۰۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۳۱۳۵۳
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

با نماد تخت جمشید نمی توان به مقابله با غرب و ایجاد تمدن دینی پرداخت

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه امروز به شدت نیازمند نقد غرب هستیم، بر مبارزه با ناسیونالیسم ایرانی تأکید و ابراز کرد: باید از انقلاب های ساختگی، تحجر و سکولار عبور کنیم و لایه های ناخالص در هویت دنیای اسلام را نیز مورد بررسی قرار دهیم، تمدنی که نمادش تخت جمشید باشد نمی تواند با شعارهای غرب مقابله کند.
ميرباقري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین میرباقری رییس فرهنگستان علوم اسلامی در سلسله نشست های انقلاب اسلامی مخاطرات امروز و فردا که با موضوع نسبت انقلاب اسلامی با بیداری اسلامی عصر پنج شنبه در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، بر ضرورت تحلیل تئوریک از انقلاب اسلامی تأکید کرد و گفت: امروز نوشته ها و تحلیل
هایی که جایگاه انقلاب اسلامی را در فلسفه تاریخی روشن کند بسیار محدود و برنامه ریزی برای آینده انقلاب نیازمند به چنین تحلیل هایی است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی با طرح این سوال که آیا به طور کلی مذهب و ادیان الهی می توانند پشتوانه تحرکات عمیق و بزرگ اجتماعی باشند، ابراز کرد: یک رویکرد تحلیلی تاریخی این است که مذهب و ادیان نمی توانند عامل تحرک ها باشند و انقلاب ها بواسطه حوزه اقتصاد، فرهنگ و سیاست دست خوش تغییرات می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری ادامه داد: این نوع تحلیل مورد پذیرش دین نیست که دین نقش روبنایی داشته باشد و بقیه موارد نقش اساسی و زیربنایی در تغییر و دگرگونی انقلاب ها را ایفا کنند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران یک جوشش عمیق در پایه های فطرت انسانی ایجاد کرده است، اظهار داشت: انقلاب ایران در یک نقطه جغرافیایی اتفاق افتاد که تجلی ظهور حق بود و همه اذهان را متوجه دینی کرد که برگرفته از مکتب اهل بیت(ع) است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی انقلاب ها را ناشی از ناهماهنگی میان انتظارات و مطالبات عمومی دانست و گفت: در جوامع بشری آنچه که اتفاق می افتد و ساختارهای سیاسی کشوری را تغییر می دهد یا بر اساس مطالبات مادی است که منجر به انقلاب اجتماعی می شود و یا بر پایه عدالت اقتصادی و مکتب رفاه است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری همچنین افزود: یک مطالبه دیگر نیز در ایجاد انقلاب ها تأثیر فراوان می گذارد که نمونه آن در انقلاب ایران قابل مشاهده بود و آن تحقق مطالبه برتر و عبور از آرمان های تحجر و مدرنیته و رسیدن به دین الهی است.

وی مبارزه انقلاب اسلامی با جریان تحجر و مدرنیته را جدی ارزیابی کرد و با بیان اینکه انقلاب ایران را در مواجه با آنها دو جریان اصلی تحول خواهان سکولار و مذهبی تهدید می کند ابراز کرد: تحول خواهان سکولار به دنبال عرفی سازی به نفع جریان خود هستند ومی خواهند یک دینداری حداقلی را در جامعه بوجود آورند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از مرزهای جغرافیایی عبور کرده و فراگیر شده است، اظهار کرد: مرحله بعدی انقلاب درگیری تمام عیار با لیبرال دموکراسی و تحجر است و امروز به زعم خود غربی ها انقلاب اسلامی وارد مبارزه با دنیای مدرن شده است.

وی ادامه داد: از این رو است که اجماع جهانی علیه ایران را مشاهده می کنیم، انقلاب ایران نمی خواهد موازنه د منطقه و جهان رابه نفع خود رقم بزند بلکه می خواهد جریان سازی درون ملت ها ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه وقتی نظام لیبرال دموکراسی حاکم می شود تبدیل به نظام استبدادی خواهد شد، گفت: امروز نیز مشاهده می کینم غرب از نظام های استبدادی منطقه مانند عربستان حمایت می کند.

وی در ادامه تهدیدها و آسیب های انقلاب های منطقه را مورد اشاره قرار داد و ابراز کرد: مهمترین دشمنان انقلاب ها سکولاریسم و خطر ترکیه است، با نگاه خوشبینانه به ترکیه می توان این کشور را با جریان نهضت آزادی در ایران مقایسه کرد.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: جریان تحجر سلفی و جریان انفعالی تجدد که غرب بر روی آنها سرمایه می کند به خاطر این است که نهضت های منطقه را به انحراف بکشاند و به نفع خود مصادره کند.

وی با بیان اینکه هر دوی این جریان ها اسلام آمریکایی را مد نظر دارند، خاطرنشان کرد: سکولارها و سلفی ها نمی توانند در برابر غرب یک تمدن ایده آل بسازند اما به دنبال این هستند یک مدرنیته با ظاهری اسلامی را به وجود آورند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری افزود: برخی از جریان ها مانند ترکیه به دنبال این هستند تا از خود قهرمان ملی درست کنند و می خواهند انقلاب های منطقه را از مسیر اصلی خود منحرف و بهنفع خود مصادره کنند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی اضافه کرد: جریان تحجر و سکولار با مذهب مبارزه نمی کنند و سهمی برای آن در حکومت قائل هستند اما مذهب را در قوانین و ساختار کلان جامعه نیز تسری نمی دهند.

وی با بیان اینکه امروز به شدت نیازمند نقد غرب هستیم، بر مبارزه با ناسیونالیسم ایرانی تأکید و ابراز کرد: باید از انقلاب های ساختگی، تحجر و سکولار عبور کنیم و لایه های ناخالص در هویت دنیای اسلام را نیز مورد بررسی قرار دهیم، تمدنی که نمادش تخت جمشید باشد نمی تواند با شعارهای غرب مقابله کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به اینکه قانون اساسی کشورهای اسلامی باید به سمت عصر ظهور برود و از تحجر و تجدد فاصله بگیرد، عنوان کرد: اگر برای انقلاب های منطقه برنامه ریزی نداشته باشیم دیگران برنامه های فراوانی دارند ودر صدد انحراف و مصادره آنها هستند./927/پ202/ن

ارسال نظرات