگرش خوبی نسبت به روحانیت ندارند، البته همین افراد با مشاهده نخستین روحانی مخلص، مردمی و متواضع جذب می شوند.

حجت‌الاسلام انتظاری با تأکید بر این‌که کوچک ترین اشتباه از سوی روحانیان به حساب کل روحانیان نوشته می‎شود، تصریح کرد: ممکن است در هر قشری افراد خوب و عده‌ای نامطلوب برای جامعه وجود داشته باشند؛ اما نباید عمل آن عده نامطلوب را به حساب دیگر افراد خوب آن قشر نوشت، البته به صراحت باید گفت که در قشر روحانی تعداد افرادی که به رسالت خطیر دینی خود واقف نیستند، بسیار محدود است.

امام جمعه جلفا ادامه داد: تعامل اجتماعی روحانیان به عنوان سفیران دین مبین اسلام، بایستی صمیمانه، مردمی، از روی دلسوزی و در عین حال در شأن جامعه روحانیت باشد، مردم امروزه دوستدار مبلغانی هستند که خود عامل به گفته‌هایش است و نه تنها در منبر سخنرانی بلکه در عمل نیز نشان می دهد که هیچ قشری حتی روحانیت از عمل به واجبات و ترک محرمات مستثنی نیست.

حجت‌الاسلام انتظاری توجه به اصول تبلیغ دینی را مورد تاکید قرار داد، افزود: رمز موفقیت روحانیان محبوب در جوامع اسلامی، مخاطب شناسی و همچنین عمل‌گرایی بوده است، افزون بر این‌که آشنایی با روان‌شناسی مخاطبان، زمان‌شناسی و همچنین ارتقای معلومات روز و آگاهی به مسائل عمومی نیز به صورت نسبی در موفقیت مبلغان مؤثر است.

تولیت حوزه علمیه فاطمیه جلفا خاطرنشان کرد: مولای متقیان فرموده‌اند کسى که خود را پیشواى مردم قرار داده، باید پیش از آموزش دیگران، خود را آموزش دهد و پیش از آن‏که دیگران را با زبان، ادب بیاموزد، با کردارش ادب آموزد و البته آموزش دهنده و ادب‏آموز خود بیش از آموزگار و ادب‏آموز مردم، شایسته تجلیل است.

حجت‌الاسلام انتظاری در پایان خواستار رفع شبهات دینی مردم از سوی روحانیان و مبلغان دینی با روش‌های مورد تأکید اسلام شد و اظهار داشت: نسل جوان جویای حقایق دین و فلسفه احکام است؛ از این رو بایستی مبلغان تسلط کامل به شبهات و پاسخ به سؤالات دینی مخاطبان داشته باشند./935/ت302/س
ارسال نظرات