۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۱۳۱۶۸۱
رییس مجمع نمایندگان طلاب:

تفرقه افکنی در جهان اسلام ریشه در جهل و نادانی دارد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ضرورت حفظ وحدت مسلمانان در شرایط کنونی، گفت: کسانی که به اختلافات میان شیعه و سنی دامن می زنند افرادی نادان هستند.
حجت الاسلام ناصر سقاي بي ريا حجت الاسلام ناصر سقاي بي ريا
حجت الاسلام محمدناصرسقای بی ریا، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در  گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تأکید بر این‌که هیچ قانونی نمی تواند خلأهای اخلاقی را پر کند، اظهارداشت: در همه جوامع بشری بر اساس مکتب و ایدئولوژی خود قوانینی را تصویب می کنند، اما همه این قانون‌ها مرزها را مشخص می کند تا تجاوز به حقوق کسی صورت نگیرد.

رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه با اشاره به محدودیت های قانونی،گفت: انسان در فضای باز قانونی مختار است هرکاری را انجام دهد و اگر در چنین شرایطی فرد ضعف اخلاقی داشته باشد کاری از عهده قانون بر نمی آید. مشکل اساسی دنیای امروز این است که اغلب انسان‌ها تربیت لازم برای رسیدن به کمال را ندارند و به همین دلیل به راحتی قانون را دور می‌زنند و به سمت خود خواهی و زیاده طلبی حرکت می کنند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در خصوص تبعات ضعف اخلاقی در عرصه بین‌الملل، افزود: امروز شاهد این هستیم که با وجود قوانین بین‌المللی برای رعایت حقوق یکدیگر، حکومت های جائر و ستمگر با زیر پا گذاشتن اخلاق حقوق دیگران را پایمال می کنند و قانون هم نمی تواند جلو آنها را بگیرد.‌

حجت الاسلام بی ریا با اشاره فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ اتحاد به عنوان یک نیاز ضروری برای جهان اسلام، گفت: امام راحل با انقلاب خود مؤلفه هایی را برای کل بشریت معرفی کرد، یکی از شاخص ترین آنها وحدت در برابر استکبار و حکومت کفر جهانی است، وحدت از مسائل استراتژیک حضرت امام خمینی (ره) است که رهبر معظم انقلاب نیز آن را پیگیری می کنند.

حفظ وحدت بین شیعه و سنی با مناظره علمی منافاتی ندارد

وی حفظ وحدت بین مسلمانان را با مناظره علمی بین شیعه و سنی در تضاد ندانست و تصریح کرد: همان گون که بارها مقام معظم رهبری تأکید داشته اند، مسلمانان می توانند با حفظ وحدت خود پیرامون اختلافات اعتقادی، تاریخی و فقهی به صورت علمی بحث کنند اما باید مراقب باشند که این اظهارنظرها باعث تفرقه و خصومت نشود.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: دشمنان مشترک مسلمانان نه عقیده ای به اهل تسنن دارند و نه شیعیان را قبول دارند بلکه سعی دارند از اختلافات آنها به عنوان ابزاری برای کوبیدن هر دو مذهب استفاده کند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به بیداری اسلامی به عنوان یکی از ثمرات وحدت بین مسلمانان، خاطرنشان کرد: امروز زحمات امام راحل عظیم الشأن و مقام معظم رهبری نتیجه داده است و جوانان مصری، بحرینی و ایرانی احساس قرابت و همدلی می کنند.

حجت‌الاسلام بی ریا ریشه آتش تفرقه در جامعه اسلامی را نادانی و نا آگاهی برخی از افراد عنوان کرد و گفت: عده‌ای از شرایط و موقعیت کشورهای اسلامی در این برهه از زمان با خبر نیستند و با تحریک استکبار سعی در اختلاف افکنی بین شیعه و سنی دارند.

وی وحدت، روشنگری، ایجاد تفاهم، تکیه بر مشترکات، احساس استقلال و خود اتکایی در جوامع اسلامی را موجب ناکامی دسیسه دشمنان در اختلاف افکنی ها دانست و اظهارکرد: اگر مسلمانان به این باور برسند که بدون شرق و غرب می توانند روی پای خود بایستند می توانند با شجاعت در برابر استکبار جهانی قد علم کنند.

این استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه رهنمودها و تاکیدات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری برگرفته از آموزه‌های قرآنی است، ادامه داد: همان گونه که مقام معظم رهبری در جمع قاریان بین المللی تاکید کردند قرآن به ما یاد می دهد که اگر امت واحده باشیم و به صحنه بیاییم پیروز خواهیم بود. /928/ت302/ج
ارسال نظرات