۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۱۳۱۵۵۲

چند خبر کوتاه از آذربایجان ‌شرقی

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در لشکر عملیاتی سپاه عاشورا با اشاره به توطئه استکبار در مخدوش کردن چهره پاسداران گفت: مشکل اصلی دشمنان ولایت‌مداری سپاهیان است.
اخبار کوتاه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسام جعفری، مسؤول نمایندگی ولی فقیه در لشکر عملیاتی سپاه عاشورا امروز در جمع پاسداران سپاه آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: سپاه بازوی معنوی ولایت مطلقه فقیه است، از این رو استکبار جهانی در تلاش است تا تحمیل جنگ نرم جایگاه و پایگاه معنوی ولایت فقیه را متزلزل سازد.

حجت الاسلام جعفری پاسداران سپاه و بسیجی‌ها را مصداق بارز ولایت‌مداران حقیقی دانست و خاطرنشان کرد: تا زمانی که سپاه و بسیج، پا در رکاب ولایت مطلقه فقیه بوده و آماده جانفشانی در راه تحقق منویات معظم‌له هستند، دشمنان نخواهند توانست مرزهای جغرافیایی و معنوی ایران اسلامی را مورد تعرض قرار دهند.

وی با بیان این‌که سپاه در تمامی عرصه‌های نظامی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مخلصانه و مجاهدانه حاظر شده است، تصریح کرد: اگر به ماهیت سپاه توجه کنیم، خواهیم یافت که این نهاد انقلابی و ولایی تمام توان و هستی خود را به کار گرفته تا مدافع اسلام و حریم‌دار ولایت و امامت باشد.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در لشکر عملیاتی سپاه عاشورا حفظ و حراست از انقلاب اسلامی و دستاوردهای نظام ولایی را جزو مسؤولیت‌های خطیر سپاه پاسداران دانست و ادامه داد: ‌نباید سپاه را یک مجموعه صرف نظامی دانست، این نهاد انقلابی امروز با اولویت فرهنگی، معنوی، ارزشی و اعتقادی، در جهت حفظ ارزش‌‌های نظام و آرمان های امام راحل و شهدا حرکت می کند.

حجت الاسلام جعفری خاطرنشان کرد: با گذشت بیش سه دهه از تاسیس نهاد انقلابی و مقدس سپاه، بر همگان ثابت و آشکار شده است که این مجموعه خدوم و مخلص چقدر در حفظ دستاوردهای انقلاب و حراست و پاسداری از آن پیشگام و مؤثر بوده است.

وی افزود: این نهاد مقدس از بدو تاسیس در مقابله با عناصر ضد انقلاب و دشمنان داخلی و خارجی نظام، مقابله با گروهک ها و همچنین دفاع از کیان اسلامی در هشت سال دفاع مقدس و پس از آن در سنگر سازندگی و مقابله با جنگ نرم و توطئه های دشمنان، منشا خدمات فراوانی شده است.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در لشکر عملیاتی سپاه عاشورا در بخش دیگری از سخنان خود ولایت‌مداری پاسداران را رمز توفیقات روزافزون سپاه دانست و تصریح کرد: اگر دیگر ارگان‌ها و نهادهای نظام اسلامی، تبعیت سپاهیان از ولایت را الگوی خود قرار دهند، بسیاری از معضلات و مشکلات جامعه در عرصه‌های مختلف برطرف خواهد شد.

حجت الاسلام جعفری در پایان ولایت‌مداری را رمز سعادت دنیا و آخرت دانست و خاطر نشان کرد: تبعیت از نائل حضرت ولی‌عصر(عج) در دوران غیبت واجب است، چراکه قبولی دیگر اعمال دنیوی نیز در گرو چگونگی ولایت‌مداری ما خواهد بود.

جمع‌آوری 15 میلیارد ریال زکات در آذربایجان‌شرقی


علی جهانی، مدیر بازرسی و نظارت اداره‌کل کمیته امداد آذربایجان‌شرقی، از جمع‌آوری 15میلیارد ریال زکات در این استان در سال گذشته خبر داد و گفت: تعهدات سال 91 نیز برای جمع‌آوری زکات به میزان 80 میلیارد ریال است که امیدواریم با همت روستاییان و حمایت مسئولان شاهد تحقق این امر در آذربایجان‌شرقی باشیم.


