۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۱۳۱۶۰۵
مدیر حوزه علمیه تبریز:

صحیفه سجادیه کتاب دشمن‌شناسی شیعه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سیدی‌ثانی گفت: اثر ارزشمند چهارمین امام شیعیان(ع) تحت‌الشعاع روضه بیماری ایشان در واقعه کربلا قرار گرفته است.
حجت الاسلام سيدحسين سيدي ثاني، مدير حوزه علميه تبريز


حجت الاسلام سیدحسین سیدی‌ثانی، مدیر حوزه علمیه طالبیه تبریز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در سالروز ولادت امام سجاد(ع) ترتیب یافت، با تأکید بر بهره‌مندی از فضائل اخلاقی و معرفتی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: متأسفانه به میزانی که به روضه و عزاداری در مسائل اهل بیت توجه داشته‌ایم، از ترویج اخلاق ولایی در جامعه غافل بوده‌ایم.

وی با انتقاد از این‌که اثر ارزشمند چهارمین امام شیعیان(ع) تحت‌الشعاع روضه بیماری ایشان در واقعه کربلا قرار گرفته است، تصریح کرد: اگر مبانی عرفانی، اخلاقی و معرفتی این کتاب ارزشمند در جامعه ترویج یابد، دیگر نیازی به دادگاه‌ها و دادسراهای طویل و عریض نخواهد بود، چراکه جامعه آرمانی در سایه اخلاق نبوی حاصل شده است.

مدیر حوزه علمیه طالبیه تبریز ادامه داد: صحیفه سجادیه مجموعه‎ای از ادعیه امام سجاد(ع) است که بعد از قرآن کریم و نهج البلاغه حاوی والاترین معارف الهی است و به‌حق اخت القرآن و انجیل اهل بیت و زبور آل محمد لقب یافته است.

حجت الاسلام سیدی‌ثانی تصریح کرد: امام زین‌العابدین(ع) بعد از حادثه خونین کربلا که همه راه‌ها را برای بیان حقایق مسدود یافت، با زبان دعا به ارشاد بشر پرداخته و تا ابد به جوامع انسانی رهنمودهای ارزنده‎ ارائه می‎دهد؛ رهنمودهایی که اندیشمندان سترگ و دانشمندان بزرگ را حیران ساخته است.

وی افزود: شاید این گونه در اذهان تلقی شود که امام به رودررویی با حاکمان جابر، نوعی سکوت در برابر آنان اختیار کرده است؛ اما در حقیقت باید گفت که دوران زندگی و امامت آن حضرت یکی از پرتنش ترین دوره های زندگانی ائمه اطهار(ع) است که حکومت ستمگر بنی امیه از هر فرصتی برای سرکوب و حتی محو کردن بنی هاشم و شیعیان علی بن ابی طالب(ع) استفاده می کرد.

این استاد حوزه علمیه طالبیه تبریز با اشاره به این‌که حضرات معصومین(ع) از نگاه شیعیان دارای علم لدنی و متصل به منبع فیض الهی هستند، گفت: این دانش بی حد و حصر در شرایط مختلف ظهور پیدا کرده است، امام سجاد(ع) در دوران امامت خود یکی از باشکوه ترین فرازهای علمی را به نمایش گذاشت و با نگارش کتاب صحیفه سجادیه اوج معرفت انسانی را به جهانیان نشان داد.

وی با انتقاد از این‌که صحیفه سجادیه در حوزه و دانشگاه مغفول واقع شده است، اظهار داشت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه دانشگاهیان و حوزویان به مبانی غنی و ارزشمند صحیفه سجادیه هستیم، به‌عبارت دیگر صحیفه سجادیه در ظاهر با دعاها و در باطن با مفاهیم ظلم ستیزی به مسلمانان عرضه شده و می توان گفت؛ صحیفه سجادیه کتاب دشمن‌شناسی شیعه است.

حجت الاسلام سیدی ثانی در پایان با اشاره به بخش‌هایی از رهنمودهای امام راحل افزود: نگرش آن رهبر فقید و فرزانه نسبت به صحیفه سجادیه نشان از اهمیت این کتاب دارد، امام راحل فرموده‌ « ما مفتخریم که ادعیه حیات‌بخش که او را قرآن صاعد می‌خوانند،‌ از ائمه معصومین ما است. ما به مناجات شعبانیه امامان و دعای عرفات حسین بن علی(ع) و صحیفه سجادیه این زبور آل محمد افتخار می کنیم»./935/ت302/ب

ارسال نظرات