۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۹
کد خبر: ۱۳۱۵۳۲
به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم:

نمایشگاه عکس مختارنامه در قم برپا شد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با سالروز میلاد حضرت سیدالشهدا نمایشگاه عکسی از سریال مختارنامه در نگارخانه شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم آغاز به کار کرد.
نمایشگاه عکس مختارنامه در قم برپا شد


به گزارش خبرگزاری رسا، نمایشگاه عکس مختارنامه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن عکاسان استان قم و مشارکت بنیاد فرهنگی و هنری رودکی در نگارخانه شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برپا شد.

این نمایشگاه عصر دیروز همزمان با میلاد حضرت سیدالشهدا و با حضور مسعود پاکدل عکاس سریال مختارنامه و جمعی از هنرمندان قمی افتتاح شد و تا نیمه شعبان برای بازدید عموم دایر خواهد بود.

در این نمایشگاه 40 قطعه عکس 100 در 70 از سریال "مختارنامه" که حاصل بخشی از زحمات پاکدل در طول هفت سال فیلمبرداری سریال مختارنامه است به نمایش درآمده است.

نمایشگاه عکس سریال مختارنامه برای نخستین بار با 72 قطعه عکس در تالار وحدت تهران در معرض دید علاقمندان قرار گرفت که استقبال بسیار خوبی از این نمایشگاه به عمل آمد.

مسعود پاکدل که نزدیک به دو دهه عکاسی از تئاتر، سینما و مجموعه‌های تلویزیونی را در کارنامه دارد در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با بیان اینکه فیلمبرداری سریال مختارنامه از فروردین ماه سال 83 آغاز شد و تا تیر 88 ادامه یافت، اظهار داشت: در طول این مدت در کنار گروه، کار عکاسی از این مجموعه را بر عهده داشتم.

وی خاطرنشان کرد:‌ فیلمبرداری این مجموعه، در شهرهای آران و بیدگل، تهران، آبادان، شوشتر، شهریار، ورامین، تاکستان، قزوین و شاهرود انجام شد و در طول این مدت حدود 80 هزار عکس را به ثبت رساندم.

عکاس سریال مختارنامه با بیان اینکه در طول یک فیلم یا سریال عکاس نمی‌تواند زیاد از خلاقیت استفاده کند، تصریح کرد: عکاس یک فیلم یا سریال مجبور به قاب بندی خود بر اساس قاب دوربین فیلم‌برداری است.

وی با بیان اینکه ساده‌ترین شکل عکاسی، عکاس فیلم است، گفت: نوآوری و خلاقیت عکاس فیلم و سریال بیشتر در پشت صحنه است اما در عکاس تئاتر اینگونه نیست بلکه می‌توان با زاویه‌هایی که یک عکاس در تئاتر انتخاب می‌کند دنیای دیگری را از آن تئاتر به تصویر بکشد.

پاکدل با بیان اینکه خیلی از گره‌ها که در طول فیلم‌برداری فیلم به وجود می‌آید با عکس باز می‌شود، یادآور شد: در سریالی مثل مختارنامه که هفت سال به طول انجامید عکس‌ها می‌تواند در گریم‌ها و لباس‌های بازیگران و... به گروه کارگردانی کمک کند.

وی یادآور شد: در حقیقت عکاس وظیفه دارد از تمام بازیگران، قبل و بعد از گریم و در هنگام ایفای نقش تصویر تهیه کند و آنها را در اختیار طراح گریم و لباس قرار دهد.

عکاس سریال مختارنامه در ادامه صبر و تحمل را از لازمه‌های عکاسی در مجموعه‌های طولانی دانست و یادآور شد: در اینگونه کارها با توجه به اینکه بعد از مدتی همه چیز تکراری می‌شود عکاس باید آستانه تحمل خود را بالا ببرد ضمن اینکه برای خود برنامه داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به صبر کارگردان سریال مختارنامه اظهار داشت: میرباقری صبورانه و با آرامش کار خود را در این سریال ادامه داد و اگر هر کس غیر از ایشان بود این کار به سرانجام نمی‌رسید کما اینکه دو بار سریال در آستانه تعطیل شدن رفت.

مسعود پاکدل از سال 71 کار عکاسی را شروع کرده و تاکنون 36 سریال از جمله شلیک نهایی، سفر سبز،‌ همسایه‌ها و... را عکاسی کرده‌ است.

عکاس سریال مختارنامه با بیان اینکه تاکنون 100 نمایش صحنه را نیز عکاسی کرده‌ام، ابراز داشت: نمایشگاه‌های عکس متعددی را نیز برگزار کرده‌ام که تعدادی از آنها در خارج از کشور بوده است.

وی همچنین با اشاره به برپایی نمایشگاه انفرادی عکس تئاتر اظهار داشت: در حال حاضر نیز در حال تهیه کتاب تاریخ تئاتر هستیم که امیدواریم در آینده نزدیک به چاپ برسد.

رئیس انجمن عکاسان استان قم نیز در این مراسم با قدردانی از همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: امیدواریم این نمایشگاه آغازی برای دیگر فعالیت‌های انجمن عکاسان استان باشد و بتواند در شکوفایی بیش از پیش هنر عکاسی در قم موثر واقع شود.

محمدرضا بهشتی منفرد همچنین به تشریح برخی از برنامه‌های انجمن عکاسان قم پرداخت و اظهار داشت: برنامه‌های خوبی ویژه هنرمندان عکاس قم در دستور کار داریم که امیدواریم بتوانیم این برنامه‌ها را به بهترین نحو ممکن به انجام برسانیم.

وی برگزاری نمایشگاه عکس هنرمندان قم در گرگان، برگزاری نمایشگاه عکس نوید و برگزاری نمایشگاه دوسالانه عکس را از جمله برنامه‌های آینده انجمن عکاسان قم برشمرد.

نمایشگاه عکس مختارنامه در نگارخانه شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان واقع در خیابان جمهوری اسلامی قم برپا شده است و صبح‌و عصر برای بازدید عموم دایر است./919/د102/ن

ارسال نظرات