۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۱۳۱۶۳۷

کتاب تحفه الفاطمیین فی ذکر احوال قم و القمیین رونمایی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد قم پژوهی از رونمایی «کتاب تحفه الفاطمیین فی ذکر احوال قم و القمیین» با حضور آیت الله مهدوی کنی در دهم تیر ماه سال جاری در دانشگاه امام صادق(ع) تهران خبر داد.
كتاب


به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی بنایی، رییس بنیاد قم پژوهی با اشاره به رونمایی کتاب «تحفه الفاطمیین فی ذکر احوال قم و القمیین» گفت: شهر قم از گذشته مرکز تشیع و روحانیت بوده است و وجود بارگاه مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران باعث شده تا مردم قم پیوندی ناگسستنی با اهل بیت (ع) داشته باشند. به تعبیر مقام معظم رهبری قم شهری بین المللی است و در روایات هم در مورد قم آمده است:«و منها یفیض العلم الی سائر البلدان»؛ یعنی علم از قم به سایر شهرها انتشار پیدا می کند و نقش قم در تولید علم در سطح بین المللی از آینده ای روشن و غیر قابل انکار حکایت می نماید.
 
وی ادامه داد: ارتقای سطح علمی قم در آینده‌ای نه چندان دور و سهم آن در تولید علم بشری برای ما به عنوان یک چشم انداز مطرح است زیرا قم شهری ناشناخته است و ظرفیت های فراوانی برای پیشرفت در این شهر وجود دارد؛ چه از لحاظ بین المللی و چه از لحاظ فرهنگی قم الگوی سایر بلاد اسلامی است.

رییس بنیاد قم پژوهی هدف از تأسیس این بنیاد را تحقیق درباره گذشته، حال و آینده قم دانست و گفت: در نظر داریم حتی الامکان تمامی کتاب ها و نشریات و اسناد و مدارک مربوط به قم را گردآوری کنیم و در اختیار پژوهشگران قرار دهیم و تاکنون نیز این بنیاد آثاری چون قم شناسی، شناختنامه قم در 9 جلد، دیروز و امروز قم (تألیف مرحوم علی اصغر فقیهی)، مفاخر قم در دو جلد و ... را به چاپ رسانیده است.

وی با اشاره به این که درباره برخی استان های کشور مانند خراسان و فارس و کرمان، تحقیقات و مطالعات فراوانی صورت گرفته و کتابهای گوناگونی نوشته شده و مؤسسه های متعددی تشکیل شده، اما متأسفانه قم از این مزیت محروم مانده است اظهار داشت: شاید این مساله به زمانی برگردد که قم از دوران طاغوت مغضوب دستگاه حکومتی بود و آنها خواستار عقب ماندگی شهر قم بودند. بنابراین بنیاد قم پژوهی سال گذشته با هدف آشنایی هر چه بیشتر پژوهشگران با شهر مقدس قم آغاز به کار کرد تا در زمینه آینده پژوهی قم و نقشی که قم در آینده ایفا خواهد کرد بررسی‌هایی صورت گیرد.

نماینده پیشین مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: کتاب تحفه الفاطمیین فی ذکر احوال قم و القمیین از جدیدترین آثار بنیاد قم پژوهی، نوشته حسین بن محمد حسن قمی و از مهمترین منابع در باب قم پژوهی است. این کتاب در دوره قاجاریه تألیف شده و از آن فقط یک نسخه موجود است که آن هم به خط نویسنده در کتابخانه حضرت آیت الله مرعشی نجفی (ره) موجود است و به همت حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مرعشی، فرزند مرحوم آیت ا الله نجفی مرعشی مهیای چاپ شده است. لکن با توجه به اهمیت وافر این کتاب، بنیاد قم پژوهی این اثر ارزشمند را که به زبان فارسی روان است، منتشر می‌کند.

وی ادامه داد: کتاب «تحفه الفاطمیین فی ذکر احوال قم و القمیین» پژوهشی درباره تاریخ، جغرافیا، آثار و بناها و رجال دین و علم و ادب قم و آکنده از اطلاعات علمی و منحصر به فرد و مبتنی بر تحقیقات کتابخانه‌ای و میدانی است. این کتاب بعد از تصحیح علمی همراه با نمایه های فنی در 4 جلد و در هفده باب به چاپ رسیده است و با توجه به غنای مطالب موجود، به طور قطع مورد استقبال پژوهشگران و محققان قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام بنایی در پایان بیان داشت: این کتاب در روز شنبه دهم تیرماه از سوی حضرت آیت الله مهدومی کنی، رییس مجلس خبرگان رهبری طی مراسمی در دانشگاه امام صادق (ع) رونمایی خواهد شد./916/د102/ع

ارسال نظرات