۰۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۱۳۱۲۸۴
حجت الاسلام قوامی:

دلخوش کردن به کارکردهای کنونی مساجد شایسته نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه تخصصی فقهی مدیریت اسلامی با بیان این‌که دلخوش کردن به کارکردهای کنونی مساجد شایسته نیست، ظرفیت مساجد را فراتر از آنچه اکنون وجود دارد دانست و استقلال مساجد در نظام اسلامی را بی معنا خواند.
حجت‌الاسلام صمصام‌الدين قوامي، رييس موسسه تخصصي فقهي مديريت اسلامي سيدصمصام الدين قوامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدصمصام الدین قوامی استاد حوزه و دانشگاه، پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی ائمه جماعات مساجد استان قم که در سالن همایش های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزارشد، حل مشکلات جوانان، حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و رفاهی مردم را از جمله نمونه های کارکردهای اجتماعی مساجد ارزیابی کرد.

وی با تبیین شاخصه‌های مسجد مردمی و مستقل، ساخت مسجد از سوی مردم، انتخاب هیات امنا و امام جماعت از سوی مردم، اظهار داشت: در حال حاضر دو نگاه وجود دارد، یک نگاه می گوید حکومتی شدن مساجد خوب نیست و یک نگاه می گوید حکومتی شدن مساجد خوب است، آنهایی که می گویند حکومتی شدن مساجد خوب نیست دلایل خود را دارند که البته از نظر ما پذیرفتنی نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه جدا بودن مساجد از حکومت در نظام اسلامی را غیر ممکن دانست و گفت: مستقل و جدا بودن مسجد از حکومت در زمان رژیم شاه و نظام های غیر اسلامی و غیر ولایی معنا داشته و دارد و انقلاب اسلامی نیز با پیروی از این مدل به پیروزی رسید.

حجت الاسلام قوامی گفت: وقتی نظام شیعی و مشروع و ولی فقیه در راس جامعه حاکم است، در اینجا نگاه به مسجد اگر آزاد باشد ولو خوب است، اما کارکردهای مورد انتظار محقق نخواهد شد.

رییس مؤسسه تخصصی فقهی مدیریت اسلامی با تاکید بر این‌که باید نگاه به مساجد اصلاح و تصحیح شود، گفت: مسجد به عنوان یک نهاد مدنی و دینی است و نمی توان آن را رها کرد چراکه به دنبال آن فتنه ها ایجاد خواهد شد و بافت منسجم نظام آسیب خواهد دید.

وی با بیان این‌که باید بین مسجد در نظام اسلامی و غیر اسلامی تفاوت قائل شویم، گفت: حال که نظام اسلامی است امام جماعت باید مدیریت و امارت مسجد را به عهده داشته باشد و مدل کوچک شده نظام باید در مسجد وجود داشته باشد، در غیر این صورت آن مسجد مؤثر نخواهد بود.

حجت الاسلام قوامی ظرفیت مساجد و ائمه جماعات را بسیار فراتر از آنچه تاکنون انجام شده و اتفاق افتاده است دانست و گفت: نباید به یک سری مسائل و موفقیت های جزیی دلخوش و به حداقل ها بسنده کرد، به ویژه در شرایطی که نظام اسلامی تولید مثل کرده است و نهضت های اسلامی منطقه به دنبال الگوگیری و ارائه مدل از سوی ما هستند.

رییس مؤسسه تخصصی فقهی مدیریت اسلامی یادآورشد: در یک نظام ولایی که امام زمان پشتوانه مشروعیت ولی فقیه است، دلخوش کردن به کارکردهای کنونی مساجد شایسته نیست، از این رو همت ما باید بلند باشد، ائمه جماعات باید افکار و اندیشه های خود را متمرکز کنند و به فکر تاثیرگذاری و کارایی بیشتر باشند. /924/پ202/ج
ارسال نظرات