وی جمع‌آوری زکات در آذربایجان‌شرقی را همراه با سیر صعودی دانست و ابراز امیدواری کرد که این روند رو به رشد بیش از این باشد.

مدیر بازرسی و نظارت اداره‌کل کمیته امداد آذربایجان‌شرقی گفت: زکات‌های جمع‌آوری شده در ساخت مسجد، پل، غسالخانه و سایر نیازهای روستاها هزینه می‌شود.


وی با اشاره به عوامل تأثیر فردی و اجتماعی زکات تاکید کرد: پرداخت زکات نه تنها در دنیا و آخرت برای فرد ثمرات زیادی دارد بلکه از لحاظ اجتماعی نیز باعث حل بسیاری از مشکلات مردم است.

 

همچنین حجت‌الاسلام جواد حاجی‌زاده، امام جمعه اهر گفت: در سال گذشته 200 میلیون ریال زکات در قالب گندم و جو از سوی روستاییان خداوردی‌کندی پرداخت شده که برای بازسازی و مرمت مسجد دو روستای خداوردی‌کندی و دوغان و نیز بابت تأمین جهیزیه نوعروسان هزینه شد.

 

مسجد جامع اهر مرمت و بازسازی می شود


مدیر کل میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی معماری مسجد تاریخی جامع اهر را خاص و منحصر به فرد توصیف کرد و گفت: این مسجد از دو بخش قدیمی و جدید تشکیل شده که بخش قدیم آن در سال گذشته مرمت شده و بخش جدید الحاقی در حال مرمت و بازسازی است.

تراب محمدی افزود: گنبدهای وسیع و بزرگ مسجد جامع فضای روحانی خاصی را در این بنا به وجود آورده و فضایی را القا می کند که گویی گنبدها فرش را به عرش پیوند می دهند.


وی ادامه داد: بخشی از مسجد در دوران پهلوی فرسوده و تخریب شده بود که مرمت شده و در کتیبه ای عملیات مرمت تشریح شده و بر سر در مسجد نصب شده است.


رییس شورای ثبت آثار فرهنگی و تاریخی استان افزود: بخش الحاقی که در پی مرمت و بازسازی های انجام شده دوره پهلوی اضافه شده بود حذف شده و مسجد مطابق طرح اولیه بازسازی شد.


محمدی با بیان اینکه بخش قدیمی مسجد از 21 گنبد و 12 ستون آجری، محوطه و حجره تشکیل شده است، یادآور شد: این مسجد متعلق به دوره سلجوقی بوده و در دوره های مختلف ایلخانی، اتابکان، صفوی، قاجار و پهلوی الحاقاتی انجام شد و به تعداد گنبد ها در طول دوره های متخلف اضافه شد.


وی اظهارکرد: مسجد جامع تاریخی اهر 21 گنبد و 12 پایه آجری داشته که با توجه به معماری و خطوط باقی مانده روی دیوارها دوره های مختلف الحاقی قابل تفکیک است.

 

محمدی با اشاره به اینکه سه گنبد در عرض و هفت گنبد در طول این مسجد وجود دارد، گفت: در سالهای گذشته مرمت های اساسی انجام شده و در حال حاضر عملیات مرمت دیوارها، اصلاح محوطه، نماکاری و سفت کاری بخش های الحاقی در حال اجراست.

 

رییس شورای ثبت آثار فرهنگی و تاریخی استان همچنین اظهارکرد: مسجد جامع اهر از دو بخش زنانه و مردانه تشکیل شده که با درب کوچکی این دو بخش از یکدیگر مجزا شده که قسمت زنانه بخش کوچکتر و مسجد مردانه قسمت بزرگ تر است.

 

محمدی خاطرنشان کرد: این مسجد در گذشته مصلای شهر بوده و مورد استفاده بسیاری از شهروندان قرار می گرفت اما اکنون ویژگی تاریخی آن بیشتر مورد توجه است که پیش بینی می شود با اتمام عملیات بازسازی بار دیگر این مسجد همچون گذشته پویا و فعال شود.

 

وی اضافه کرد: مبلغی نزدیک به دو میلیارد ریال اعتبار برای مرمت مسجد جامع اهر پیش بینی شده بود که بخشی از آن محقق شده و همزمان با اجرای عملیات مرمتی مبالغ باقی مانده نیز به طرح مرمتی تزریق می شود./935/د101/س

ارسال نظرات