۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۳۱۶۴۳
معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه:

خطر پس گرفتن حکومت از سوی شورای نظامی وجود دارد

خبرگزاری رسا ـ معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه انتخاب محمد مرسی را موفقیتی بزرگ برای مردم مصر ارزیابی کرد و این انتخاب را به مثابه گشوده شدن فصل جدیدی در تعاملات دو کشور مهم ایران و مصر دانست و پس گرفتن حکومت از سوی شورای نظامی و محدود کردن اختیارات رییس جمهور را از جمله چالش های پیش روی وی ذکر کرد.
حجت الاسلام زماني حجت الاسلام زماني معاون بين الملل حوزه علميه


حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی، معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه، با اشاره به تحولات مصر و انتخاب محمد المرسی، نامزد اخوان المسلمین به عنوان رییس جمهور مردمی این کشور، گفت: انتخاب ایشان به عنوان ریاست جمهوری مصر اولین برگ برنده اسلام گرایان مصری است و قطعا نقش عمده ای را در آینده حاکمیت مردمی و مردمسالاری در این کشور ایفا خواهد کرد.

حجت‌الاسلام زمانی با بیان این‌که انتخاب آقای مرسی نقش مؤثری در بازگشایی روابط جمهوری اسلامی ایران و مصر خواهد داشت، خاطرنشان کرد: ممکن است هنوز ایشان دارای یک سری ملاحظاتی باشد مثلا شاید به اندازه ایران در مبارزه با استکبار مقاوم و مستحکم نباشد و روش ما را در مبارزه نپذیرد.

مرسی قطعا معتقد به مبارزه با رژیم صهیونیستی است

وی افزود: ‌آقای مرسی قطعا معتقد به مبارزه با صهیونیسم جهانی است، اما در مورد شیوه برخورد و تعامل شاید دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را نداشته باشد.

این کارشناس مسائل مصر گفت: ما هیچ گونه ارتباطی را با رژیم غاصب و جعلی صهوینیسم برنمی تابیم، اما آقای مرسی معتقد به این دیدگاه نیست و معتقد است باید از طریق بین المللی این کار را انجام داد تا حقوق فلسطینیان استیفا شود، به تعبیر دیگر وی در اصل کنار زدن صهیونیست‌ها با جمهوری اسلامی ایران مشارکت دیدگاه دارد، ‌اما در میزان مبارزه به صلابت و اقتدار ما نیست.

رایزن پیشین فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مصر یادآورشد: ما معتقد به حاکمیت صددرصد آموزه های اسلام هستیم و تاکنون ملت و رهبری اجازه نداده‌اند در کشور قوانینی بر خلاف قرآن و آموزه‌های اسلام  تصویب شود و اندکی گرایش نسبت به شرق و غرب را برنتابیده‌ایم، اما ظاهرا دیدگاه محمد مرسی این نیست که همه معارف اسلامی بدون در نظر گرفتن ملاحظات شرق و غرب باید اجرا شود و به نظر می رسد که ایشان معتقد به مراعات حال غرب و شرق باشد و یا به تعبیر دقیق‌تر باید مراعات حال بخشی از ملت مصر را بکند.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه تاکید کرد: برخی از صاحبنظران مصری که در جریان حاکمیت جدید مسؤولیت پیدا کرده‌اند اعتقاد ما را ندارند و می‌گویند در جامعه ما طیف‌هایی حضور دارند که آمادگی پذیرش اسلام را ندارند و ما ناچاریم مقداری تنزل کنیم.

انتخاب مرسی یک پیروزی برای مسلمانان انقلابی مصر است

حجت‌الاسلام زمانی اضافه کرد: با وجود نقدهای فنی که داریم، اما به اعتقاد ما ‌انتخاب آقای مرسی به عنوان رییس جمهور مردم مصر یک پیروزی برای مسلمانان انقلابی مصر است که بعد از سال ها تحمل رنج استبداد و استعمار اولین رییس جمهور مردمی و اسلام‌گرا را بر کرسی ریاست جمهوری نشاندند.

معاون بین‌الملل حوزه درباره ارتباط مرسی و دیدگاه وی درباره تشیع و جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: ایشان در این باره مواضع مثبتی داشت و در مصاحبه‌ای که با یکی از خبرگزاری های داخلی کشورمان انجام داد، تعبیرات جالبی را به کار برد و تاکید کرد که با جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولت اسلامی ارتباط گسترده و استراتژیک خواهند داشت و این نگاه خوب است.

حجت‌الاسلام زمانی گفت: نسبت به تشیع ما انتظار نداریم که ایشان نگاهشان مانند یک اندیشمند شیعی باشد، ‌اما نگاه تقریبی که در آقای مرسی وجود دارد ‌برای ما قابل تقدیر است.

باب جدیدی در روابط ایران و مصر گشوده خواهد شد

وی افزود: اعتقاد داریم که حاکمیت آقای مرسی بر کشور مصر باب روابط جدید سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را خواهد گشود و تا حدودی این روابط را گسترش خواهد داد، به تبع برقراری روابط سیاسی،‌ اجتماعی و اقتصادی، روابط علمی و فرهنگی نیز می تواند برقرار شود و دو کشور از تبعات آن سودمند شوند.

حجت الاسلام زمانی درباره پیش بینی خود از موفقیت محمد مرسی در مصر، گفت: آقای مرسی در تعامل با طیف‌های مختلف این کشور مشکل زیادی ندارد و نخواهد داشت؛ ایشان روحیه تعامل با همه طیف ها را دارد و در عمل با سلفی ها، انقلابیون و خانواده های شهدا در طول این مدت نشست هایی داشته و نسبت به آشتی و رفع اختلافات اقدام موافق کرده است. آقای مرسی با این روحیه انعطافی خواهد توانست طیف های متضاد داخل مصر را با خود همراه کند و دولت ائتلافی را محقق سازد.

خطر پس گرفتن حکومت از سوی شورای نظامی مصر

معاون بین‌الملل حوزه افزود: خطری که من برای آقای مرسی و دولت او احساس می کنم، خطر پس گرفتن حکومت از سوی شورای نظامی است، ‌آنها به این سادگی بنا ندارند حکومت را تحویل دهند، علائم، قرائن و شواهد نیز این را نشان می دهد، ‌مقاومت ها شروع شده و پیشنهاد محدود کردن اختیارات رییس جمهوری و ‌انحلال پارلمان تاییدی بر این مدعا است.

حجت‌الاسلام زمانی بیان داشت: اینها نشانه مقاومت جدی ارتش مصر است و آقای مرسی یک تنه با یک جریان قدرتمند مواجه شده است، گرچه مسلمانان نیز در ارتش مصر کم نیستند و احتمالا در جریان زورآزمایی که در ماه‌های آینده بین آقای مرسی با همراهی ملت و ارتش این کشور ایجاد خواهد شد، جمعی از ارتشیان مسلمان و اسلام خواه به نفع ایشان اقدام کنند.

وی یادآورشد: ما از حکومت فعلی مصر انتظار نداریم که اسلام صدرصد و اسلام مدنظر جمهوری اسلامی را تامین و اجرایی کند، البته طیف اسلام خواه قوی در مصر حضور دارند که در آرزوی تحقق اسلام صدرصد و اصیل هستند اما من موفقیت آنها را با توجه به مطالبی که بیان کردم در حال حاضر بعید می‌دانم. /924/ت301/ع

ارسال نظرات